Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 14:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

een verbintenissenrecht vraag
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Casper28

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 17:03    Onderwerp: een verbintenissenrecht vraag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de verbintenissenrecht moet ik een vraag beantwoorden waar ik maar moeilijk uitkom. Misschien dat jullie mij kunnen helpen?

De casus.

Aalbers heeft een offerte aangevraagd voor een plaatsen van een nieuwe badkamer. Bouwbedrijf Vos brengt op 25 oktober 2011 een offerte uit voor een bedrag van 8.000 Euro. Daarin staat vermeld dat er, indien de offerte voor 5 november 2011 ondertekend retour is ontvangen, een korting van 10% op de totaalprijs wordt verleend. Aalbers aarzelt nog, maar uiteindelijk hakt hij op 4 november 2011 de knoop door. Hij ondertekent de offerte voor akkoord en stuurt deze per post naar Vos. Voor de zekerheid stuurt hij de ondertekende offerte diezelfde avond ook nog per fax naar Vos. op 9 november 2011 ontvangt Aalbers de opdrachtbevestiging van Vos vor een bedrag van 8.000. Er staat echter niets in omtrent de korting. Aalbers begrijpt niet waarom de korting van 10% niet is verwerkt en belt, licht geïrriteerd, naar Vos. Hij krijgt te horen dat hij helaas te laat heeft gereageerd om voor de korting in aanmerking te komen. De ondertekende offerte is namelijk pas op 6 november 2011 per post ontvangen. Het verstuurde faxbericht is pas op 5 november 2011 binnengekomen, omdat er op 4 november 2011 sprake was van een faxstoring, zodat er die dag geen faxberichten binnenkwamen.

vraag
is er een overeenkomst tussen Aalbers en Vos tot stand gekken waarbij Aalbers recht heeft op een koring van 10%? Beantwoord de vraag gemotiveerd met gebruikmaking van de relevante wetsartikelen.

Mijn antwoord zou zijn.

Als een geleide overeenkomst tot stand komt, dan moet er sprake zijn van aanbod en aanvaarding 6:217 BW. In casu is op 25 oktober 2011 een aanbod door bouwbedrijf Vos uitgebracht; op 4 november 2011 aanvaard Aalbers de koop. de conclusie is dat Aalbers een overeenkomst heeft.

Aalbers heeft voor de deadline van 5 november 2011 gereageerd, middels de post op 4 november en per fax voor de zekerheid, uit artikel 3:37 lid 3 bw. Moet het de persoon hebben bereikt. het verstuurde faxbericht is pas op 5 november 2011 binnengekomen, omdat er op 4 november een faxstoring was. de post is pas op 6 november binnengekomen. de faxstoring is op 4 november 2011 is echter een omstandigheid dat de verklaring van Aabers niet aan hem kon worden toegerekend. Bouwbedrijf Vos kon zelf maatregelen nemen die de storing oplost.

Daarnaast heeft Bouwbedrijf Vos een onherroepelijk aanbod gedaan aangezien er een termijn in staat van dat regelt dat er voor 5 november 2011 schriftelijk gereageerd moet worden. 6:219 lid 1 bw. zie ook arrest lindeboom/cohen. onherroepelijk aanbod kan niet worden herroepen.

bouwbedrijf vos is dus niet op de hoogte aangezien de post en fax niet op tijd waren. bouwbedrijf vos is dus niet op tijd op de hoogte gebracht en dus is er geen definitieve aanvaarding bereikt. aalbes kan zich niet op 3:37 lid 3 bw beroepen.

conclusie
er is sprake van een onherroepelijk aanbod. Dit is niet op tijd bij bouwbedrijf Vos bereikt 3:37 lid 3 bw. De fax en de ost was te laat. Aalbers kan zich niet beroepen op 3:37 lid 3. het aanbod met daarin de 10% korting hoeft niet te worden gedaan 6:219 lid 1 bw.

Hopelijk kan iemand mij uitleggen wat ik hier vergeer. Danwel krom redeneer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Casper28

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 17:59    Onderwerp: een nieuwe conclusie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb naar mijn eigen antwoord gekeken; deze veranderd. Mijn antwoord zou nu worden:

Om van een geldige overeenkomst te spreken moet er sprake zijn van een aanbod en aanvaarding 6:217 BW. In casu is op 25 oktober 2011 een aanbod door bouwbedrijf Vis uitgebracht; op 4 november 2011 hakt Aalbers de knoop door en aanvaard de koop/ offerte.

Aalbers heeft voor de deadline van 5 november 2011 gereageerd, middels de post op 4 november en per fax, voor de zekerheid. Uit artikel 3:37 lid 3 BW volgt dat het bericht de persoon moet hebben bereikt. Het verstuurde faxbericht is pas op 5 november 2011 binnengekomen. Het verstuurde faxbericht is pas op 5 november 2011 binnengekomen, omdat er op 4 november een faxstoring was. de post met ondertekende offerte is pas op 6 november 2011 binnengekomen. uit artikel 6:224 BW volgt dat de overeenkomst tot stand komt zonder de storende omstandigheid. In casu de faxstoring van 4 november. Dit betekent dat er een rechtsgeldige overeenkomst is op 4 november 2011.

Conclusie

Er is een overeenkomst tot stand gekomen op 4 november 2011, zie art. 6:217 lid 1 BW. Uit de artikelen 3:37 lid 3 jo. 6:224 BWvolgt dat het aanbod van 25 oktober 2011 met de 10 % korting gewoon moet worden aanvaard aangezien die op tijd is aangekomen.

Volgens mij is dit antwoord beter/ vollediger
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds