Grimnir
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 sep 2011 16:11 Onderwerp: ongevraagd filmpje van mij op forum, mag dat? |
|
|
Een tijdje terug heeft iemand van mij (wat ik niet eens gemerkt heb) een filmpje gemaakt toen ik met een paard wat aan het trainen was. Dit deed zij op zich met de beste bedoelingen, en om mij dit filmpje te laten zien heeft zij dit op Hyves geplaatst. Ik heb haar toen direct terug gemaild dat ik dat niet zo prettig vond, en gevraagd dit weg te halen.
Deels omdat ik het sowieso niet zo leuk vind als mensen ongevraagd een filmpje van mij (en/of mijn paard bv) maken en dit ongevraagd op internet publiek maken, en deels ook omdat ik in dit geval niet erg blij was met dit filmpje, waar imo een niet erg positief beeld ontstaat van dit paard of hoe ik met haar aan t werk ben (niet dat het zoiets als laster zou zijn ofzo, er gebeuren verder geen rare dingen, alleen het paard is erg stijf daar, en het moment van filmen is zodanig dat het een nogal suf beeld geeft, van ons allebei) wat ik met name jammer vind omdat ik dit paard te koop heb staan, en ik vind dat dit filmpje een vertekend beeld geeft.
Maar op mijn vraag dit filmpje weg te halen heb ik geen antwoord gekregen, en filmpje staat er ook nog steeds gewoon op.
Ik heb haar er op aangesproken dat ik dit vervelend vind, en dat ik me daar vaker over erger; dat mensen ongevraagd maar allerlei vaak goed bedoelde foto's en filmpjes op internet plaatsen, wat door de betroffen personen niet altijd gewaardeerd (en ook niet gevraagd) wordt, en ik dat niet zo netjes vind. En dat ik dacht dat zij daar volgens mij wettelijk gezien niet eens het recht toe had, ivm portretrecht?!
maar is dit eigenlijk wel zo, ik heb er wat over zitten lezen, maar kom er niet echt uit; mag zij dit gewoon zo plaatsen, een filmpje van mij en mijn paard, ook al was dat ongevraagd, en heb ik aangegeven dit niet prettig te vinden??
Ik zou dit graag weten, want stoort me regelmatig, niet eens per se dit geval nu, maar in het algemeen, met name op allerlei paardenfora bv. Bv mensen die bij bekende dekhengsten langs gaan, en daar dan bv leuk foto's maken in de wei, en die op internet plaatsen, waar vaak die hengstenhouder ook niet altijd erg blij mee zal zijn, omdat die misschien (onbedoeld) een heel ander beeld opleveren (bv omdat het dier niet in training is, ouder, etc) wat heel ongunstig zou kunnen zijn voor zijn imago, en dus ook voor 'zijn zaken'.. Mag dat zomaar?
Of foto's op wedstrijden, waarvan de fotograaf zelf vindt dat het een mooie foto is, maar de ruiter zelf hier helemaal niet blij mee is. Al zou ik me voor kunnen stellen dat dit een andere situatie is, omdat die foto dan genomen is op een wedstrijd, dus openbare gelegenheid??
alvast dank als iemand hier zinnig advies over kan geven! |
|
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 26 okt 2011 14:04 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp an sich jouw belangen wel. Jouw belang is namelijk dat het paard verkocht wordt tegen een zo gunstig mogelijke prijs. Jouw belang is er dan niet bij gebaat dat er een filmpje op internet staat waaruit zou blijken dat het paard de vraagprijs niet waard is. Wat let jou het dan om een "reëeler" beeld van het paard op internet te zetten met een mooier promotie filmpje?
Ook die imagoschade zie ik niet zo snel... Zolang de plaatsers de foto's niet gemanipuleerd hebben, geven ze naar mijn mening gewoon een juist en echt beeld van het daadwerkelijke paard.
Overigesn heb ik het persoonlijk vaker meegemaakt dat juist de verkopers van een paard een verkeerd (en veel mooier) beeld weergeven van het te verkopen paard. De mensen die ik bijstond hadden graag een "goed" filmpje bekeken voordat ze tot aanschaf waren overgegaan... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|