|
Auteur |
Bericht |
DirkClaassen
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 14 sep 2011 18:20 Onderwerp: Mag de werkgever dit zomaar doen & werkweigering? |
|
|
Ik werk momenteel bij de overheid met een arbeidscontract voor onbepaalde tijd.
Nu moet deze werkgever flink bezuinigen en grijpt een verbetervoorstel aan om daarmee te kunnen 'snoeien' in de organisatie.
De situatie is als volgt:
Taken met daaraan gekoppeld fte's worden uit huis geplaatst in een nieuw op te zetten organisatie. Deze nieuwe organisatie is een zelfstandige organisatie als ook werkgever.
Nu zegt de huidige werkgever: jouw functie houdt hier op te bestaan, maar bij de nieuwe organisatie gaat jouw functie 'verder'.
En zegt daarbij: als jij daar niet naar toe gaat, dan beschouwen wij dat als werkweigering met als gevolg oneervol ontslag.
Deze situatie komt mij vreemd over en ik vraag mij af of de werkgever dit zomaar kan doen.
Ik ben van mening dat de werkgever taken en daarmee fte's kan schrappen. Maar volgens mij is er geen sprake van oneervol ontslag als de werkgever iemand dwingt om bij een andere werkgever te gaan werken en je accepteert dit niet (om welke reden dan ook).
Volgens mij moet de huidige werkgever mij een passende baan aanbieden binnen de huidige organisatie. En als dat niet mogelijk is dan dient een ontslagvergunning te worden aangevraagd. En krijg ik minimaal WW met eventueel een financiële vergoeding.
Mocht de situatie niet duidelijk zijn dan hoor ik dat graag. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 14 sep 2011 21:54 Onderwerp: |
|
|
Mogelijk is art. 7:663 van toepassing:
Door de overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voort vloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger. Evenwel is die werkgever nog gedurende een jaar na de overgang naast de verkrijger hoofdelijk verbonden voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst, die zijn ontstaan voor dat tijdstip.
Als er morgenavond nog geen antwoord is van iemand anders ga ik dit uitzoeken. Voor zover ik me kan herinneren heb je echter niet zoveel te willen als je verder nergens op achteruit gaat. |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: wo 14 sep 2011 22:18 Onderwerp: |
|
|
Je schrijft dat je bij de overheid werkt. Dat zou dan betekenen dat je een aanstelling hebt en geen arbeidsovereenkomst. Klopt dat?
Ik vraag mij af als de overheid van plan is een deel van de taken uit te besteden (te privatiseren) dan zou er een sociaal plan moeten liggen. Is dat er? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 14 sep 2011 22:40 Onderwerp: |
|
|
Er is een sociaal flankerend beleid voor de mensen die door de diverse taakstellingen boventallig worden. |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: wo 14 sep 2011 23:00 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Er is een sociaal flankerend beleid voor de mensen die door de diverse taakstellingen boventallig worden. |
Dan zou je daaruit kunnen opmaken wat je rechten en je plichten zijn. Als het goed is, zal daar ook in staan dat mens functie volgt. In dat geval heb je niet zo veel keuze om de functie te volgen of niet. |
|
|
|
 |
mr. J.J. Brosius
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 18 sep 2011 1:11 Onderwerp: |
|
|
"......... om welke reden dan ook......" is een beetje teveel. Gelet op hetgeen u schrijft, verwacht ik in beginsel bij volharding ontslag en een blijvend gehele weigering ww (art. 24 lid 1 aanhef sub a jo. lid 7 jo. art. 27 lid 1 WW). _________________ www.advocatenkantoor-brosius.nl |
|
|
|
 |
DirkClaassen
|
Geplaatst: zo 18 sep 2011 22:49 Onderwerp: |
|
|
ilonka schreef: | Je schrijft dat je bij de overheid werkt. Dat zou dan betekenen dat je een aanstelling hebt en geen arbeidsovereenkomst. Klopt dat?
Ik vraag mij af als de overheid van plan is een deel van de taken uit te besteden (te privatiseren) dan zou er een sociaal plan moeten liggen. Is dat er? |
Klopt helemaal, ik ben eenzijdig aangesteld.
Een sociaal plan is voor zover ik weet nog niet opgesteld.
Laatst aangepast door DirkClaassen op zo 18 sep 2011 23:10, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
DirkClaassen
|
Geplaatst: zo 18 sep 2011 23:08 Onderwerp: |
|
|
ilonka schreef: | hilde12 schreef: | Er is een sociaal flankerend beleid voor de mensen die door de diverse taakstellingen boventallig worden. |
Dan zou je daaruit kunnen opmaken wat je rechten en je plichten zijn. Als het goed is, zal daar ook in staan dat mens functie volgt. In dat geval heb je niet zo veel keuze om de functie te volgen of niet. |
Zoiets heb ik 'meegemaakt' bij defensie. Maar in die situatie is het één en dezelfde werkgever. Heel vervelend dat je in Brabant woont en werkt en dan te horen krijgt dat je naar Friesland moet verhuizen voor je werk.
Maar nu is de situatie anders. Ik krijg namelijk een andere werkgever toegewezen.
Maar ik begrijp uit de reacties dat doordat de functie blijft bestaan, ook al is dit bij een andere werkgever (overheid), ik geacht wordt de functie te volgen. Anders zal bij volharding ontslag zonder behoud van ww volgen.
Bedankt voor jullie reacties, ik ga hiermee aan de slag! |
|
|
|
 |
wolsel3
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |