Content Syndication
|
|
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
|
| Auteur |
Bericht |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: do 17 nov 2011 10:45 Onderwerp: Huurcontract bedrijfsruimte te laat opgezegd |
|
|
Beste allen,
Ik ben met een casus bezig over huurrecht voor overige bedrijfspanden.
Er is een contract waarin is afgesproken een pand voor 10 jaar te huren. Na 5 jaar is er de optie om het een aantal keren met 5 jaar te verlengen. Om van die optie af te zien moet men met inachtneming van 1 jaar opzegtermijn dat kenbaar maken aan de wederpartij.
Nu is er het volgende aan de hand: men ging er onterecht vanuit dat het contract was opgezegd, heeft in die denktrant ook een contract afgesloten met een nieuwe verhuurder. De huidige verhuurder was hiervan op de hoogte. Nu bleek dat de opzegging niet verstuurd is, en heeft de verhuurder een bevestiging van de verlenging gestuurd.
Mijn vraag is of en welke mogelijkheden er zijn om onder de huur uit te komen. Boek 7 artikelen 226 t/m 231 BW zijn van toepassing op deze overeenkomst, hier vind ik helaas geen mogelijkheid. Het contract voldoet aan de in de wet gestelde voorwaarden en mijns inziens zijn de voorwaarden rondom verlenging niet onredelijk.
De enige mogelijkheid die ik heb kunnen bedenken is een beroep op dwaling 6:228 BW omdat men er onterecht vanuit ging dat het contract was opgezegd, dit bekend was bij de verhuurder maar deze daarover zijn mond hield.
Zijn er nog andere denkrichtingen mogelijk? |
|
|
|
|
 |
muttley
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: vr 18 nov 2011 11:10 Onderwerp: Re: Huurcontract bedrijfsruimte te laat opgezegd |
|
|
| maartjedevries schreef: | Er is een contract waarin is afgesproken een pand voor 10 jaar te huren. Na 5 jaar is er de optie om het een aantal keren met 5 jaar te verlengen. Om van die optie af te zien moet men met inachtneming van 1 jaar opzegtermijn dat kenbaar maken aan de wederpartij.
Nu is er het volgende aan de hand: men ging er onterecht vanuit dat het contract was opgezegd, heeft in die denktrant ook een contract afgesloten met een nieuwe verhuurder. De huidige verhuurder was hiervan op de hoogte. Nu bleek dat de opzegging niet verstuurd is, en heeft de verhuurder een bevestiging van de verlenging gestuurd.
Mijn vraag is of en welke mogelijkheden er zijn om onder de huur uit te komen. Boek 7 artikelen 226 t/m 231 BW zijn van toepassing op deze overeenkomst, hier vind ik helaas geen mogelijkheid. Het contract voldoet aan de in de wet gestelde voorwaarden en mijns inziens zijn de voorwaarden rondom verlenging niet onredelijk.
De enige mogelijkheid die ik heb kunnen bedenken is een beroep op dwaling 6:228 BW omdat men er onterecht vanuit ging dat het contract was opgezegd, dit bekend was bij de verhuurder maar deze daarover zijn mond hield.
Zijn er nog andere denkrichtingen mogelijk? |
Ik vind het een beetje een onduidelijk verhaal over het werkelijke huurcontract. Is het een contract wat inmiddels 5 jaar loopt en nu met 5 jaar verlengd is? Je hebt het over 'een aantal keren'. Zijn dit enkele jaren of 5-jaars termijnen?
Als er inderdaad sprake is van verlenging en je geen bewijs hebt van een (schriftelijke) opzegging is de overeenkomst rechtsgeldig en heb je vrijwel geen enkele manier om de overeenkomst te ontbinden.
Ik zou als eerste stap een open gesprek aangaan met de verhuurder, bespreek of je samen met de verhuurder een nieuwe huurder kunt vinden. Wanneer de gebruikskosten zoals water en licht apart gefactureerd worden zou je kunnen voorstellen deze te laten verzegelen zodat deze kosten vervallen. |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|