|
Auteur |
Bericht |
*Marly*
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 sep 2011 17:39 Onderwerp: Juridisch recht bij optieperiode makelaar??? |
|
|
Hoi allemaal,
Ik zit met een dringende vraag en ik hoop dat iemand met kennis over juridisch recht in de makelaardij me kan helpen.
Ik wil graag een bedrijfspand gaan huren, maar moet eerst zeker weten dat ik de financiering bij de bank rond kan krijgen. Ik heb mijn zaken dusver klaar en volgende week zal ik naar de bank gaan. Momenteel heb ik optie op het pand.
Mijn makelaar heeft nu echter laten weten dat een tweede partij ook interesse heeft en haar papieren ook bijna klaar heeft. De makelaar zegt dat de andere partij het gewoon kan gaan huren. Ik krijg in dat geval 24 uur de tijd om te besluiten om al dan niet te huren.
Ik vraag me af of dit allemaal maar mag? Is het bij een optie niet zo dat de verhuurder het in deze periode niet aan een andere partij mag verhuren?
Groetjes Marly |
|
|
|
 |
Martha
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 412
|
Geplaatst: di 13 sep 2011 18:00 Onderwerp: Re: Juridisch recht bij optieperiode makelaar??? |
|
|
*Marly* schreef: | Ik vraag me af of dit allemaal maar mag? Is het bij een optie niet zo dat de verhuurder het in deze periode niet aan een andere partij mag verhuren?
Groetjes Marly |
Natuurlijk. Zolang de optie geldt mag niet aan een ander worden verhuurd (in het geval van een optie tot huur) of vervreemd (in geval van een optie tot koop). Bij een optie kan echter ook zijn bepaald dat deze vervalt indien u niet binnen de genoemde 24 uur aangeeft het pand te willen huren. In dat laatste geval heeft de makelaar gelijk.
Is er bij de optie wellicht een dergelijke voorwaarde overeengekomen? |
|
|
|
 |
*Marly*
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 sep 2011 19:28 Onderwerp: |
|
|
Een dergelijke voorwaarde is er inderdaad gesteld. Indien er een tweede partij komt die wil huren heb ik 24 uur de tijd om te bepalen of ik al dan niet wil huren. Ik blijf met mijn optie dus als eerste de keus houden. Het vervelende is alleen dat ik niet tot huur kan overgaan als ik nog geen duidelijkheid van de bank heb gekregen. In hoeverre heeft optie dan nog nut?
Kijk, een tijd geleden had ik een ander pand op het oog en wilde dat graag bezichtigen. Dat kon helaas niet meer omdat 'iemand anders er al mee bezig was de zaak rond te krijgen'. Dit was overigens bij een andere makelaar. Stel dat in deze situatie bovenstaande voorwaarde was gesteld, dan had ik dus kunnen zeggen tegen de verhuurder dat ik het pand wilde huren, terwijl iemand anders er nog mee bezig was. Dat is toch oneerlijk! |
|
|
|
 |
Martha
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 412
|
Geplaatst: di 13 sep 2011 21:40 Onderwerp: |
|
|
*Marly* schreef: | Dat is toch oneerlijk! |
Als u met die voorwaarde akkoord bent gegaan dan is niet zo goed in te zien wat er oneerlijk aan is. U hoefde toch niet akkoord te gaan?
U kunt immer nog zeggen dat u wilt huren onder de voorwaarde dat de bank akkoord gaat. Staat toch nergens dat uw toezegging te huren onvoorwaardelijk moet zijn?
Hoe een rechter de zaak uitlegt (of uw toezegging onder voorwaarde mocht plaatshebben) dat is een andere kwestie. U kunt het proberen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 14 sep 2011 2:43 Onderwerp: |
|
|
*Marly* schreef: | In hoeverre heeft optie dan nog nut? |
Dan had je moeten proberen een andere afspraak te maken over die optie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|