Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 8:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

48 uur werken om 3 mnd. betaald vrij te kunnen zijn
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
elskoning

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2011 19:09    Onderwerp: 48 uur werken om 3 mnd. betaald vrij te kunnen zijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag, ben werkzaam in seizoensbedrijf, vast contract voor 40 p/w.
Bedrijf 9 mnd. per jaar open alleen heb contract voor 12 mnd. Hierdoor werk ik gem. 48,888 uur per week om de 3 mnd. dat we dicht zijn doorbetaald te kunnen krijgen. Wij zijn afhankelijk van weersomstandigheden qua openingstijden. Met veel regen draai ik te weinig uur. Als mijn werkgever niet open wil mag ik dan 8 uur per werkdag noteren. of 48,888 per week? Mijn werkgever wil nl. dat ik dan geen uren noteer en begin het volgende seizoen met min uren waardoor ik dan meer dan 50 uur per week moet werken.
Wie kan mij helpen.

In mijn contract staat 40 uur voor 12 mnd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 18 okt 2011 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Val je onder een bepaalde CAO?

Seizoensarbeid kent soms hele aparte bepalingen, zodat hetgeen ik hieronder schrijf wellicht door jouw CAO wordt doorkruist.

In principe is het zo dat werktijden in overleg tussen werknemer en werkgever worden bepaald, maar uiteindelijk door de werkgever worden vastgesteld. In die zin heeft de werkgever dus een net iets zwaardere stem voor wat betreft het bepalen wanneer jij moet werken.

Jij kunt in principe wel aanspraak maken op het (minimum) aantal uren dat in jouw contract staat. In jouw geval is dat 40 uur per week! Maar die 40 uur per week geldt dan in principe wel voor het gehele jaar (met aftrek van de uren die je aan verlof opbouwt).

Nu jullie echter afspraken hebben gemaakt voor een werkloze periode van 3 maanden met werkweken van 48,9 uur, is het niet logisch dat mijn hierboven geschetste verhaal onverkort blijft gelden. Het is ook niet logisch dat jij een nieuw jaar met "minuren" begint voor zover het niet werkbare uren betreffen die in de risicosfeer van de werkgever liggen, zoals het niet werken bij regen of andere onvoorziene omstandigheden.

Ik denk dat je met je werkgever in gesprek moet gaan en hem aangeeft dat jij nog dit jaar je minuren weg wilt poetsen. Heeft hij geen werk voor je, dan moet hij de uren die jij tekortkomt, maar waar jij je wel beschikbaar houdt om te werken alsnog als gewerkte uren schrijven.

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 18 okt 2011 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 6 van richtlijn 2003/88 EG zegt dat de arbeidstijd niet meer bedraagt dan 48 uur per week. Hier kan van worden afgeweken bij uitdrukkelijke instemming van de werknemer. (Is hier iets over opgenomen in je arbeidsovereenkomst?)

Van art. 6 mag weliswaar nog verder worden afgeweken echter moet het volgende gewaarborgd blijven:

a) geen enkele werkgever verlangt dat een werknemer meer dan 48 uur werkt tijdens een periode van zeven dagen, berekend als gemiddelde van de in artikel 16, onder b), bedoelde referentieperiode, tenzij de werknemer met het verrichten van dergelijke arbeid heeft ingestemd;

b) geen enkele werknemer mag nadeel ondervinden van het feit dat hij niet bereid is dergelijke arbeid te verrichten;

De referentieperiode bedraagt aldus art. 16 onder b vier maanden. Ik meen dat Nederland geen wetgeving heeft opgesteld die afwijkt ten positieve van de werknemer dus 48 is de max. Strikt interpreterend zou ik zeggen dat die 48,88 niet door de beugel kunnen al zou je o.g.v. redelijkheid en billijkheid zeker een andere mening kunnen hebben.

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2011 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ons bedrijf heeft een soort eigen CAO opgesteld, het is een franchise organisatie. De Cao is meer een soort aanhangsel
DENNIS79 schreef:
Val je onder een bepaalde CAO?

Seizoensarbeid kent soms hele aparte bepalingen, zodat hetgeen ik hieronder schrijf wellicht door jouw CAO wordt doorkruist.

In principe is het zo dat werktijden in overleg tussen werknemer en werkgever worden bepaald, maar uiteindelijk door de werkgever worden vastgesteld. In die zin heeft de werkgever dus een net iets zwaardere stem voor wat betreft het bepalen wanneer jij moet werken.

Jij kunt in principe wel aanspraak maken op het (minimum) aantal uren dat in jouw contract staat. In jouw geval is dat 40 uur per week! Maar die 40 uur per week geldt dan in principe wel voor het gehele jaar (met aftrek van de uren die je aan verlof opbouwt).

Nu jullie echter afspraken hebben gemaakt voor een werkloze periode van 3 maanden met werkweken van 48,9 uur, is het niet logisch dat mijn hierboven geschetste verhaal onverkort blijft gelden. Het is ook niet logisch dat jij een nieuw jaar met "minuren" begint voor zover het niet werkbare uren betreffen die in de risicosfeer van de werkgever liggen, zoals het niet werken bij regen of andere onvoorziene omstandigheden.

Ik denk dat je met je werkgever in gesprek moet gaan en hem aangeeft dat jij nog dit jaar je minuren weg wilt poetsen. Heeft hij geen werk voor je, dan moet hij de uren die jij tekortkomt, maar waar jij je wel beschikbaar houdt om te werken alsnog als gewerkte uren schrijven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds