Barbara26
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 18 sep 2011 18:16 Onderwerp: Vernietiging besluit op bezwaar en formele rechtskracht |
|
|
Hoi hoi, ik heb een vraag over de formele rechtskracht. Voordat je in beroep kunt gaan bij de bestuursrechter tegen een besluit waar je het niet mee eens bent, moet je eerst bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat het betreffende besluit genomen heeft. Pas als het bestuursorgaan afwijzend op je bezwaar gereageerd heeft, kun je in beroep komen bij de bestuursrechter. So far, so good. Maar de procedure bij de bestuursrechter heeft dan toch als insteek het besluit op bezwaar en niet het primaire besluit, dwz de bestuursrechter bekijkt of het besluit op bezwaar rechtmatig is? En als de bestuursrechter tot de conclusie komt dat dit niet zo is, dan is het toch ook het besluit op bezwaar dat vernietigd wordt? En dan moet het bestuursorgaan dus weer een nieuw besluit nemen. En als je het daar opnieuw niet mee eens bent, moet je opnieuw weer eerst in bezwaar komen, en gaat vervolgens een eventuele tweede beroepsprocedure weer over de beslissing op bezwaar en niet het primaire besluit. Enz enz
Vanwaar nu dit verhaal? Omdat ik me afvraag hoe het nu eigenlijk zit met het beginsel van de (oneigenlijke) formele rechtskracht in dit verband. Want als de bestuursrechter zich steeds alleen uitlaat over de rechtmatigheid van het besluit op bezwaar, hoe kan zijn uitspraak dan ooit iets zeggen over de rechtmatigheid van het primaire besluit? Het is immers toch alleen het besluit op bezwaar dat vernietigd wordt? Of gaat de burgerlijke rechter er bij een actie uit onrechtmatige daad vanuit dat als de bestuursrechter het besluit op bezwaar vernietigd heeft, het primaire besluit ook wel onrechtmatig geweest zal zijn? Of is mijn kennis van het bestuursrecht alweer zover gezakt dat het helemaal niet klopt dat de bestuursrechter zich alleen over de b.o.b. uitlaat maar ook het primaire besluit kan vernietigen? Of moet je de actie bij de burgerlijke rechter baseren op de onrechtmatigheid van het b.o.b. (besluit op bezwaar) en dus niet van het primaire besluit?
Gaarne hulp, waarvoor dank alvast! |
|