Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 0:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Incorrecte boete
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NDijkie

Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 15:37    Onderwerp: Incorrecte boete Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede dag,
Ik heb een probleem, en aangezien het hier stikt van de mensen die hier verstand van hebben hoop ik dat iemand mij kan helpen:D

Ik heb 2 maanden geleden een bekeuring gehad, omdat mijn brommer te hard ging op de rollerbank. Hij reed 73, en werd met correctie 65. Op de bekeuring stond 11 tot 15 Km/h overschreiding, ik kreeg een bekeuring van 76euro en hiermee was de zaak afgedaan.

Nu moest mijn brommer een paar dagen geleden weer op de rollerbank en gebeurde weer precies hetzelfde.
Nu reed hij weer 73km/h, ik kreeg een bekeuring van 76euro, maar dit keer moest ik ook mijn kenteken papieren inleveren. En dat ik hem afvoeren en na het laten zien, dat mijn brommer weer de toegestane snelheid rijd, weer terug kreeg.

Nu ben ik kreeg ik ook een brief binnen dat ik een overschreiding had van 28km/h!
Op mijn bekeuring staat gewoon 11 t/m 15km/h

Vandaag ben ik verhaal gaan halen op het bureau en vertelde een motoragent mij dat de papieren pas worden in genomen vanaf 15km/h en dat dit dus niet klopt.
Ik moest bellen naar het 0900 nummer van de politie en naar de desbetreffende agent vragen. Deze was niet aanwezig vandaag, maar hij zal mij morgen of overmorgen erover opbellen.

Nu is mijn vraag: Wat voor een stappen kan ik ondernemen als deze agent mij niet mijn gelijk wil geven?
De bekeuring blijft hetzelfde maar ik zou graag mijn papieren weer terug hebben? De motoragent zei ook dat ik in beroep zou kunnen gaan, maar dat heeft ook totaal geen zin, want de bekeuring blijft staan.

Zijn hier misschien mensen die mij kunnen vertellen welke rechten in heb?

met vriendelijke groet, Nick Dijkhuizen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr.joost

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 7:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel je vraag eens hier:

http://www.flitsservice.nl/

daar zit veel kennis
LM

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Twee dingen zijn van belang.

1. Check goed wat voor soort bekeuring je heb gekregen. Dat twee maal dezelfde constructiesnelheid werd vastgesteld wil niet zeggen dat de consequenties gelijk zijn. Er kan bijv. geschreven zijn voor een concrete overschrijden van de max. snelheid ter plaatse. Hoe groot deze overschrijding is hangt af van de geldende max. snelheid en deze is voor bromfietsen niet overal gelijk. Op een fietspad in de bebouwde kom mag een brommer (voor zover de brommer daar mag rijden) bijv. slechts 30 km/u.

2. Wat betreft de inbeslagname van het kentekenbewijs kun je rechten ontlenen aan de aanwijzing van het OM. Er is een aparte paragraaf opgenomen over de voorwaarden waaronder dit kan. Als ik het zo lees vermoed ik dat men de 1e keer ook al kon overgaan tot inbeslagname.

http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/verkeer_en_vervoer/@155179/aanwijzing-maximum/
NDijkie

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@mr joost
Bedankt, ik zal hem daar ook stellen

@lm

Beide omstandigheden waren gelijk. Het waren beide rollerbanken. Dit heeft dus geen betrekking opdat het binnen of buiten de bebouwde kom is?
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Soms maakt het uit of een relatief licht vergrijp ook meerdere keren geconstateerd is; waar een enkele constatering buiten de boete geen consequenties heeft, kan dit wel het geval zijn bij herhaling.

Desalniettemin, als je gelijk denkt te hebben moet je echt gebruik maken van de beroepsmogelijkheden etc., zie hiervoor de instructie op de CJIB-beschikking. Geef hierbij ook aan wat die agent heeft gezegd en noem hem bij naam, waarbij je ook aangeeft dat je mag vertrouwen op zijn inlichtingen uit hoofde van zijn functie en bekwaamheid.

Voor verdere tips is het overigens ook goed om te kijken op flitsservice.nl, daar zijn behoorlijk wat ervaringsdeskundigen te vinden die je ook kunnen helpen de typische valkuilen te vermijden (zoals Officieren die doodleuk je beroep afwijzen omdat ze je motivatie van 5 a4tjes zogenaamd niet gezien hebben).

Verder is het verstandig om gewoon een motor te kopen als je wat harder wilt rijden. Trek je ook minder van dit soort ongewenste aandacht.

BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

NDijkie schreef:

@lm

Beide omstandigheden waren gelijk. Het waren beide rollerbanken. Dit heeft dus geen betrekking opdat het binnen of buiten de bebouwde kom is?

Je zou bij nader inzien een punt kunnen hebben. Eerst dit:

1. kijk hoe het op de bon staat die je hebt gekregen. Is er een bekeuring voor een te hoge constructiesnelheid of een overschrijding van de max. snelheid? Het feit dat er beide keren gebruik gemaakt is van een rollenbank doet het 1e vermoeden, maar sluit het 2e niet uit. Er kan sprake zijn van een eerste meting (via radar of volgen door een politiemotor) aangevuld met een check via een rollenbank (bijv. om te voorkomen dat een verweer gevoerd gaat worden dat de brommer helemaal niet zo snel kan of om te checken of de brommer nog harder kan dan de gemeten snelheid). Met een topsnelheid van 73 km/u kun je aan een overschrijding met 28 km/u komen. Dit zou het verschil kunnen verklaren, echter het verklaart de inname nog niet omdat

2. volgens de eerder genoemde aanwijzing het kentekenbewijs alleen wordt ingenomen bij een overschrijding van de constructiesnelheid. Bij een overschrijding tot 15 km/u wordt het kentekenbewijs niet ingenomen.

Hierbij opgemerkt dat opsporingsambtenaren wettelijk (o.a. Wegenverkeerswet) wel de bevoegdheid hebben tot het innemen van het kentekenbewijs. Ook de aanwijzing wahv noemt deze bevoegdheid expliciet. In de specifieke aanwijzing wordt het echter nader geregeld voor deze specifieke gedraging. Volgens de wet mag het dus wel alleen is het strijdig met een aanwijzing van het OM.
NDijkie

BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit klinkt zeer aannemelijk.

Kunt U mij misschien advieren, over een eventueel beroep?
LM

BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kun je precies aangeven wat de tekst is op het doordruk (geeltje in jargon) die je ontving bij de 2e bekeuring. Als het goed is staat hier in ieder geval een feitcode en een bedrag op. Je schreef dat je ook de 2e keer een boete kreeg van € 76. Ik neem aan dat je bedoelt dat dit tegen je gezegd is, de acceptgiro krijg je toch pas later? Wordt in de brief die je ontving nog verwezen naar een testresultaat van de rollenbank?
NDijkie

BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de meldcode is n083b

de eerste meldcode was identiek aan de 2e.

Beide bedragen waren ook 70 euro (die 6 euro is administratiekosten)

Nu ik de brief is aandachtig doorlees staat er niets over een testresultaat of iets anders.
er staat een overschreiding van de contructie snelheid met 28km/h.

Is dit was U bedoelde?

edit: Ondanks mijn telefoontje naar het politiebureau heeft de desbetreffende agent mij niet gebeld. Dit vind ik persoonlijk erg onbeschoft
LM

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze feitcode staat inderdaad voor een overschrijding van 10 t/m 15 km/uur. Ik denk dat je een punt hebt. Bel eerst nog eens met die agent, wellicht is het dan direct opgelost.
NDijkie

BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2011 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de agent nogmaal opgebeld en dit maar had hij wel dienst.

Hij stelde mij in het gelijk, en ik mag morgen mijn papieren komen ophalen!

Onwijs bedankt voor alle hulp!

Mvg Nick
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds