Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 12:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Concept arbeidsovereenkomst voor traineeship bindend?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wjb87

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 21:44    Onderwerp: Concept arbeidsovereenkomst voor traineeship bindend? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik ben onlangs in september op gesprek geweest bij een detacheringsbureau voor deelname aan een traineeship (2 jaar gedetacheerd werken + een opleidingsprogramma, verzorgd door het detacheringsbureau), vanaf 3 oktober. Het was een fijn gesprek en ze wilden me wel. Ik heb enige tijd na het gesprek een aanbieding van het bureau gekregen per mail, met in de bijlage een .doc met de volledige aanbieding met een aantal arbeidsvoorwaarden, onder andere de start- en einddatum, het salarisbedrag, aantal vakantiedagen, aflossen kosten studieprogramma bij vroegtijdige ontbinding, etc.
In de mail stond: ,,Wij nemen op korte termijn contact met je op om de details verder met je door te nemen. In de bijlage is de exacte aanbieding terug te vinden. Wanneer je akkoord gaat met de aanbieding mag je dit per mail doen. Mocht je nog vragen hebben dan ben ik uiteraard bereikbaar.''
En in de .doc stond onder meer: ,,Indien je met deze aanbieding instemt, verzoek ik je hierop per e-mail akkoord te geven. Na ontvangst wordt je definitieve arbeidsovereenkomst opgesteld die jou ter ondertekening zal worden aangeboden. Ik vertrouw erop je hiermee een passende aanbieding te hebben gedaan en verneem graag van je.''
Ik heb toen een reply teruggestuurd dat ik akkoord ga.
Maar toen moest ik nog een plek hebben om gedetacheerd te worden. Ik heb na dat akkoord per mail een paar weken geen uitnodigingen voor gesprekken bij bedrijven gehad. Uiteindelijk kreeg ik een uitnodiging, maar die was aan de andere kant van het land, dus daar heb ik nee tegen gezegd, want de reisbereidheid was in het gesprek aan de orde geweest. Toen kwamen ze twee keer met een job die in een compleet ander werkveld ligt, waar ik ook ooit in een ver verleden een diploma voor heb gehaald, maar niet in verder wil (en waar ik me inmiddels ook niet meer toe in staat acht). Nu is het inmiddels bijna een week na 3 oktober, maar ik heb nog steeds geen passend aanbod voor een baan gekregen en ik heb ook nog helemaal niks gehoord over een definitieve arbeidsovereenkomst en studieovereenkomst, waarover gesproken werd in die mail toen.

Intussen heeft een ander detacheringsbureau mij via LinkedIn gevonden en zij wilden mij graag aan een baan helpen. Ik ben daar op kennismaking geweest en dit gesprek was zéér positief. De vrouw met wie ik een gesprek had, vroeg aan mij of ik nog geen contract had bij het eerste detacheringsbureau, want als dat zo wel was, zouden we onze tijd zitten te verdoen. Ik antwoordde van niet, ik heb nog niets ondertekend.

Maar toen ik eenmaal thuis was, kreeg ik het ineens flink benauwd, toen ik me realiseerde dat ik weliswaar nog geen definitief arbeidscontract heb ondertekend met mijn krabbel, maar wel een akkoord op die aanbieding per mail heb gegeven. Het is nu weekend, dus ik heb er niet meer achteraan kunnen gaan, maar het houdt me wel steeds erg bezig.

Namelijk de vraag: Zit ik op dit moment al vast aan het eerste detacheringsbureau, of niet?
- Ik heb "akkoord" teruggemaild op een mail met daarin een .doc met een aantal concrete arbeidsvoorwaarden;
- Maar er moet nog een definitieve arbeidsovereenkomst en studieovereenkomst worden opgesteld, waar ik nog niets over heb gehoord; dit zou dus betekenen dat het in deze mail om een concept-arbeidsovereenkomst gaat (?? of niet??);
- De startdatum van het contract (3 oktober) is reeds verstreken, maar de baan is er nog niet en ik krijg ook het salaris uit dat contract nog niet, omdat ik niet werk.

Kortom:
- Is het akkoord dat ik toen op die mail gaf, al bindend?
- Ik wil graag in kunnen gaan op aanbiedingen van het andere detacheringsbureau, wanneer zij wel een passende baan vinden. Kan dat nog?
- Wanneer het antwoord op de eerste vraag (of de mail bindend is) "ja" is, zijn er dan in het bovenstaande verhaal genoeg factoren aanwezig die rechtmatige ontbinding zonder verdere gevolgen mogelijk maken?

Alvast bedankt voor het antwoord! Het kan toch niet zo zijn dat ik hier verplicht werkloos moet gaan zitten zijn omdat ik vast zit aan een detacheerder die geen werk kan vinden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet veel van detacheringsovereenkomsten, maar volgens mij is dit slechts een raamovereenkomst waarbij een partij een inspanningsovereenkomst heeft tot het vinden van werk voor een ander en die ander doorgaans een vorm van exclusiviteit moet toekennen aan die verhouding. En pas wanneer er daadwerkelijk een opdrachtgever komt krijg je betaald, vanuit het detacheringsburau. Het is daarmee voor zover ik weet geen pure arbeidsovereenkomst, immers ga je niet meteen aan de slag voor een bepaald uurloon en een bepaald aantal uren in de week, enz.

Een overeenkomst komt hoe dan ook tot stand door aanbod en aanvaarding. Deze zijn behoudens in de wet genoemde uitzonderingen vormvrij.

Je hebt de detacheringsovereenkomst met het akkoord in beginsel aanvaard.

Echter, je bent niet uitgenodigd voor gesprekken waarbij in de redelijkheid te verwachten valt dat jij in aanmerking genomen alle omstandigheden van het geval aan de slag kunt gaan binnen een redelijke tijd. Zowel in kwantiteit als kwaliteit is er een probleem met de door het detacheringsbureau geleverde inspanningen, of althans er zijn omstandigheden die voor rekening en risico komen van het bureau. En ze betalen je ook niet, terwijl je ook brood op de plank moet krijgen en je elders wel werk kunt krijgen.

Of dit nu wel of niet als een arbeidsovereenkomst valt te karakteriseren, m.i. valt de overeenkomst te vernietigen op grond van dwaling (onjuiste voorstelling van zaken door bv mededeling of (ver)zwijgen) dan wel te ontbinden op grond van wanprestatie. Maar misschien kan iemand met meer verstand van detacheringsovereenkomsten hier meer duidelijkheid over bieden? Zelf ben ik ook wel in geïnteresseerd in het antwoord.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb er inmiddels achteraan kunnen gaan en ik zit gelukkig nog nergens aan vast. Ze noemen het een aanbieding en deze was geheel vrijblijvend, hoewel dit er niet bij werd vermeld en her en der ook het woord 'arbeidsovereenkomst' werd gebruikt bij de voorwaarden in de bijlage. Maar hoe dan ook, het probleem is opgelost. Dank voor het meedenken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2011 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In beginsel zou kunnen worden gesteld dat er een overeenkomst is - je hebt immers ja gezegd tegen de (vrijblijvende) aanbieding, waarmee doorgaans een overeenkomst tot stand komt. Echter, nu wordt gesproken over een nog te tekenen overeenkomst, waarin ongetwijfeld bepalingen staan die nog niet eerder zijn gecommuniceerd en waarover dus geen overeenstemming kan bestaan, valt er op de eerste conclusie dat sprake zou zijn van een overeenkomst zeker het een en ander af te dingen. Je zou dan kunnen stellen dat geen sprake was van een (voldoende concreet) aanbod, maar van een uitnodiging tot onderhandeling, die je hebt aanvaard. In dat geval is er nog geen overeenkomst.

Maar het staat of valt dus met wat er nu feitelijk is afgesproken.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds