|
Auteur |
Bericht |
Walnootje
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 9:46 Onderwerp: Verduistering verenigingsgelden |
|
|
Goedemorgen,
Bij ons in de vereniging heeft iemand meer dan een half jaar geld verduisterd d.m.v. valse bankafschriften en het voorliegen van de kascommissie waar hij bij zat.
Er is in totaal ongeveer €3000,- verduisterd en de persoon kan dit niet terugbetalen.
Volgens art. 321 Sr zijn de richtlijnen 3 jaar gevangenis straf of een geldboete van €76.000,-
Mijn vraag is nu. Hoe wordt nou bepaalt wat voor straf deze persoon opgelegd krijgt? Deze persoon is 20 jaar. Ik weet dat vanaf 18 jaar er geen ouderlijk gezag is maar toch hoorde ik dat zulke geldboetes te verhalen vallen bij de ouders/voogd klopt dit?
Bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 10:41 Onderwerp: Re: Verduistering verenigingsgelden |
|
|
Walnootje schreef: | Volgens art. 321 Sr zijn de richtlijnen 3 jaar gevangenis straf of een geldboete van €76.000,- |
Dat zijn geen richtlijnen, maar de wettelijke strafmaxima.
Quote: | Mijn vraag is nu. Hoe wordt nou bepaalt wat voor straf deze persoon opgelegd krijgt? |
Bij het bepalen van de strafmaat gaat de rechter uit van de ernst van het feit en de persoon van de dader. De rechter zal ook rekening houden met de eis van het OM.
Quote: | Ik weet dat vanaf 18 jaar er geen ouderlijk gezag is maar toch hoorde ik dat zulke geldboetes te verhalen vallen bij de ouders/voogd klopt dit? |
Dat is onjuist. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|