|
Auteur |
Bericht |
Jeroen_Berg
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 16 nov 2011 21:37 Onderwerp: Vraag over artikel 2:10a BW |
|
|
LS
Zoals ik in een andere thread aangaf, ben ik als bestuurslid van een vereniging bezig met een statutenwijziging.
In onze huidige statuten staat een bepaling omtrent het boekjaar, dit is namelijk statutair vastgesteld op 1 juli-30 juni. In de praktijk hanteren wij echter al zo'n 20 jaar het kalenderjaar als boekjaar. Tegelijkertijd zijn er plannen om in de toekomst 1 september-31 augustus (het verenigingsjaar) als boekjaar te gaan gebruiken. Een en ander leidt er toe dat we het boekjaar liever per HR zouden willen regelen dan er een bepaling in de statuten over op te nemen.
Artikel 2:10a BW stelt echter: "Het boekjaar van een rechtspersoon is het kalenderjaar, indien in de statuten geen ander boekjaar is aangewezen."
Moet ik hieruit opmaken dat we, als we niet het kalenderjaar als boekjaar willen hanteren, we een ander boekjaar in de statuten dienen op te nemen? Of zou het voldoende zijn in de statuten te bepalen dat het boekjaar per HR wordt geregeld?
Ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen.
Vriendelijke groet,
Jeroen Berg |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: do 17 nov 2011 10:31 Onderwerp: Re: Vraag over artikel 2:10a BW |
|
|
Jeroen_Berg schreef: | LS
Zoals ik in een andere thread aangaf, ben ik als bestuurslid van een vereniging bezig met een statutenwijziging.
In onze huidige statuten staat een bepaling omtrent het boekjaar, dit is namelijk statutair vastgesteld op 1 juli-30 juni. In de praktijk hanteren wij echter al zo'n 20 jaar het kalenderjaar als boekjaar. Tegelijkertijd zijn er plannen om in de toekomst 1 september-31 augustus (het verenigingsjaar) als boekjaar te gaan gebruiken. Een en ander leidt er toe dat we het boekjaar liever per HR zouden willen regelen dan er een bepaling in de statuten over op te nemen.
Artikel 2:10a BW stelt echter: "Het boekjaar van een rechtspersoon is het kalenderjaar, indien in de statuten geen ander boekjaar is aangewezen."
Moet ik hieruit opmaken dat we, als we niet het kalenderjaar als boekjaar willen hanteren, we een ander boekjaar in de statuten dienen op te nemen? Of zou het voldoende zijn in de statuten te bepalen dat het boekjaar per HR wordt geregeld?
Ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen.
Vriendelijke groet,
Jeroen Berg |
Wat bedoel je met HR? (ik ken HR alleen als Hoge Raad)
Als je een ander boekjaar wilt hanteren dan statutair is vastgelegd, zul je - logischerwijs - tot een statutenwijziging moeten komen. Of je dan in de statuten vastlegt "het boekjaar loopt van 1 september tot 31 augustus" of dat de loop van het boekjaar nader wordt bepaald, is aan jullie zelf.
Let er verder op, dat (in ieder geval in het vennootschapsrecht) het overtreden van statutaire bepalingen in het algemeen als wanbeleid wordt beschouwd. |
|
|
|
 |
Jeroen_Berg
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 17 nov 2011 14:01 Onderwerp: |
|
|
Sorry, met HR bedoel ik huishoudelijk reglement. Het klopt toch dat we in onze statuten kunnen aangeven dat bepaalde zaken bij huishoudelijk reglement zullen worden geregeld? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: vr 18 nov 2011 12:41 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt inderdaad. |
|
|
|
 |
|