|
Auteur |
Bericht |
Patch
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 14:40 Onderwerp: Zwarte lijst van ziek zijn |
|
|
Beste leden van rechtenforum,
Mijn moeder werkt bij TSN bij de bejaardenzorg. Nu is zijn in zeven maanden tijd drie maal ziek geweest. Haar baas heeft haar nu op een zwarte lijst gezet van ziek zijn.
Zij heeft haar verplicht naar de huisarts gestuurd, omdat ze dachten dat er meer aan de hand was. De leidinggevende wil daar nu een gesprek over.
De ziekmeldingen waren in maart (2 dagen), juni (1 dag) en september (3 dagen).
Mijn vraag is kan een bedrijf je zo maar op de zwarte lijst zetten en zo nee wat kun je daar tegen doen. En kunnen ze je gewoon verplichten om naar de huisarts te gaan om je te laten onderzoeken?
Gr Patch |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 14:57 Onderwerp: |
|
|
Wordt ze ontslagen of levert het een ander probleem op? Of is het gewoon een lijst met mensen die vaak ziek zijn? Ik zie niet in dat dit niet mag. Als iemand vaak ziek is wil je als werkgever graag een en ander oplossen. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 16:57 Onderwerp: |
|
|
Een werkgever kan niets met een huisartsenonderzoek. Slechts een bedrijfsarts heeft na toestemming van de patiënt inzage in het medische dossier, welke dan slechts mag dienen om vast te stellen of de werknemer wel of niet arbeidsgeschikt is en niet met derden besproken mag worden.
Dus feitelijk kan zij wel naar de huisarts gaan, maar niemand schiet daar iets mee op.
Lijstjes mogen bijgehouden worden, ik zie alleen het nut er niet van in, daar een werkgever niets kan en mag bepalen over de arbeidsgeschiktheid van de werknemer. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 17:13 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Dus feitelijk kan zij wel naar de huisarts gaan, maar niemand schiet daar iets mee op. |
Misschien kan de huisarts helpen de patiënt beter te maken, waarbij normaal gesproken alle partijen gebaat zijn? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Patch
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 18:17 Onderwerp: |
|
|
pacta sunt servanda schreef: | Wordt ze ontslagen of levert het een ander probleem op? Of is het gewoon een lijst met mensen die vaak ziek zijn? Ik zie niet in dat dit niet mag. Als iemand vaak ziek is wil je als werkgever graag een en ander oplossen. |
Eerst moet dat gesprek volgen natuurlijk. Het is van hogerhand vanuit het hoofdkantoor zo bepaald dat ze op een zwarte lijst komt te staan in verband met drie maal ziekte. Het is niet zo dat ze er 2 weken uit ligt natuurlijk.
Maar misschien is dit een normale procedure bij een bedrijf? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 20:10 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | WimWest schreef: | Dus feitelijk kan zij wel naar de huisarts gaan, maar niemand schiet daar iets mee op. |
Misschien kan de huisarts helpen de patiënt beter te maken, waarbij normaal gesproken alle partijen gebaat zijn? |
Ik ben er even vanuit gegaan dat het ziekteperioden/dagen waren door een verkoudheid of iets dergelijks, waarvoor je normaal gesproken niet eens voor naar de huisarts gaat.
De werkgever schiet er dan nog steeds niets mee op, want de werknemer hoeft niet te vertellen wat hij/zij mankeert. In dit geval zou de werkgever beter de bedrijfsarts in kunnen schakelen om te onderzoeken of het werkgerelateerd is en dat is het enige wat een werkgever dan te weten kan komen. |
|
|
|
 |
|