Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 17:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

kan ik slot vervangen terwijl huurinvordering loopt?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vast en goed

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 12:02    Onderwerp: kan ik slot vervangen terwijl huurinvordering loopt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanwege een huurschuld heb ik een deurwaarder ingeschakeld om de schuld te innen. (Ik ben verhuurder.) Dit proces loopt nu. De huurder heeft echter vermoedelijk veel schulden, en het proces duurt me iets te lang (nu al een aantal weken).

Is het mij geoorloofd om het slot op de voordeur te vervangen, en tegen de huurder te zeggen dat hij de sleutel kan komen halen, tegen betaling van de huurschuld?

P.S. Wat een goede site is dit! Ik kom hier vaker!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 12:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je vraagt of het is toegestaan het slot van de woning van een ander zonder diens toestemming te vervangen. Nee, dat is niet toegestaan.

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

als je bewijzen hebt voor andere schulden van de huurder, je eigen stellingen, en eventueel de tegen argumenten van de huurder, kun je in een kort geding bij de rechter vragen om conservatoir beslag te leggen. je moet echter wel heel zeker zijn van je zaak, een procedure bij de rechter inzetten (bodemprocedure) en ALLE feiten in deze zaak aan de rechter overhandigen voor het beoordelen van het beslag. het is sinds kort lastiger geworden om beslag te laten leggen. let hier dus op.
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is absoluut niet te adviseren. Als de procedure al loopt betekent dat dat de kwestie al voor de rechter ligt. Bij uitspraak van de rechter kan de deurwaarder binnen korte tijd ontruimen (binnen een week, met een beetje geluk).

Een waar zou eigenlijk precies beslag op gelegd moeten worden? De huurder is geen eigenaar van de woning?

Tevens zou je bij een kort gedingprocedure moeten aantonen wat het spoedeisend belang. Er is hier geen spoedeisend belang.

Edit: nog even de openingspost gelezen (dat had ik blijkbaar nog niet goed gedaan):

Heb je de deurwaarder opdracht gegeven om de huurschuld te innen of om de huurder weg te krijgen? Als je opdracht gegeven hebt om de huurschuld te innen is het niet zo gek dat dat enkele weken duurt. Er worden meerdere aanmaningen verstuurd, er wordt gecorrespondeerd met de huurder, er wordt met jou overlegd etc.

Als je het een en ander wilt bespoedigen kun je de deurwaarder opdracht geven om z.s.m. te dagvaarden voor een ontruimingsprocedure.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
Dat is absoluut niet te adviseren. Als de procedure al loopt betekent dat dat de kwestie al voor de rechter ligt. Bij uitspraak van de rechter kan de deurwaarder binnen korte tijd ontruimen (binnen een week, met een beetje geluk).

Er loopt nog geen gerechtelijke procedure.

Quote:
Een waar zou eigenlijk precies beslag op gelegd moeten worden? De huurder is geen eigenaar van de woning?

Op bezittingen zoals banksaldi, auto, (toekomstige) loonvorderingen, etc.

Quote:
Tevens zou je bij een kort gedingprocedure moeten aantonen wat het spoedeisend belang. Er is hier geen spoedeisend belang.

Dat is er wel. De woning kan nu niet aan een wél betalende huurder worden verhuurd.

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst dank voor jullie reacties! Ik lees ze met veel interesse!
Nog enkele precisereringen.

1. Het proces bij de deurwaarder loopt, zij het dat de incassoprocedure nu eindigt. Dat betekent dat vanaf volgende week het gerechtelijke proces start. Ik heb echter geen idee hoeveel dagen/weken dat duurt.

2. Het proces is ingezet om de huurschuld te innen en ook om de huurder uit de woning te laten plaatsen.

3. Dat deurslot komt niet helemaal uit de lucht vallen. Een andere bewoonster van het appartementencomplex, was een tijdje geleden bang dat er insluipers waren. Ik kan dat niet goed beoordelen. Ik zou wel als verhuurder van 'mijn' woning in hetzelfde complex het slot kunnen vervangen om het insluipersrisico te verminderen.

En dan is de vraag dus: Heb ik voldoende juridische basis om op grond van insluipgevaar/zorgvuldige verhuurder het slot te vervangen? En vervolgens de sleutel te overhandigen wanneer de huurschuld voldaan is?

PS Ik verhuur al jaaaren, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
mattjeu

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quote: En dan is de vraag dus: Heb ik voldoende juridische basis om op grond van insluipgevaar/zorgvuldige verhuurder het slot te vervangen? En vervolgens de sleutel te overhandigen wanneer de huurschuld voldaan is?

antwoord: nee. je kunt de sloten wel vervangen maar dan alleen na afspraak met de huurder en zonder voorwaarde dat deze de huur eerst betaald. je mag iemand niet de toegang blokkeren tot zijn huis, ook al heeft deze de huur niet betaald. dit is al vaker in het voordeel van de huurder uitgesproken door de rechter.

de procedure bij de rechter loopt zeker meerdere maanden en als de huurder rekt, wat hij kan doen, soms wel een jaar of langer. dan kom ik terug op mijn eerdere post, een kort geding met inbeslaglegging. je zult hier echter wel zo snel mogelijk een advokaat voor moeten regelen en je deurwaarder hiervan op de hoogte brengen. het is (indien je in je recht staat) de snelste manier om de huurder eruit te krijgen en je geld (als de huurder geld heeft) te krijgen. mix de zaken niet, een uitzetting is misschien niet het beste om te eisen tijdens een kort geding. betaling van de achterstallige huur wel.
mattjeu

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

aanvulling: is de huurachterstand op dit moment 3 maanden of meer, dan heb je meer kans dat een beeindiging van het contract word toegewezen in een kort geding. is dat niet zo, en wil je de huurder er om andere redenen uit hebben, probeer dan een uitspraak van de kort-geding rechter te krijgen die geld als "waarschuwing" voor de huurder. indien deze wederom niet betaald (grote kans) en je bodemprocedure loopt nog, dan zal een beeindiging veel waarschijnlijker zijn. probeer niets illegaals of doms, dat gaat je veel ellende besparen indien de huurder dit ter sprake brengt.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vast en goed schreef:
En dan is de vraag dus: Heb ik voldoende juridische basis om op grond van insluipgevaar/zorgvuldige verhuurder het slot te vervangen? En vervolgens de sleutel te overhandigen wanneer de huurschuld voldaan is?

Het antwoord moge duidelijk zijn: absoluut niet.

Dat het argument van insluipgevaar een zuivere drogreden is behoeft geen betoog.

BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de deurwaarder komt half oktober de uitspraak. Dat zou betekenen eind deze maand ontruimen. Daar moet ik het dan maar mee doen.

Ik neem jullie advies om het slot niet te vervangen, serieus. Is geen optie meer.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds