|
Auteur |
Bericht |
mns1
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 06 jan 2012 13:54 Onderwerp: Gevolgen niet publicatie beleidsregels |
|
|
Beste mensen,
Ik ben bezig met een casus over bestuursrecht en ben tegen een probleem aangelopen. In de casus wordt een vergunning ingetrokken op basis van een in de apv opgenomen beleidsregel. Deze is echter niet in overeenstemming art. 3:42 awb gepubliceerd.
Is hier nu het gevolg dat volgens art. 3:40 de beleidsregel niet zou gelden en de vergunning niet ingetrokken mag worden? (De vergunninghouder is tevens nooit op de hoogte gesteld van deze beleidsregel).
Ik las dat gemeentes niet verplicht zijn beleidsregels op te stellen en vroeg me af of een dergelijk beroep wel zou kunnen slagen.
Hopelijk kunnen jullie dit iets verduidelijken,
Alvast bedankt, |
|
|
|
 |
mns1
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 06 jan 2012 14:11 Onderwerp: |
|
|
Een kleine correctie: De beleidsregel stelt dat bij blokkering van andere winkels is het college van B&W bevoegd de vergunning in te trekken. Het college gebruikt deze beleidsregel echter alleen om de standplaats van de marktkraam te wijzigen. |
|
|
|
 |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: wo 11 jan 2012 12:52 Onderwerp: |
|
|
Een beleidsregel hoeft niet perse gepubliceerd te zijn geloof ik.
Zie arrest Kromhout.
Is de vergunning verleend op basis van een vrije of gebonden bevoegdheid? Dat is wel van belang.
Bij vrije bevoegdheid: ik denk dat hier gedoeld wordt op het rechtzekerheidsbeginsel.
De intrekking is niet punitatief bedoeld. Er wordt ingetrokken wegens beleid. Echter volgt uit de casus niet dat er sprake is van gewijzigd beleid. |
|
|
|
 |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: wo 11 jan 2012 13:44 Onderwerp: |
|
|
Schlossels meent trouwens het zelfde dat het niet publiceren van een beleidsregel niet leidt tot onverbindend zijn.
Het heeft wel tot gevolg dat er meer gemotiveerd moet worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 11 jan 2012 18:20 Onderwerp: |
|
|
Precies. Een beleidsregel geeft een bestuursorgaan geen bevoegdheden die het niet al had. Als het bestuursorgaan na publicatie van de beleidsregels tot weigering had kunnen overgaan, dan kan het bestuursorgaan dat ook zonder die beleidsregels (of zonder die publicatie).
Gepubliceerde beleidsregels verlichten wél de motiveringsplicht: een besluit dat op de beleidsregels steunt kan worden gemotiveerd met een verwijzing naar de beleidsregels. Zijn die niet gepubliceerd, dan volstaat zo'n verwijzing uiteraard niet voor de motivatie van het besluit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|