|
Auteur |
Bericht |
anouk2008
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 9:32 Onderwerp: reclamemast op particuliere grond |
|
|
Stel: er wordt een reclamemast geplaatst op particulier terrein.
Dit is een overeenkomst tussen reclamebedrijf en particulier.
De gemeente is nodig voor de vergunningaanvraag en indien nodig wijziging bestemmingsplan.
Nu wil de gemeente op een of andere manier geld vangen voor de exploitatie. Het bedrijf is overigens bereid om de gemeente een x bedrag per jaar te betalen.
Aan mij om uit te zoeken of dit juridisch mag. (ik weet niet of de particulier hiervan op de hoogte is)
Mijn gevoel zegt dat dit in strijd is met de beginselen van behoorlijk bestuur, maar ik kan dit niet goed onderbouwen.
graag jullie hulp. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 10:05 Onderwerp: |
|
|
Wat voert de gemeente als grondslag aan? _________________ Mine! |
|
|
|
 |
anouk2008
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 10:11 Onderwerp: |
|
|
Geen grondslag. Deze particulier krijgt waarschijnlijk een vergoeding, Gemeente wil een graantje meepikken denk ik.
Er is namelijk een tweede mast, op gemeentelijk grondgebied waarvoor de gemeente jaarlijks een aanzienlijke vergoeding krijgt. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 10:33 Onderwerp: |
|
|
Als de gemeente normaal gesproken (= onder "gelijke omstandigheden") geen extra geld vraagt voor het verlenen van een vergunning, dan mag zij dat in dit geval ook niet doen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
|
|
|
 |
anouk2008
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 11:23 Onderwerp: |
|
|
het gaat in dit geval om duizenden euro's per jaar. Geen peanuts dus |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 12:51 Onderwerp: |
|
|
Zie ook hier. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 14:16 Onderwerp: |
|
|
anouk2008 schreef: | het gaat in dit geval om duizenden euro's per jaar. Geen peanuts dus |
De belastingdienst vangt ook jaarlijks duizenden euro's van mij... Dat is geen reden om geen belasting te heffen, maar volgens mij juist een reden te meer... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
anouk2008
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 14:58 Onderwerp: |
|
|
De vraag was niet of er wel of geen reclamebelasting geheven wordt. Dit staat er los van.
De gemeente wil jaarlijks een vergoeding voor het oprichten, hebben en onderhouden van een reclamemast, terwijl deze op particuliere grond staat.
Mijn vraag was, of dit in een of andere overeenkomst gegoten kan worden (privaatrecht) of is dit in strijd met de abbb? |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 15:13 Onderwerp: |
|
|
anouk2008 schreef: | De vraag was niet of er wel of geen reclamebelasting geheven wordt. Dit staat er los van.
De gemeente wil jaarlijks een vergoeding voor het oprichten, hebben en onderhouden van een reclamemast, terwijl deze op particuliere grond staat.
Mijn vraag was, of dit in een of andere overeenkomst gegoten kan worden (privaatrecht) of is dit in strijd met de abbb? |
Je vraag kan ik niet beantwoorden. Ik vraag me wel af waarom iemand akkoord zou gaan met een dergelijke privaatrechtelijke overeenkomst? Je vraagt een vergunning aan en die wordt verleend of niet, de aanwezigheid van een privaatrechtelijke overeenkomst zou m.i. geen rol mogen spelen aangezien dat riekt naar verkapte omkoping. |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 15:20 Onderwerp: |
|
|
anouk2008 schreef: | De vraag was niet of er wel of geen reclamebelasting geheven wordt. Dit staat er los van.
Wat een onzin, dat was je vraag niet... Dit was je vraag:
anouk2008 schreef: | Nu wil de gemeente op een of andere manier geld vangen voor de exploitatie. Het bedrijf is overigens bereid om de gemeente een x bedrag per jaar te betalen. |
Als de gemeente op een of andere manier geld wil vangen, dan kan de gemeente belasting heffen. Naast de leges voor het verlenen van de bouwvergunning. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
anouk2008
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 15:24 Onderwerp: |
|
|
Ik ben ook van mening dat het niet kan/mag, maar kan dit niet goed onderbouwen |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 15:45 Onderwerp: |
|
|
Waarom zou de gemeente het privaatrechtelijk willen regelen als het ook via gemeentelijke belastingen kan?
Daarmee is ook gelijk antwoord gegeven op je (tweede....) vraag: Tweewegenleer! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 21 okt 2011 1:33 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Tweewegenleer! |
Die bestaat al een tijdje niet meer. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: vr 21 okt 2011 9:36 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | DENNIS79 schreef: | Tweewegenleer! |
Die bestaat al een tijdje niet meer. |
de onaanvaardbare doorkruisingsleer dan... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|