|
Auteur |
Bericht |
123456789
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 29 nov 2011 12:32 Onderwerp: Waarom wordt de minderjarige niet alsnog opgepakt? |
|
|
Hoi,
Ik heb een casus voor me liggen waarbij 3 minderjarige jongens vandalisme hebben gepleegd. Ze worden alle drie op heterdaad betrapt door de eigenaar, maar twee weten er te ontkomen. De derde wordt meegenomen naar de politie en bekend alles, ook van zijn vrienden. Nu is de vraag waarom de vrienden buiten schot blijven. Ik dacht dat normaal gesproken de vrienden als nog opgepakt werden maar hievan is geen sprake. Hoe kan dit? |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: di 29 nov 2011 13:54 Onderwerp: |
|
|
Wanneer het om minderjarigen gaat wordt er vaak wat minder snel over gegaan tot aanhouding. Vooral wanneer de gegevens van deze jongeren bekent zijn.
Op die manier zijn de jongeren gewoon te bereiken wanneer ze verhoort moeten worden ed. |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 nov 2011 16:23 Onderwerp: |
|
|
Vandalisme (vernieling cq baldadigheid) is een feit waarvoor geen voorlopige hechtenis is toegelaten.
Aanhouding buiten heterdaad (oppakken) is dus niet mogelijk.
De politie heeft wel de mogelijkheid om de andere twee uit te nodigen op het bureau te verschijnen en hen over dit feit te horen. Daar hoeven ze, als verdachte, echter niet aan mee te werken.
Wil niet zeggen dat zij buiten schot blijven als ze niet op uitnodiging verschijnen.
Het OM kan hen wel degelijk vervolgen op basis van de verklaring van aangever en aangehouden verdachte. _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: wo 30 nov 2011 11:55 Onderwerp: |
|
|
Vernieling art 350 Sr, wordt met name genoemd in 67 lid 1.
Aanhouding buiten heterdaad is dus wel mogelijk. |
|
|
|
 |
Thessa
|
Geplaatst: wo 30 nov 2011 11:58 Onderwerp: |
|
|
verhoort = verhoord
Sorry... |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 nov 2011 16:19 Onderwerp: |
|
|
Thessa schreef: | Vernieling art 350 Sr, wordt met name genoemd in 67 lid 1.
Aanhouding buiten heterdaad is dus wel mogelijk. |
Je hebt gelijk. Het is een 'tijdje' terug dat ik mij dagelijks bezig hield met dat soort zaken. (beetje last van Alzheimer) _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 04 dec 2011 9:31 Onderwerp: |
|
|
Thessa schreef: | verhoort = verhoord
Sorry... |
.... en bekent = bekend? |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: zo 04 dec 2011 16:08 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Thessa schreef: | verhoort = verhoord
Sorry... |
.... en bekent = bekend? |
en ed = e.d. _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
|
|
|
 |
|