|
Auteur |
Bericht |
Amstelveen
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 27 okt 2011 23:43 Onderwerp: Kleermaker is pantalon kwijt van nieuw kostuum |
|
|
Op 18-12-2010 kocht ik een kostuum bij de Bijenkorf €384,30 (en een overhemd van €48,95 waarvan ik het originele aankoopbewijs bezit).
Mijn pantalon van het kostuum bracht ik direct (zelfde dag) naar de kleermaker (welke naast het eigen bedrijfslogo even groot het logo van de bijenkorf draagt) om deze in te laten korten. Dit pak kocht ik voor een bruiloft en al was het kostuum in de aanbieding met 20% blijft €384,30 voor mij een serieus bedrag.
Twee weken later ging ik naar de kleermaker zonder bon. Want deze kon ik niet vinden. Mij werd verteld dat ik niets kon ophalen zonder bon, waarop ik werd gewezen op een sticker bij de toonbank, waarop deze tekst stond. Na goed zoeken kon ik de ophaalbon weken later alsnog niet vinden. Na een maand vertelde ik, bij een bezoek aan de kleermaker dat het absurd is dat als iemand zijn bon verliest hij per definitie zijn kleding niet zou ontvangen. Wij spraken toen af dat beide partijen goed gingen zoeken. De kleermaker naar mijn pantalon en ik naar mijn ophaalbon.
Helaas kreeg ik bij een later bezoek te horen dat zij mijn pantalon niet konden vinden en dat ik deze opgehaald kon hebben, gezien ik geen ophaalbon had. Ik begreep dat ik geen bewijs had om mijn broek op te eisen waarna ik de zoektocht opgaf. Van mijn bezoeken heb ik helaas geen bewijs. Echter heb ik vorige week mijn ophaalbon gevonden en daarmee eiste ik het volledige bedrag van het kostuum terug bij de kleermaker, met als toevoeging dat ik het ongedragen colbert kan overhandigen. Immers was mijn kostuum al vanaf de eerste dag na aankoop incompleet en heb ik niets een een los formeel colbert. Ik zie een losse pantalon en colbert namelijk totaal anders dan 1 geheel kostuum (welke i.v.m. de nieuwe collectie ook niet meer wordt verkocht).
Als enige tegemoetkoming kreeg ik de keus voor €100,- als tegoedbon voor een turkse kostuumwinkel. Dit omdat 10 maanden na datum aan de late kant is om alsnog een kledingstuk op te halen en ik niet het hele kostuum maar alleen de pantalon liet vermaken.
Ik vind dit een onredelijke tegemoetkoming en ben van plan (mits positief juridisch advies van het forum) juridische stappen te ondernemen. Graag zie ik jullie advies tegemoet. |
|
|
|
 |
hermanJ
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 0:43 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat je eerst de leveringsvoorwaarden van de aan de Bijenkorf gelieerde kleermaker moet raadplegen, vooral wat betreft bewaartermijn en kwijtraken.
Volledige vergoeding lijkt mij buiten verhouding, omdat je zelf zo dom bent geweest het bonnetje 10 maanden zoek te maken. Uitgaande van een kosten verhouding jasje:broek = 2:1 zou je akkoord moeten gaan met ca. EUR 130 voor de broek (of een gelijke broek). Als je in je onderhandeling zakt tot de helft van wat je eerst wou, kom je daar wellicht op uit. |
|
|
|
 |
Amstelveen
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 14:35 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je reactie. Inmiddels ben ik op bezoek geweest bij de klantenservice van de Bijenkorf om de leveringsvoorwaarden op te vragen. Gezien het Bijenkorf logo ook werd gedragen op de ophaalbon en het artikel nog geen dag oud was wilt de Bijenkorf dit zelf volledig vergoeden tegen inlevering van het colbert. Omdat de kleermaker niet het Bijenkorf logo mocht dragen zullen zij verder contact met deze partij opnemen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 31 okt 2011 14:42 Onderwerp: |
|
|
hermanJ schreef: | Het lijkt me dat je eerst de leveringsvoorwaarden van de aan de Bijenkorf gelieerde kleermaker moet raadplegen, vooral wat betreft bewaartermijn en kwijtraken.
Volledige vergoeding lijkt mij buiten verhouding, omdat je zelf zo dom bent geweest het bonnetje 10 maanden zoek te maken. Uitgaande van een kosten verhouding jasje:broek = 2:1 zou je akkoord moeten gaan met ca. EUR 130 voor de broek (of een gelijke broek). Als je in je onderhandeling zakt tot de helft van wat je eerst wou, kom je daar wellicht op uit. |
Je bedoelt het vast goed, maar juridisch gezien is het natuurlijk volstrekte lariekoek om te zeggen dat TS volledige vergoeding kan vergeten vanwege zijn eigen "zogenaamde" domheid.
De kleermaker was de broek al kwijtgeraakt toen de TS de broek binnen de afgesproken termijn op kwam halen, getuige het feit dat de kleermaker de broek niet kon vinden nadat hij beloofd had om deze nog eens te zoeken. Daarmee ontstond een vordering van TS op de kleermaker.
Enig probleem voor TS was dat hij op dat moment zijn vordering niet kon bewijzen door midddel van zijn afhaalbewijsje. Dat wil niet zeggen dat de vordering daarmee verdween.
Aangezien de vordering na een paar maanden wel overtuigend bewezen kon worden, en duidelijk nog niet verjaard was, kon de TS alsnog aanspraak maken op een (hogere?) schadevergoeding.
Wel heb je een punt voor wat betreft de schadevergoeding, die is namelijk alleen voor het kwijtraken van de broek. Hoe duur een pantalon moet zijn in verhouding tot een colbert laat ik liever over aan kleermakers ter discussie. Dat TS geen prijs stelt op een colbert zonder bijbehorende pantalon, doet slechts marginaal ter zake. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|