|
Auteur |
Bericht |
dirkpeterstra
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 13 nov 2011 19:18 Onderwerp: Verhuurder kamer reageert niet na sturen ingebrekestelling. |
|
|
Hallo allemaal,
Een vriend van mij heeft een probleem. Hij heeft voor driekwart jaar een kamer gehuurd.
Na deze periode heeft hij keurig de kamer opgeleverd. Hij heeft echter nooit de borgsom teruggekregen. 1 augustus was de laatste dag van de huurperiode. 1 september heeft hij een aangetekende ingebrekestelling op de post gedaan.
Tot op heden heeft hij nog helemaal niets van de verhuurder vernomen (belletjes en mailtjes leveren niets op). Op het i-net heb ik proberen uit te zoeken wat hij nu dient te doen. Ik meen dat de verhuurder in verzuim is. Maar wat moet er nu gebeuren? Welke stappen moet hij ondernemen? Een tweede ingebrekestelling? Zelf ben ik niet thuis in het huurrecht vandaar de vraag. |
|
|
|
 |
dirkpeterstra
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: ma 14 nov 2011 19:05 Onderwerp: |
|
|
Anybody? De nood is nl. redelijk hoog. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: di 15 nov 2011 0:17 Onderwerp: Re: Verhuurder kamer reageert niet na sturen ingebrekestelling. |
|
|
dirkpeterstra schreef: | Hallo allemaal,
Een vriend van mij heeft een probleem. Hij heeft voor driekwart jaar een kamer gehuurd.
Na deze periode heeft hij keurig de kamer opgeleverd. Hij heeft echter nooit de borgsom teruggekregen. 1 augustus was de laatste dag van de huurperiode. 1 september heeft hij een aangetekende ingebrekestelling op de post gedaan.
Tot op heden heeft hij nog helemaal niets van de verhuurder vernomen (belletjes en mailtjes leveren niets op). Op het i-net heb ik proberen uit te zoeken wat hij nu dient te doen. Ik meen dat de verhuurder in verzuim is. Maar wat moet er nu gebeuren? Welke stappen moet hij ondernemen? Een tweede ingebrekestelling? Zelf ben ik niet thuis in het huurrecht vandaar de vraag. |
Als in de ingebrekestelling een duidelijke datum staat genoemd voor wanneer de betaling binnen moet zijn, kun je in principe overgaan tot inning door naar de rechter te stappen. Een praktischer aanpak is proberen te achterhalen waarom er niet betaald wordt, maar daar was je al mee bezig begrijp ik.
Als je een beetje juridisch onderlegd bent kun je deze zaak in principe wel zelf doen of met hulp van bijv. een rechtswinkel. Om het geld te innen kun je overgaan tot dagvaarding (advocaat is niet verplicht) en daarna - indien nodig - beslaglegging (wel weer een advocaat bij nodig). Het sturen van een conceptdagvaarding wil weleens helpen om duidelijk te maken dat het menens is; dat kun je eerst nog proberen.
Houd bij het starten van een proces in gedachten dat van een kale kip niet valt te plukken dus dat je geïnvesteerde proceskosten ook gewoon kwijt kunnen zijn. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|