|
Auteur |
Bericht |
jegerz
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 04 okt 2011 22:58 Onderwerp: Overhangende takken |
|
|
Hallo,
Ik zit met een situatie waar ik wat betreft de juridische kant niet helemaal uitkom.
Mijn buren hebben een boom van zeker 20 meter hoog in de tuin. Vanaf zo'n 10 meter hoogte hangen de takken van de boom een flink stuk boven mijn grond. Enkele jaren geleden viel een tak van zeker 3 meter tijdens een hevige storm in mijn tuin. Gezien het feit dat onze huizen dicht op elkaar staan was het zeer goed mogelijk geweest dat deze tak op mijn huis zou zijn gevallen, of indien er iemand in de tuin had gelopen zelfs op een persoon. Ik heb indertijd helemaal geen actie ondernomen.
Nu wil ik alsnog kijken wat de mogelijkheden zijn om de overhangende takken te verwijderen. Ik heb begrepen dat ik in beginsel alle takken die over mijn erf hangen mag verwijderen, indien de buurman na een schriftelijke mededeling niet binnen een redelijke termijn de overhangende beplanting zelf rooit.
Echter, naar alle waarschijnlijkheid valt wel aan te tonen dat deze boom ouder dan 20 jaar is, waardoor er sprake is van een erfdienstbaarheid door verjaring. Klopt het dat de buurman op deze manier kan voorkomen de boom wordt gekapt? Of zijn er nog andere mogelijkheden gezien het feit dat de boom, bij heftige weersomstandigheden een aantoonbaar reeel gevaar voor personen en goederen kan vormen?
Wel heb ik de huidige situatie al jarenlang geduld...
Dan nog een vraag, wie betaalt voor de kosten van het rooien? Dit moet op grote hoogte gebeuren en gezien de omvang van de boom door een professioneel bedrijf. Ik kan hier niets over vinden..
Alvast bedankt en vriendelijke groet |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: zo 09 okt 2011 20:42 Onderwerp: |
|
|
Je moet gewoon je buurman vragen de boom te (laten) rooien. Al hetgeen overhangt is hij voor verantwoordelijk. Zelf mag je het overigens ook doen, maar waarom zou je? _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 10 okt 2011 1:21 Onderwerp: |
|
|
TS stelt een juridische vraag die zijn buurman vermoedelijk niet kan beantwoorden.
jegerz schreef: | Ik heb begrepen dat ik in beginsel alle takken die over mijn erf hangen mag verwijderen, indien de buurman na een schriftelijke mededeling niet binnen een redelijke termijn de overhangende beplanting zelf rooit. |
Inderdaad:
art. 5:44 lid 1 BW schreef: | Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeëigenen. |
Ik denk niet dat de aanmaning schriftelijk hoeft, maar wellicht wel zo handig.
Quote: | Echter, naar alle waarschijnlijkheid valt wel aan te tonen dat deze boom ouder dan 20 jaar is, waardoor er sprake is van een erfdienstbaarheid door verjaring. Klopt het dat de buurman op deze manier kan voorkomen de boom wordt gekapt? |
Dat betekent dat je niet meer kunt eisen dat de boom verwijderd wordt wanneer deze te dicht bij de erfgrens staat. Aan art. 5:44 lid 1 BW doet dit echter niets af.
Quote: | Of zijn er nog andere mogelijkheden gezien het feit dat de boom, bij heftige weersomstandigheden een aantoonbaar reeel gevaar voor personen en goederen kan vormen? |
Je kunt in principe op grond van art. 6:162 BW vorderen dat er een eind wordt gemaakt aan een gevaarwekkende situatie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|