|
Auteur |
Bericht |
markv
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: wo 09 nov 2011 0:01 Onderwerp: consumentenkoop |
|
|
Ik zit met het volgende.
Ik heb begin oktober een nieuwe laptop gekocht via een internetwinkel. Netjes betaald en geleverd gekregen, alles bleek naar behoren te werken.
Echter, amper een maand na de koop, heb ik twee dode pixels op mijn scherm. Hier heb ik de internetwinkel van op de hoogte gesteld, maar die kwam met een verhaal dat 'als de dode pixels in het midden van het scherm zouden zitten het onder de garantie zou vallen'.
Inmiddels heeft één van de toetsen losgelaten en werken 1/2 toetsen niet juist meer. Tot op de dag van vandaag zijn er geen gekke dingen gedaan met de laptop.
Het lijkt mij dat er gewoon een ondeugdelijk product is geleverd. De koop heeft in ieder geval niet aan mijn verwachting voldaan. Ik heb de internetwinkel dan ook te kennen gegeven niet akkoord te gaan met een verhaal over garantie en binnen 03 dagen na heden een passende oplossing te verwachten. Stel dat ze hier niet mee komen, wat is dan de te bewandelen route? En hoe sterk sta ik in dezen?
Dank, Mark |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: wo 09 nov 2011 10:35 Onderwerp: |
|
|
Beste Mark,
Bij een consumentenkoop moet een product beschikken over de eigenschappen die voor normaal gebruik noodzakelijk zijn.
Mij lijkt dat een dode pixel aan de zijkant van het scherm het normaal gebruik niet belemmert, maar kapotte toetsen juist weer wel.
Na ontdekken moet je binnen 2 maanden het gebrek kenbaar maken aan de winkelier. Als je dat binnen 6 maanden na aankoop doet ligt de bewijslast bij hem, de winkelier moet aantonen dat het gebrek komt door een andere reden dan non-conformiteit.
Bij non-conformiteit heb je recht op: herstel of vervanging binnen een redelijk termijn. De verkoper maakt de keuze hierin. Als de verkoper dit niet doet binnen een redelijke termijn dan mag je de reparatie zelf laten uitvoeren en de kosten verhalen op de verkoper.
Als herstel / vervanging niet mogelijk is dan kun je de koop ontbinden en krijg je je geld terug.
In de praktijk kan het wel eens moeilijk zijn om je recht te halen maar ik zou wat betreft de toetsen die loslaten er zeker melding van maken en om reparatie vragen. |
|
|
|
 |
christina1970
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 nov 2011 23:51 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het zelfde gehad maar dan met een lcd tv. ze vertikte een nieuwe te leveren of mijn geld terug te geven. toen was ik naar een juridisch advies kantoor gegaan. Deze heeft oor mij de winkel aangeschreven en heb direct mijn geld terug plus een excuus brief.
EDIT: geanonimiseerd - geen reclame uitingen aub |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: do 10 nov 2011 0:01 Onderwerp: |
|
|
Een laptoptoetsenbordje heeft een vanafprijs van ca. 6 euro in de distributie. Onbegrijpelijk dat ze dat niet gewoon even repareren zonder te zeuren. Dat van die defecte/actieve (sub)pixels begrijp ik wel, inherent aan de techniek is nu eenmaal dat die dingen vroeg of laat ontstaan, daarom is daar ook een ISO-normering voor die per klasse beeldscherm en per zoveel miljoen pixels beschrijft wanneer een scherm wel en niet aan redelijke verwachtingen voldoet. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
markv
|
Geplaatst: do 10 nov 2011 19:51 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reacties.
Ik heb mijn ongenoegen duidelijk kenbaar gemaakt, maar wat de pixels betreft blijven zij bij hun standpunt. Voor het toetsenbord mag ik een melding maken bij de klantenservice van hun bedrijf.
Ik zie hun antwoord niet als volledig bevredigend op mijn klacht. Feit blijft dat mijn verwachtingen van het product (dat mijns inziens ook een rol speelt) niet waargemaakt worden, in tegenstelling, ik ben er erg teleurgesteld in. Je mag toch van een nieuwe laptop verwachten dat er niet binnen één maand dergelijke gebreken optreden?!
Is iemand bekend waar de lijst van ISO certificering voor deze LED-schermen gepubliceerd is, zodat ik kan checken waar mijne onder valt?
Dank
Mark |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 10 nov 2011 21:26 Onderwerp: |
|
|
christina1970 schreef: | Ik heb het zelfde gehad maar dan met een lcd tv. ze vertikte een nieuwe te leveren of mijn geld terug te geven. verwijderd. zij hadden voor mij de winkel aangeschreven en heb direct mijn geld terug plus een excuus brief.
 |
christina1970 schreef: | Ik heb een gelijkwaardig iets meegemaakt. Had ook ontslag op staande voet gekregen. Ik zou je advieren om naar verwijderd |
Je maakt wat mee zeg.
Gelukkig hebben verwijderd je tot twee keer toe goed geholpen.
Of zou het dan toch stiekum reclame zijn??????
EDIT: geanonimiseerd - geen reclame uitingen aub |
|
|
|
 |
markv
|
Geplaatst: do 10 nov 2011 23:10 Onderwerp: |
|
|
Ha dat begint bijna op reclame te lijken , maargoed zal eens bij een trouwe klant (advocatenkantoor) informeren hoe of wat... |
|
|
|
 |
christina1970
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 nov 2011 9:36 Onderwerp: |
|
|
@hide12
ik maak inderdaad wel eens (mond op mond)reclame waar ik zelf goede ervaringen mee heb gehad Ik ken nog wel een paar instanties.....
zal het int vervolg wel voor me houden  |
|
|
|
 |
|