DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 17 nov 2011 14:57 Onderwerp: Re: Stagevergoeding te lang doorbetaald gekregen |
|
|
Matthijs123 schreef: | Graag de antwoorden juridisch en niet moreel. (Op Google kwam ik bijna vergelijkbare situaties tegen met morele antwoorden.. Daar heb ik niets aan.)
1. Ben ik verplicht dit bedrag terug te betalen? (Op de brief van juni 2010 staat zwart op wit dat ik 0,00 euro moet betalen.)
2. Wat is de verjaringstermijn voor het terugvorderen van stagevergoedingen? (Ik las dat het met loon 5 jaar is, maar gezien dit een stage is, is dit mogelijk anders?)
3. Wanneer ik verplicht ben dit bedrag terug te betalen, heb ik dan recht op een afbetalingsregeling? Zo ja, hoe werkt dat dan?
4. Kan ik deze brief negeren? Raar als het misschien lijkt, maar voor zover organisatie A of B weten, kan het net zo goed zijn dat de brief niet ontvangen is. Al helemaal omdat ik niet in het huis woon waar het bezorgd is, en het niet aangetekend was dus er geen bewijs van ontvangst is.
5. Tips, trucs, ideeën? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Dan hoor ik dat graag! |
Ik zal geen morele antwoorden geven, maar ik wil wel over normen en waarden beginnen. Normen zijn de wetten en regels die gelden. Waarden zijn de morele uitgangspunten die men gebruikt. Omdat de meeste normen ontstaan uit de waarden die heersen in een samenleving, gaat 9 van de 10 keer op dat het morele antwoord ook een zekere juridische waarheid inhoudt, echter zonder directe verwijzing naar de gecodificeerde vindplaats.
Dan nu je juridische antwoorden.
1. Ja, je bent verplicht dit bedrag terug te betalen. Zoals je zelf al stelt heb je dit bedrag onterecht ontvangen. Het bedrag is onverschuldigd aan jou betaald en daarom dien je het bedrag terug te betalen (art. 6:203 BW).
2. De verjaringstermijn van 5 jaar geldt voor geldvorderingen. Of dat loon of stagevergoeding is doet niet ter zake.
3. Nee, er bestaat niet zoiets als recht op een afbetalingsregeling. Wel zullen de meeste schuldeisers akkoord gaan met een afbetalingsregeling indien te verwachten is dat een bepaald bedrag niet in één keer opgehoest kan worden.
4. Ja natuurlijk kun je de brief negeren. Je schiet er juridisch echter maar weinig mee op. Feit blijft dat je het bedrag terug moet betalen. Op het moment dat de andere partij een dagvaarding uitbrengt zullen je gegevens via het GBA gecheckt worden en krijg je de dagvaarding op je juiste adres.
5. Ik zou proberen tot een minnelijke regeling te komen en schermen met de afrekening die je hebt gehad. Misschien krijg je de andere partij met bluffen zo ver dat je maar de helft hoeft terug te betalen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|