|
Auteur |
Bericht |
Lian1509
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 25 sep 2011 15:37 Onderwerp: Aanbod en aanvaarding |
|
|
Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik ben eerste jaar rechten student en we hebben het over overeenkomsten. Echter is het voor mij niet helemaal duidelijk wanneer er nou sprake is van een aanbod en aanvaarding.
Voorbeeld:
Is een advertentie op funda een aanbod of slechts een uitnodiging voor het doen van een aanbod?
En is een sieraad in de etalage + prijs een aanbod of ook alleen een uitnodiging?
Daarnaast vraag ik me af of een aanvaarding een bepaalde vorm moet hebben.
Stel je koopt iets op marktplaats en je zegt ik neem hem over twee weken over en kom het ophalen is dit dan al een geldige consumentenkoop??
Ik hoop dat iemand het voor mij duidelijk kan krijgen.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 25 sep 2011 15:58 Onderwerp: Re: Aanbod en aanvaarding |
|
|
Lian1509 schreef: | Is een advertentie op funda een aanbod of slechts een uitnodiging voor het doen van een aanbod? |
Zie het arrest Hofland/Hennis:
Quote: | Vooropgesteld moet worden dat een advertentie waarin een individueel bepaalde zaak voor een bepaalde prijs te koop wordt aangeboden, zich in beginsel niet ertoe leent door eventuele gegadigden anders te worden opgevat dan als een uitnodiging om in onderhandeling te treden, waarbij niet alleen prijs en eventuele verdere voorwaarden van de koop, maar ook de persoon van de gegadigde van belang kunnen zijn. |
Quote: | En is een sieraad in de etalage + prijs een aanbod of ook alleen een uitnodiging? |
Als het gaat om een serieproduct zal de regel uit Hofland/Hennis niet van toepassing zijn. Maar een sieraad kan zowel een serieproduct zijn als een individueel bepaalde zaak. Koop je "dat" sieraad dat in de etalage ligt (waar er bijv. maar eentje van bestaat), of koop je een exemplaar van dat sieraad?
Quote: | Daarnaast vraag ik me af of een aanvaarding een bepaalde vorm moet hebben. |
Zie art. 3:37 lid 1 BW.
Quote: | Stel je koopt iets op marktplaats en je zegt ik neem hem over twee weken over en kom het ophalen is dit dan al een geldige consumentenkoop?? |
Op marktplaats zal het snel gaan om een individueel bepaalde zaak. Verder is een "aanvaarding" dat afwijkt van het aanbod (bijv. door het stellen van extra voorwaarden) geen aanvaarding, maar een verwerping gevolgd door een nieuw aanbod (art. 6:225 lid 1 BW). Zie echter ook art. 6:225 lid 2 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|