Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 17:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dreigementen en deurwaarder door makelaar
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bren

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2011 20:12    Onderwerp: Dreigementen en deurwaarder door makelaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand die dit leest een advies voor me heeft. Het liefst zou ik een advocaat in de arm nemen om het onderstaande te bekijken maar daar ik door mijn ex geen geld meer heb, zie ik geen andere oplossing dan dit forum.

Mijn probleem is een conflict met de makelaar. Het verhaal is als volgt:

Twee jaar geleden hebben mijn ex en ik ons huis te koop gezet met de betreffende makelaar. Een vaste prijs afgesproken van 2400 inc BTW en 3 advertenties.

Zoals u al las, mijn ex en ik.

In juni jl heeft mijn ex het huis op zijn naam laten zetten, nadat ik na het beëindigen van de relatie het huis uit was gegaan.
Er is toen email contact geweest met de makelaar betreft het intrekken van de verkoop.

Nu kreeg ik vandaag (ben deze week een aantal keer anoniem gebeld, maar die beantwoord ik nooit) een sms bericht van de makelaar met een berekening van ruim 3000 euro die voor de 22e betaald moet zijn.

Het euvel is dat ik vind dat mijn ex die kosten moet betalen, (aangezien ik een jaar lang dubbele woonlasten had, immers hypotheek en huur)
maar hier geeft de makelaar geen gehoor aan. Ik krijg zelfs het dreigement dat als het voor de 22e niet betaald is er een deurwaarder komt.

(ik heb natuurlijk wel een sms teruggestuurd met daarin het bericht dat hij de gespecificeerde rekening mag opsturen en dat ik het laat bekijken en daarbij dat ik niet gediend was van zijn dreigement betreft deurwaarder omdat ik het recht heb een factuur te bekijken en de betaling mag voldoen binnen termijn of na herinnering en aanmaning~ als ik het er mee eens zou zijn natuurlijk)

Ik vraag me af:
Is het contract, dat alleen door mij was ondertekend wel rechtsgeldig? Zo'n document moet toch altijd door 2en ondertekend zijn?
zoiets als een vormfout?

Heb ik het recht om deze factuur 'door te schuiven' naar mijn ex omdat het huis nu van hem is? Er stond in de overdrachtspapieren niets beschreven betreft deze kosten. dus is het zijn 'pakkie an?'

Tevens heb ik in geen enkele wijze toestemming gegeven om de verkoop nu alsnog te annuleren, dus hoe komt de makelaar daar nu ineens bij? Ik kan toch niet een annulering doen terwijl het huis niet meer van mij is of mijn ex een annulering terwijl het contract alleen door mij was ondertekend?

Ik hoop echt dat er iemand is die me advies kan geven betreft bovenstaand daar ik met mijn handen in het haar zit.

vriendelijke groet,
Brenda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2011 22:34    Onderwerp: Re: [color=red]Dreigementen door Makelaar!![/color] Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bren schreef:
Het euvel is dat ik vind dat mijn ex die kosten moet betalen, (aangezien ik een jaar lang dubbele woonlasten had, immers hypotheek en huur) maar hier geeft de makelaar geen gehoor aan.

Daar hoeft de makelaar zich inderdaad niets van aan te trekken. Hoe jullie het onderling willen verrekenen is niet zijn zaak.

Quote:
Is het contract, dat alleen door mij was ondertekend wel rechtsgeldig?

Jazeker, de overeenkomst met de makelaar valt niet onder de handelingen bedoeld in art. 1:88 BW waarvoor toestemming van de andere echtgenoot vereist is.

En als alleen jij hebt getekend staat het vast dat jij jegens de makelaar aansprakelijk bent voor het hele bedrag.

Quote:
Heb ik het recht om deze factuur 'door te schuiven' naar mijn ex omdat het huis nu van hem is?

Jij bent verantwoordelijk voor betaling. Hoe je dit verder met je ex verrekent is een zaak tussen jullie twee. De makelaar staat daar buiten.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me wel af hoe het kan dat de prijs hoger is dan afgesproken, zoals in het contract.
Stata in het contract wat de afspraak daraove ris? Dan m,oet de makelaar zich daar wel aan houden.

Verder vind ik het vreemd dat een sms gestuurd wordt ipv een schriftelijke rekening.

Ten slotte is de vraag wat er in het mailcontact besproken is. Als de makelaar na die tijd kosten heeft gemaakt terwijl in het mailcontact afgesproken was dat dat niet meer zou gebeuren, klopt ook daar iets niet.
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarschijnlijk zijn de schriftelijke rekeningen naar het adres van de betreffende woning gestuurd, waar TS niet meer woonde.
Telefonisch kontakt lukte niet, volgens TS, waarna een SMS volgde.

Dat de prijs hoger is komt misschien door verhogingen ivm late betaling.
Als u vraagt om een specificatie, die gestuurd kan worden naar uw eigen adres, kunt u precies zien wat de kosten zijn en waarom ze hoger zijn.
Bren

BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Allemaal,

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties, heel fijn om het er met iemand over te kunnen hebben die er verstand van heeft.

Na het lezen van jullie berichten maak ik hieruit op dat ik dus niet onder de betaling uit kan komen, daar mijn handtekening eronder staat. Ik ga dus niet bij de makelaar onder de aandacht brengen dat mijn ex niet heeft meegetekend.

Ik verwacht morgen een factuur per post, waarin denk ik komt te staan dat de prijs hoog is uitgevallen vanwege advertenties. Zowiezo al vreemd gegaan toen, daar ik telkens een email bericht kreeg ter info waarin stond dat er een advertentie zou komen. Annulering hiervan leek me dan al niet meer mogelijk en uiteraard hoop je dat die advertenties zorgen voor een verkoop. Helaas is dit niet gebeurd en heb ik nu een restschuld van ruim 14.000 euro. Sad

Ik zou het waarderen dat als een ander die dit leest nog tips heeft, alsnog reageert. Ik zal indien er bijzonderheden in de factuur staan een berichtje plaatsen. Tevens ga ik mijn contract nogmaals goed lezen. Mocht er iemand zijn die me daarbij kan en wil helpen (2 pag. pdf) dan hoor ik dat uiteraard graag!

mvg
Brenda[/list]
hilde12

BerichtGeplaatst: di 13 sep 2011 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zegt dat je toen een vaste prijs hebt afgesproken voor de bemiddeling (denk ik) inclusief 3 advertenties.

Als er meer advertenties zijn gezet, en je hebt daar akkoord voor gegeven, dan kan het zijn dat de prijs daardoor hoger is geworden.
WimWest

BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2011 8:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien de kosten destijds in de gemeenschap gemaakt zijn, heb je wel een vordering van 50% van deze kosten op je ex.
brendapeters

BerichtGeplaatst: do 15 sep 2011 10:17    Onderwerp: factuur Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo allemaal,

Ik heb zojuist de factuur met de post binnen gekregen.

Bijzonderheden daarin:
afgesproken was dat een aantal advertenties bij de prijs in waren, maar deze staan nu alsnog in rekening gebracht. Ik neem aan dat ik hier niet mee akkoord hoef te gaan.

er staat in de factuur: opmaakkosten internet- en advertentiekosten € 150,00
en er staat: kosten plaatsen van het object op internet € 100,00

Mijn vraag is dan; klopt het dat dit twee verschillende kosten zijn? In het contract staat: opmaakkosten etalage- en advertentiekosten en kosten plaatsen op internet.

Tevens staat er in de factuur 'bezichtigingen en locatiebezoeken' € 450,00. In het contract staat 150,00 per uur, maar ik kan uit de factuur niet opmaken hoe hij aan 450 komt. tevens is dit naar mijn idee maar natte vinger werk, daar wij nooit aanwezig waren bij bezichtigingen. (ik denk ongeveer 4/5 x )

Kan ik hier nog iets mee?

Dank voor jullie antwoorden,

Groet,
Brenda
Bren

BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011 19:01    Onderwerp: Help! Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo allemaal,

Hier weer een berichtje van me, met daarbij het volgende probleem. Mijn ex is het ook niet eens met de kosten van de makelaar, en heeft contact met iemand die zegt:

'Als ik naar de voorwaarden van het VBO kijk zie ik dat een VBO makelaar een percentage van zijn loon eventueel mag berekenen.

In het contract wordt hiervoor 100% aangehouden en is in strijd met de voorwaarden van het VBO.

Ook zie ik dat het contract niet door jou is ondertekend en dus niet rechtsgeldig is'.

Mijn ex heeft inmiddels een brief naar de makelaar verzonden dat hij: het contract voor opdracht tot bemiddeling verkoop niet heeft getekend.
Maar uit coulance bereid is hem tegemoet te komen, door 50 % van het advertentiebudget van 1000 € bereid is te betalen. ( totaal 595 €)
Hij herinnert de makelaar er ook aan dat de kosten normaliter bij intrekking contract, bij het VBO, maar ook bij NVM en VastgoedPro blijkt dat zo’n €500,00 bedragen.

Wat vinden jullie dat ik moet doen? Moet ik ook een soortgelijke brief sturen? Want nu wordt het een getouwtrek aan welke kosten er moeten worden betaald en hoe die verdeling tussen mij en mijn ex is. ( 50:50 lijkt me)

groet,
Brenda
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2011 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zou de makelaar ingaan op een aanbod van je ex, als die makelaar een overeenkomst heeft met jou en die dus volledig op jou kan verhalen? Het is voor de makelaar niet relevant dat jouw ex niet getekend heeft, want jij hebt immers getekend.

Wellicht kan de makelaar óók bij je ex terecht, maar in ieder geval bij jou.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat iedereen nogal veel waarde hecht aan een al dan niet geplaatste handtekening door de ex van de TS. Een handtekening maakt een overeenkomst op zichzelf niet meer of minder rechtsgeldig. Belangrijker is wie er als partij genoemd wordt in de schriftelijk opgemaakte overeenkomst. Staat daar alleen TS, of staan ex en TS daar gezamenlijk?

Ten tijde van ondertekenen waren TS en ex tenslotte nog een "gelukkig setje" en mocht de makelaar er vanuit gaan dat TS namens hun beiden ondertekende. En kan TS de ex erop aanspreken dat zij zich beiden hebben geconformeerd aan de afspraken met de makelaar.

N.B. Indien alle partijen (makelaar, TS en ex) erkennen dat de overeenkomst tussen hun drieen is dan is er sowieso geen probleem. Hoewel de ex - op aanraden van de externe adviseur - zijn gebondenheid nu waarschijnlijk zal ontekennen.

Vervolgens is het handig om eens te kijken in hoeverre je daadwerkelijk een vergoeding verschuldigd bent. De prijsafspraak over courtage heeft daar mijns inziens geen invloed op; er is niet verkocht, dus courtage is in zijn geheel niet aan de orde.

Wat staat er in de opdracht over intrekkingskosten? De algemene voorwaaden (AW) van VBO zijn wat dat betreft best helder. Relevante artikelen lijken artikel 6 lid 3 en artikel 17 te zijn.

Voor wat betreft vergoeding van een een deel van zijn salaris, dient de makelaar dat (expliciet) schriftelijk overeen te zijn gekomen in de opdrachtovereenkomst. Hij dient dat te kwantificeren met een percentage van zijn loon.

Overige kosten komen ook voor vergoeding in aanmerking, maar enkel voor zover de makelaar deze kosten telkens vooraf heeft laten accorderen door zijn klant. De enkele vermelding van het plaatsen van een advertentie is dus niet voldoende, maar hij had telkens de prijs erbij moeten vermelden.

Schade (in welke vorm dan ook) van de makelaar komt niet voor vergoeding in aanmerking; dat staat in hun eigen algemene voorwarden.

Je doet er goed aan om de opdracht nog eens goed te bestuderen en te bekijken opwelek wijze die overeenkomst bovesntaande componenten bevat en in hoeverre de factuur hiermee overeen stemt.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds