Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kindsdeel na nieuw huwelijk vader?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rude

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2011 11:25    Onderwerp: Kindsdeel na nieuw huwelijk vader? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik zal het in het kort uitleggen.
Mijn moeder is in 1997 overleden en toendertijd hebben mijn broer en ik een verklaring van berusting getekend voor mijn vader.
Ik denk vanwege het feit dat mijn vader dan nog niet het kindsdeel hoeft uit te betalen aan ons en bijv. niet het huis te hoeven te verkopen na overlijden.
Dat huis is een aantal jaren geleden verkocht.

Mijn vader heeft sinds aantal jaar een nieuwe relatie en dat gaat heel goed en ze overwegen een geregistreerd partnerschap of huwelijk aan te gaan onder huwelijkse voorwaarden.
Beide lopen tegen pensioen aan.

Nu is mijn vraag, als zij het het een en ander vastleggen bij notaris, wat gaat er met ons kindsdeel gebeuren?
Als het aan mijn vader ligt komt dat nu niet vrij en wordt meegenomen in testament van langstlevende.
Ik heb het gevoel dat er niet alles wordt verteld namelijk.
Ik heb namelijk het vermoeden dat ik en mijn broer kunnen eisen dat er een kindsdeel wordt vastgelegd.
Klopt dit of niet?
Alle tips zijn welkom!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
TP

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2011 16:21    Onderwerp: Re: Kindsdeel na nieuw huwelijk vader? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rude schreef:
Beste mensen,

Ik zal het in het kort uitleggen.
Mijn moeder is in 1997 overleden en toendertijd hebben mijn broer en ik een verklaring van berusting getekend voor mijn vader.
Ik denk vanwege het feit dat mijn vader dan nog niet het kindsdeel hoeft uit te betalen aan ons en bijv. niet het huis te hoeven te verkopen na overlijden.
Dat huis is een aantal jaren geleden verkocht.

Mijn vader heeft sinds aantal jaar een nieuwe relatie en dat gaat heel goed en ze overwegen een geregistreerd partnerschap of huwelijk aan te gaan onder huwelijkse voorwaarden.
Beide lopen tegen pensioen aan.

Nu is mijn vraag, als zij het het een en ander vastleggen bij notaris, wat gaat er met ons kindsdeel gebeuren?
Als het aan mijn vader ligt komt dat nu niet vrij en wordt meegenomen in testament van langstlevende.
Ik heb het gevoel dat er niet alles wordt verteld namelijk.
Ik heb namelijk het vermoeden dat ik en mijn broer kunnen eisen dat er een kindsdeel wordt vastgelegd.
Klopt dit of niet?
Alle tips zijn welkom!

bij hertrouwen of partnerschapregeling kunnen jullie het kindsdeel van de erfenis moeder opeisen, eerder niet. Als het toekomende deel meegenomen wordt in een nieuw testament dan is het afwachten wat er mee gebeurt, het kan zijn dat er niets meer over is nl. Dit is de zakelijke kant maar er is natuurlijk ook een persoonlijke kant.
Rude

BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2011 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker, maar kunnen wij hem verplichten als hij het mee wil nemen, dat het vastgelegd en vastgesteld moet worden?
TP

BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2011 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rude schreef:
Zeker, maar kunnen wij hem verplichten als hij het mee wil nemen, dat het vastgelegd en vastgesteld moet worden?

Het is of uitbetalen of opnemen in het testament.
Rude

BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2011 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij is een man met een zakelijke inslag en heeft verteld, maar wil niet inhoudelijk ingaan hoe dat wordt ingevuld.
Ik zit immers niet bij de notaris daar...
Maar ik heb gevoel dat hij dingen achterhoudt.
In feite hebben wij het recht om te weten hoe hoog dat is en of het wel of niet wordt vastgelegd toch?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2011 2:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

TP schreef:
Rude schreef:

Dat antwoord kan volgens mij niet juist zijn. Een kind (of wie dan ook) heeft geen enkele invloed op wat iemand in zijn testament opneemt. Vader kan dus beloven over zijn testament wat hij maar wil, als hij die belofte niet nakomt is er geen enkele manier om daar iets tegen te doen.

@Rude:
Volgens mij missen wij nog informatie. Had je moeder een testament? Zo ja, wat stond daar min of meer in?

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2011 8:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
TP schreef:
Rude schreef:

Dat antwoord kan volgens mij niet juist zijn. Een kind (of wie dan ook) heeft geen enkele invloed op wat iemand in zijn testament opneemt. Vader kan dus beloven over zijn testament wat hij maar wil, als hij die belofte niet nakomt is er geen enkele manier om daar iets tegen te doen.

@Rude:
Volgens mij missen wij nog informatie. Had je moeder een testament? Zo ja, wat stond daar min of meer in?

Ben ik het mee eens maar je moet mijn antwoord bezien met mijn eerdere antwoord. Wij zitten op een lijn. Ik zou voor meer zekerheid gaan maar het blijft een persoonlijke relationele kwestie in een familie.
Rude

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2011 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn moeder had een testament uit 1994.
Ik denk een langstlevende testament, ik heb nooit inzage gehad daarin.
Maar het lijkt me toch logisch, mijn vader wilde dat we die verklaring van berusting tekenden in 1997 toen mijn moeder stierf.
Het is gewoon zo dat er informatie wordt gegeven maar geen inzage in de inhoud.
Ik kan aan hem vragen wat er dan in dat testament staat.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2011 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

TP schreef:
Ben ik het mee eens maar je moet mijn antwoord bezien met mijn eerdere antwoord. Wij zitten op een lijn. Ik zou voor meer zekerheid gaan maar het blijft een persoonlijke relationele kwestie in een familie.

Ok, ik begrijp nu hoe je het bedoelt.

Voor mij blijft het vooralsnog de vraag of TS wel ergens aanspraak op kan maken. Daarvoor zou ik willen weten waar precies in is berust, en dat lijkt me af te hangen van de inhoud van een eventueel testament van de moeder.

Stel bijv. dat alles naar de langstlevende ging. Een verklaring van berusting lijkt me dan niet veel meer dan een verklaring geen beroep te doen op de legitieme portie. Daar kan dan nu, na al die tijd, vermoedelijk niet alsnog een beroep op worden gedaan. (Hoe legitieme porties onder het oude erfrecht werkten weet ik overigens niet precies.)

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2011 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rude schreef:
Mijn moeder had een testament uit 1994.
Ik denk een langstlevende testament, ik heb nooit inzage gehad daarin.
Maar het lijkt me toch logisch, mijn vader wilde dat we die verklaring van berusting tekenden in 1997 toen mijn moeder stierf.
Het is gewoon zo dat er informatie wordt gegeven maar geen inzage in de inhoud.
Ik kan aan hem vragen wat er dan in dat testament staat.

In de oude wetgeving moest een langstlevende testament apart geregeld worden. Zonder testament of andere documenten is het nu niet mogelijk om de inhoud ervan te suggereren.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2011 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toen ik mijn vorige bericht schreef had ik het laatste bericht van Rude nog niet gezien. Het lijkt erop dat mijn vermoeden juist was.

Als in het langstlevende testament is berust, denk ik niet dat Rude nog enige aanspraak heeft op de nalatenschap van zijn moeder. (En ook zonder berusting zou het nu - 14 jaar later - vermoedelijk te laat zijn.)

Deze pagina die nog over het oude erfrecht gaat lijkt één en ander te bevestigen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds