robdekoning
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 8
|
Geplaatst: wo 16 nov 2011 10:58 Onderwerp: Zienswijze indienen en niet-ontvankelijkheid. Graag hulp! |
|
|
Beste forumbezoekers, ik heb jullie hulp nodig.
Er is sprake van de volgende situatie.
in mei 2010 dient X een aanvraag reguliere bouwvergunning in bij de gemeente.
In november 2010 verleent de gemeente de bouwvergunning en overweegt als volgt:
- de aanvraag om een bouwvergunning is volgens art. 41 woningwet 2 weken gepubliceerd in mei.
- geen bedenkingen binnengekomen.
- het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan.
- aanvraag om bouwvergunning wordt beschouwd als verzoek om ontheffing krachtens art. 3.23 Wro.
- dat ter voorbereiding van het besluit omtrent de ontheffing van het bestemmingsplan het bouwplan van 23 september 2010 tot en met 21 oktober 2010 voor 4 weken ter inzage heeft gelegen en dat binnen deze termijn geen zienswijzen zijn binnengekomen.
Begin december 2010 stelt de buurman van de persoon aan wie vergunning is verleend rechtstreeks beroep in bij de rechtbank.
De gemeente voert verweer en gaat niet in op de niet-ontvankelijkheid.
Vervolgens staat de zaak voor zitting. Nu gaat op de zitting de niet-ontvankelijkheid aan bod komen. De rechter dient dit immers ambtshalve te toetsen.
Mijn vraag is of de buurman nu ontvankelijk is of niet.
Uit de bouwaanvraag of de verlening van de bouwvergunning blijkt niet of de UOV van toepassing is.
Verder bedraagt de termijn voor het indienen van zienswijzen, en zou de UOV wel van toepassing zijn, 6 weken. In het onderhavige geval heeft het bouwplan echter maar 4 weken ter inzage gelegen, aldus het uiteindelijke besluit van de gemeente.
De aanvraag om bouwvergunning heeft voorts maar 2 weken ter inzage gelegen, maar blijkens de stadsdeelkrant konden daar geen zienswijzen tegen ingebracht worden.
Tot slot heeft de buurman nooit stukken van de gemeente ontvangen, voorafgaand aan het uiteindelijke besluit tot verlening van de bouwvergunning, zie 3:13 AWB.
Kan iemand aangeven wat hier zoal de opties zijn?
Is de UOV van toepassing? en zo ja, is het niet indienen van de zienswijze tegen het bouwplan (ik neem aan dat dit het ontwerpbesluit is?) verschoonbaar, omdat het niet is toegezonden, of enkel 4 weken, en niet, zoals de AWB stelt, 6 weken bedraagt?
Graag jullie hulp.
Alvast dank! |
|