|
Auteur |
Bericht |
Transformers
Leeftijd: 80 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 nov 2011 11:58 Onderwerp: Vergoeding gemaakte kosten |
|
|
Beste allemaal,
Ik heb een conflict met de Belastingdienst afdeling toeslagen. Mijn bezwaarschrift is gedeeltelijk gegrond verklaard. De reden voor het niet geheel gegrond verklaren is een aanname van de Belastingdienst die in strijd is met de wet, in strijd met de jurisprudentie, en onvoldoende gemotiveerd is. Tevens heeft de Belastingdienst op een groot aantal punten de algemene bestuurswet overtreden.
Ik heb de Belastingdienst een brief geschreven met daarin deze informatie + een vergoeding voor de door mij gemaakte kosten en een termijn waarbinnen ik antwoord verwacht. Dit om een (vervelende) rechtszaak te voorkomen. Zoals verwacht heb ik geen antwoord gehad en ben ik alsnog genoodzaakt om in beroep te gaan.
Alle informatie omtrent de wet en regelgeving heb ik zelf moeten opzoeken omdat ik niet veel geld heb voor een advocaat (en gesubsidieerde rechtsbijstand was niet mogelijk omdat dit een belastingzaak was volgens de rechtswinkel). Dit alles heeft mij 2 vrije dagen van mijn werk gekost, was ik genoodzaakt om reiskosten te maken, en heb ik kosten gemaakt om juridisch advies in te winnen.
Mijn vraag is nu, ervan uitgaande dat ik gelijk heb en dat de rechter mij gelijk geeft, hoe ik het beste alle kosten die ik nu al gemaakt heb en nog in de toekomst moet maken, het beste vergoed krijg. Vergoedt de rechter uberhaupt de gemaakte kosten zoals ik gespecificeerd heb, of vergoedt de rechter alleen advocaatkosten? Is er eventueel nog een andere manier om de door mij gemaakte kosten vergoed te krijgen?
Bedankt alvast voor jullie antwoorden! |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: di 08 nov 2011 16:42 Onderwerp: |
|
|
Voor elk verzoekschrift waar antwoord op uitblijft kun je natuurlijk beroep aantekenen en moeilijk gaan doen, of als je iets minder haast hebt gewoon een ingebrekestelling onder verbeurte van een dwangsom sturen ex hoofdstuk 4.1.3.2 Awb (http://www.st-ab.nl/awbh04.htm#h4t1a3p2). Dat sorteert uiteindelijk (in mijn ervaring althans) in een veel sneller traject met meer bevredigend resultaat, bovendien kun je dat zelf ook gewoon opstellen zonder hoge bijkomende kosten. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Transformers
|
Geplaatst: di 08 nov 2011 16:55 Onderwerp: |
|
|
Naast dat een antwoord uitbleef, ik een ingebrekestelling verstuurd heb, ik daar een antwoord op gehad (wat niet conform de geldende wetten, etc, etc, was), heb ik nog een brief gestuurd. Hierin heb ik hen een voorstelling tot betaling om zo een rechtszaak te voorkomen.
Voor alle duidelijkheid, het antwoord wat zij mij gaven was reeds een antwoord op een bezwaarschrift. Het enige wat nog overbleef was volgens hen een gang naar de rechter.
Dit heb ik proberen te voorkomen door nog een brief te sturen, in welke ik een termijn stelde binnen welke ik antwoord wilde hebben. Deze termijn is nu overschreden en daarom zie ik mij alsnog genoodzaakt om naar de rechter te gaan.
Mijn vraag over onkostenvergoeding blijft dan ook staan. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: di 08 nov 2011 17:27 Onderwerp: |
|
|
Ik begreep al dat er in ieder geval een beroepsmogelijkheid openstond t.a.v. de eerste beslissing op bezwaar, maar uit je woorden maakte ik op dat er de facto een nieuw verzoek was ingediend. In dat geval geldt mij advies zoals weergegeven, maar hoe dan ook de beroepstermijnen redden en tijd rekken als je daar nu nog niets mee wilt doen evt. in afwachting van je verzoekschrift. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Transformers
|
Geplaatst: di 08 nov 2011 17:44 Onderwerp: |
|
|
Het verzoek wat ik indiende, na het antwoord op het bezwaarschrift, moet meer gezien worden als een gunst van mijn kant. In het antwoord op het bezwaarschrift stond namelijk dat ik alleen nog in beroep kon gaan indien ik het er niet mee eens was.
Echter, om reeds genoemde redenen heb ik besloten om nog 1 poging te wagen om tot een regeling te komen. Hier is geen antwoord op gekomen.
Ik moet nu binnen enkele dagen beslissen of ik de zaak voorbreng bij de rechter of niet. Wachten dan wel tijdrekken is hierdoor geen optie. Immers, de enige (officiele) optie die ik nog had was in beroep gaan.
Om deze redenen is een beroep onvermijdelijk.
Trouwens, een dwangsom geldt niet voor toeslagen zie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/goed-openbaar-bestuur/dwangsom-bij-te-laat-beslissen
Vandaar dat mijn vraag blijft staan:
Mijn vraag is nu, ervan uitgaande dat ik gelijk heb en dat de rechter mij gelijk geeft, hoe ik het beste alle kosten die ik nu al gemaakt heb en nog in de toekomst moet maken, het beste vergoed krijg. Vergoedt de rechter uberhaupt de gemaakte kosten zoals ik gespecificeerd heb, of vergoedt de rechter alleen advocaatkosten? Is er eventueel nog een andere manier om de door mij gemaakte kosten vergoed te krijgen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 08 nov 2011 22:12 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | Voor elk verzoekschrift waar antwoord op uitblijft kun je natuurlijk beroep aantekenen en moeilijk gaan doen, of als je iets minder haast hebt gewoon een ingebrekestelling onder verbeurte van een dwangsom sturen ex hoofdstuk 4.1.3.2 Awb (http://www.st-ab.nl/awbh04.htm#h4t1a3p2). Dat sorteert uiteindelijk (in mijn ervaring althans) in een veel sneller traject met meer bevredigend resultaat, bovendien kun je dat zelf ook gewoon opstellen zonder hoge bijkomende kosten. |
Dit heeft niets te maken met de gestelde vraag. Er is geen "verzoekschrift".
Transformers schreef: | Dit heb ik proberen te voorkomen door nog een brief te sturen, in welke ik een termijn stelde binnen welke ik antwoord wilde hebben. Deze termijn is nu overschreden en daarom zie ik mij alsnog genoodzaakt om naar de rechter te gaan. |
Dat is uiteraard geen officiële termijn. Je hebt gevraagd of de belastingdienst wil terugkomen op een beslissing op bezwaar die al is genomen. Dat zal de belastingdienst uiteraard niet doen, zo dat al zou mogen.
Je vraag is wat je, aangenomen dat je beroep gegrond wordt verklaard, aan proceskostenvergoeding kunt verwachten. Volgens mij is dat alleen de reis- en verletkosten. Kosten van rechtsbijstand worden slechts (forfaitair) vergoed als daadwerkelijk rechtsbijstand is verleend door iemand die daar zijn beroep van maakt.
Dat de overheid aanneemt dat je eigen tijd gratis is vind ik ook dom, maar kan ik niets aan doen.
Besluit proceskosten bestuursrecht _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Transformers
|
Geplaatst: wo 09 nov 2011 9:16 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Transformers schreef: | Dit heb ik proberen te voorkomen door nog een brief te sturen, in welke ik een termijn stelde binnen welke ik antwoord wilde hebben. Deze termijn is nu overschreden en daarom zie ik mij alsnog genoodzaakt om naar de rechter te gaan. |
Dat is uiteraard geen officiële termijn. Je hebt gevraagd of de belastingdienst wil terugkomen op een beslissing op bezwaar die al is genomen. Dat zal de belastingdienst uiteraard niet doen, zo dat al zou mogen.
Je vraag is wat je, aangenomen dat je beroep gegrond wordt verklaard, aan proceskostenvergoeding kunt verwachten. Volgens mij is dat alleen de reis- en verletkosten. Kosten van rechtsbijstand worden slechts (forfaitair) vergoed als daadwerkelijk rechtsbijstand is verleend door iemand die daar zijn beroep van maakt.
Dat de overheid aanneemt dat je eigen tijd gratis is vind ik ook dom, maar kan ik niets aan doen.
Besluit proceskosten bestuursrecht |
Ik, en enkele anderen, hebben de tactiek van eerst nog een brief sturen dat zij toch echt fout zitten, al eens met succes toegepast. Het is dus niet zo dat het per definitie kansloos is.
Hartstikke bedankt voor de link trouwens, dat was precies wat ik zocht! |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 15 nov 2011 15:41 Onderwerp: |
|
|
Transformers schreef: | Ik, en enkele anderen, hebben de tactiek van eerst nog een brief sturen dat zij toch echt fout zitten, al eens met succes toegepast. Het is dus niet zo dat het per definitie kansloos is.
Hartstikke bedankt voor de link trouwens, dat was precies wat ik zocht! |
Ik ook, maar dan wel tegelijk met een (pro forma) beroepschrift aan de rechtbank. Overigens, als uit de brief maar duidelijk genoeg blijkt dat je het niet eens bent met de uitspraak op bezwaar, dan zal de belastingdienst deze zelf ook moeten doorsturen naar de rechtbank. Al wat de belastingdienst zelf nog aanpast, is ambtshalve en kun je niets mee bij de rechter. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|