|
Auteur |
Bericht |
jojobobo
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 03 sep 2011 20:06 Onderwerp: Zorgvuldigheidsbeginsel en volledigheid van het onderzoek |
|
|
Het zorgvuldigheidsbeginsel eist "volledigheid van het onderzoek (en advies)
Maar wat betekent het nu?
Ik heb voor mezelf opgeschreven: Volledigheids- en waarheidsplicht/zijn de voor de beslissing RELEVANTE feiten naar waarheid aangevoerd?
Hoe zit het bij een deskundigenadvies? Gemeente huurt extern buro in om een advies te geven inz. een BBZ-aanvraag. Belanghebbende vult inlichtingenformulier in en verstrekt o.a. een ondernemingsplan en aangifteformulieren. Het ondernemingsplan bevat de te onderzoeken feiten (begrotingen, prive-onttrekingen, etc).
Mijn vraag is nu:
Hoe moet ik die eis m.b.t. "volledigheid "nu lezen?
1. Moet het bestuur controleren of alle feiten die nodig zijn voor het onderzoek zijn aangeleverd door aanvrager??
2. Of houdt deze eis is dat het ONDERZOEK volledig moet zijn? Moet het bestuur controleren of adviseur alle relevante feiten heeft onderzocht en naar waarheid aangevoerd??
Ik begrijp niet goed hoe ik deze eis moet interpreteren.
Wie kan hier uitleg over geven?
m.vr.gr. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 sep 2011 13:07 Onderwerp: Re: Zorgvuldigheidsbeginsel en volledigheid van het onderzoek |
|
|
jojobobo schreef: | Het zorgvuldigheidsbeginsel eist "volledigheid van het onderzoek (en advies) |
Waar haal je die eis vandaan? Zonder context kan ik niets met je vragen. |
|
|
|
 |
RbP
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 26 sep 2011 22:49 Onderwerp: Re: Zorgvuldigheidsbeginsel en volledigheid van het onderzoek |
|
|
jojobobo schreef: | Ik heb voor mezelf opgeschreven: Volledigheids- en waarheidsplicht/zijn de voor de beslissing RELEVANTE feiten naar waarheid aangevoerd? |
Het zorguldigheidsbeginsel van behoorlijk bestuur is vastgelegd in artikel 3:2 van de Awb: "Bij de voorbereiding van een besluit vergaart het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen."
Artikel 3:9, Awb stelt dat"Indien een besluit berust op een onderzoek naar feiten en gedragingen dat door een adviseur is verricht, dient het bestuursorgaan zich er van te vergewissen dat dit onderzoek op zorguldige wijze heeft plaats gevonden."
Als ik het goed begrijp is jouw vraag daarbij: hoe stelt het bestuursorgaan vast of het onderzoek zorgvuldig was?
Een goed onderzoek bevat een verantwoording van wat wel en niet is meegenomen in het onderzoek, welke aannames zijn gehanteerd, hoe het onderzoek is uitgevoerd, etc en waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Het bestuursorgaan zal die verantwoording beoordelen en daarnaast wellicht bekijken of de (meest) voor de hand liggende relevante feiten en af te wegen belangen inderdaad zijn meegenomen.
Het is nagenoeg onmogelijk voor het bestuursorgaan om de volledigheid en de juistheid van de feiten te controleren zonder het onderzoek in feite over te doen.
Als iemand het besluit op grond van het zorgvuldigheid wil bestrijden, zal eiser overtuigend moeten aantonen dat een bepaald feit niet is meegenomen, maar wel relevant is voor de besluitvorming. Het kan zijn dat eiser daarvoor bepaalde aannames uit het onderzoek moet weerleggen.
mvg Rob |
|
|
|
 |
|