|
Auteur |
Bericht |
Walnootje
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 19 okt 2011 15:25 Onderwerp: Onderhuur |
|
|
Hallo,
Ik las een aantal topics hier en heb op internet gezocht naar onderhuur en ik kom steeds tegen dat onderhuur in beginsel niet toegestaan is.
Als ik echter in mijn Kluwer zoek naar onderhuur kom ik bij artikel 7:221 BW.
Quote: |
De huurder is bevoegd het gehuurde geheel of gedeeltelijk aan een ander in gebruik te geven, tenzij hij moest aannemen dat de verhuurder tegen het in gebruik geven aan die andere redelijke bezwaren zal hebben.
|
M.i. is het dan in beginsel toch wel toegestaan? Want waarom zou je aannemen dat een verhuurder bezwaar heeft tegen onderhuur. Zolang de verhuurder elke maand zijn huur krijgt is het toch om het even wie de woning bewoond? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 19 okt 2011 15:37 Onderwerp: Re: Onderhuur |
|
|
Walnootje schreef: | Hallo,
Ik las een aantal topics hier en heb op internet gezocht naar onderhuur en ik kom steeds tegen dat onderhuur in beginsel niet toegestaan is.
Als ik echter in mijn Kluwer zoek naar onderhuur kom ik bij artikel 7:221 BW.
Quote: |
De huurder is bevoegd het gehuurde geheel of gedeeltelijk aan een ander in gebruik te geven, tenzij hij moest aannemen dat de verhuurder tegen het in gebruik geven aan die andere redelijke bezwaren zal hebben.
|
M.i. is het dan in beginsel toch wel toegestaan? Want waarom zou je aannemen dat een verhuurder bezwaar heeft tegen onderhuur. Zolang de verhuurder elke maand zijn huur krijgt is het toch om het even wie de woning bewoond? |
Lees voor woonruimte ook artikel 7:244 BW eens... |
|
|
|
 |
Walnootje
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 19 okt 2011 15:38 Onderwerp: |
|
|
Duidelijk! |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 19 okt 2011 15:52 Onderwerp: |
|
|
In aanvulling: Het bezwaar dat de hoofdverhuurder heeft tegen onderhuurders, is dat deze onderhuurders ook huurbescherming genieten. Wanneer de onderverhuurder zou vertrekken, dan mag (voor zover ik weet) de onderhuurder er gewoon blijven wonen, de hoofdverhuurder (in de meeste gevallen de woningstichting) wordt dan de verhuurder (of ze dat nou willen of niet).
Daarnaast heeft Nederland het hoogste percentage aan sociale huurwoningen in de wereld. Woningstichtingen hebben een sociaal doel: het huisvesten van mensen met een laag/lager inkomen. Onderverhuur is strijdig met dit doel, ik quote:
Quote: | Het is een feit van algemene bekendheid dat contractueel verboden onderverhuur van sociale woningen, waarvan ook in dit geval sprake is, in Amsterdam op grote schaal voorkomt. Dit heeft tot gevolg dat deze huurwoningen worden onttrokken aan de doelgroepen waarvoor zij door de verhurende woningcorporatie, in dit geval Ymere, zijn bestemd. De hierdoor veroorzaakte schade van Ymere, zoals door haar toegelicht en aannemelijk gemaakt, bestaat uit de aanzienlijke extra kosten die zij moet maken om in voldoende mate de nadelen op te heffen die aan (grootschalige) onderverhuur verbonden zijn in verband met het realiseren van haar doelstellingen. Die kosten houden onder meer verband met het sneller dan thans het geval is realiseren van de beschikbaarheid van (extra) woningen in de sociale sector om in de woonbehoeften van de doelgroepen te kunnen voorzien, alsmede met het volgens haar taakopvatting blijven waarborgen van de leefbaarheid van de woonomgeving, die door (grootschalige) onderverhuur kan en vaak ook zal worden aangetast. |
Gerechtshof Amsterdam 9 september 2008, Prg 2008, 200
Daarnaast is het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand met huurtoeslag zijn huis huurt voor €350/m en vervolgens onderverhuurt voor €700/m. |
|
|
|
 |
|