|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: di 06 sep 2011 10:34 Onderwerp: Beeindiging contract bepaalde tijd |
|
|
Casus: werkgever wil jaarcontract voortijdig beeindigen door een overeenkomst met wederzijds goedvinden ofwel een ontbinding via de kantonrechter. Gesteld dat de reden voor ontbinding is dat er een verstoorde werkverhouding is en dat dit volledig is te wijten aan de werkgever, dan is mijn vraag welke ontslagvergoeding aan de ontbinding vebonden moet / kan worden. Het contract heeft thans 5 maanden geduurd.
Hierbij mag worden meegewogen dat de werknemer zijn vorige contract voor onbepaalde tijd heeft opgezegd (na 15 jaar) om het huidige jaarcontract aan te gaan. Mondeling was overeengekomen dat bij goed functioneren het contract omgezet zou worden naar een contract voor onbepaalde tijd. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 06 sep 2011 11:52 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp de situatie niet helemaal... waarom gaat iemand akkoord met een jaarcontract na een vast dienstverband van 15 jaar?
In ieder geval is het zo dat het eenjarig dienstverband gerespecteerd dient te worden. Dat betekent dat de resterende maanden betaald moeten worden.
Ik weet niet goed hoe ik mee moet laten meewegen dat er een dienstverband is geweest van 15 jaar... Dat is nu echt iets dat een rechter zal moeten doen op basis van de omstandigheden van het geval. En dan met name op basis van de wijze waarop dat vaste dienstverband is omgezet naar een tijdelijk dienstverband. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: di 06 sep 2011 13:11 Onderwerp: |
|
|
Iemand gaat daarmee akkoord omdat de nieuwe baan een stap voorwaarts is en deze persoon de uitdaging is aangegaan. Bij goed functioneren zou ook dit contract zijn omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. Overigens betreft dit een nieuwe werkgever.
Maar hoe bedoel je dat de resterende maanden dienen te worden betaald? Wil je zeggen dat de ontslagvergoeding in beginsel gelijk moet zijn aan het loon over de resterende maanden die het contract voor bepaalde tijd had? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 06 sep 2011 15:28 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Iemand gaat daarmee akkoord omdat de nieuwe baan een stap voorwaarts is en deze persoon de uitdaging is aangegaan. Bij goed functioneren zou ook dit contract zijn omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. Overigens betreft dit een nieuwe werkgever. | Dan weegt dat voorgaande dienstverband dus in zijn geheel NIET mee. Dat is nu eenmaal het risico van overstappen. Het zou een heeeeeel klein beetje mee kunnen wegen als de huidige werkgever extreem veel moeite heeft gedaan om de werknemer van baan te doen switchen, maar zelfs dan...
cia76 schreef: | Maar hoe bedoel je dat de resterende maanden dienen te worden betaald? Wil je zeggen dat de ontslagvergoeding in beginsel gelijk moet zijn aan het loon over de resterende maanden die het contract voor bepaalde tijd had? | Ja, dat klopt! De werknemer heeft een contract voor nog eens 7 maanden arbeid en loon. Als de werkgever hem die arbeid niet wil laten verrichten, behoudt de werknemer toch gewoon de aanspraak op dat loon! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 sep 2011 16:17 Onderwerp: |
|
|
Ik sluit me geheel aan bij DENNIS79. Wel is er in de praktijk natuurlijk de mogelijkheid dat de werkgever één en ander anders ziet, in het bijzonder wat betreft de verwijtbaarheid van de verstoorde verhouding. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: di 06 sep 2011 16:49 Onderwerp: |
|
|
Heeft een dergelijke ontslagvergoeding invloed op de rechten op WW-uitkering? Bijvoorbeelde de ingangsdatum ervan? Of is die volledig afhankelijk van het moment dat de arbeidsovereenkomst wordt ontbonden. Een werkgever kan dan zeggen: Je bent vrijgesteld van werk maar ik ontbind de overeenkomst pas na het einde van de looptijd. Kan dat? Komt dat voor in de praktijk voor zover jullie weten? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 sep 2011 16:53 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 weet dit denk ik beter dan ik, maar het zou me niet verbazen als er pas recht op WW is na de (fictieve) afloop van het jaarcontract. Hmm, ik durf nu eigenlijk niet te zeggen hoe ontbinding met wederzijdse goedkeuring op initiatief van de werkgever van een tijdelijk contract zich verhoudt tot art. 24 WW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 06 sep 2011 17:38 Onderwerp: |
|
|
De werkgever is gehouden het salaris over de hele periode (dat jaar) te voldoen.
Wil je de zaak minnelijk eindigen, dan zou een werknemer een soort bonusconstructie kunnen voorstellen. Oftewel: hij houdt werkgever aan de overeenkomst, maar als hij eerder dan het contract afloopt elders werk vindt, dan betaalt de werkgever na einde dienstverband toch nog een bepaald bedrag. Voorbeeld: aovk loopt tot maart, wn kan per 1 oktober elders starten en wg betaalt nog een vergoedi die overeenkomt met 2 maanden salaris (okt en nov). Beide partijen hebben financieel voordeel van zo'n regeling. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: wo 07 sep 2011 14:01 Onderwerp: |
|
|
Artikel 24 WW is geen probleem. De beëindiging met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever belemmert niet het recht op WW.
Artikel 16 en 17 WW zouden dat wel kunnen zijn. Niet alleen dien je namelijk recht op loon gehad te hebben, maar ook dien je daadwerkelijk gewerkt te hebben. Het recht op loon alleen is niet voldoende. Indien je instemt om langere periode geen arbeid te verrichten heb je geen recht op WW.
Indien je er dus voor kiest om de overeenkomst uit te dienen, maar geen arbeid te verrichten en maandelijks wel je loon te ontvangen, heb je GEEN recht op WW. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: wo 07 sep 2011 20:35 Onderwerp: |
|
|
Oh maar dat is grappig. Als een werkgever dus kwaad wilt dan zegt hij dat iemand niet meer hoeft te komen / mag komen werken zonder het contract te ontbinden. Hij moet dan loon doorbetalen voor de resterende periode maar na deze periode zit de werknemer met de gebakken peren. Waar zou een werknemer in een geval waarin deze situatie dreigt verstandig aan doen? Ik zou zeggen een vordering bij de kantonrechter om weder tewerk gesteld te worden en subsudiair een verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst op de grond van gewijzigde omstandigheden welke voor rekening komen van de werkgever, inlclusief ontslagvergoeding dus. Zou dit logisch zijn en zou met deze vorderingen de WW veilig gesteld zijn?
Laatst aangepast door cia76 op wo 07 sep 2011 20:43, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: wo 07 sep 2011 20:40 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Maar hoe bedoel je dat de resterende maanden dienen te worden betaald? Wil je zeggen dat de ontslagvergoeding in beginsel gelijk moet zijn aan het loon over de resterende maanden die het contract voor bepaalde tijd had? | DENNIS79 schreef: | Ja, dat klopt! De werknemer heeft een contract voor nog eens 7 maanden arbeid en loon. Als de werkgever hem die arbeid niet wil laten verrichten, behoudt de werknemer toch gewoon de aanspraak op dat loon! |
Hier heb ik dan toch een vraag over want ik vroeg niet of de werknemer het recht behield op loon, maar of de ontslagvergoeding gelijk zou zijn aan het loon voor de resterende termijn. Een ontslagvergoeding ineens met ontbinding van de arbeidsovereenkomst is immers veel gunstiger dan het behoud van het recht op loon zonder het contract te beeindigen en zonder dat arbeid verricht wordt. Ik ga er hierbij vanuit dat de vergoeding die je krijgt na de beeindging van de arbeidsovereenkomst niet als loon betiteld moet worden maar als ontslagvergoeding. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 11:27 Onderwerp: |
|
|
Hoofdregel is dat de ontslagvergoeding tot het loon behoort. Er kan dan nog worden bediscussieerd of het loon uit tegenwoordige of uit vroegere dienstbetrekking is (Hof Den Haag vond onlangs voor de 30%-regeling dat het loon uit vroegere dienstbetrekking is).
Alleen als de ontslagvergoeding in de vorm van een stamrecht wordt toegezegd (eigen BV, banksparen of verzekeraar), volgt uitstel van heffing - dat is voordelig als het belastingvoordeel (incl. rente) groter is dan de kosten. Bij een 1-jarig tijdelijk contract zal dat lastig worden. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 16:12 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: |
Indien je er dus voor kiest om de overeenkomst uit te dienen, maar geen arbeid te verrichten en maandelijks wel je loon te ontvangen, heb je GEEN recht op WW. |
Ik heb inmiddels begrepen dat in een dergelijk geval sprake kan zijn van voorverlening. Heb je dit meegewogen in je bovengenoemde stelling? |
|
|
|
 |
mr. J.J. Brosius
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 11 sep 2011 4:17 Onderwerp: |
|
|
Of het jaar moet worden uitgediend, hangt af van de omstandigheid of er een opzegtermijn in het contract is opgenomen. Als dat niet zo is, heeft een ontbindingsverzoek van de werkgever niet zoveel zin, behoudens in het geval een dringende reden aan het verzoek ten grondslag kan worden gelegd.
Wedertewerkstelling wordt middels dagvaarding ingeleid. Onbinding middels een verzoekschrift. Ik raad een werknemer af om dit beide (al dan niet subsidiair) te doen. Zeker omdat een recontventioneel verzoek van de werkgever is te verwachten, waardoor de intrekkingsmogelijkheid niet effectief kan worden ingezet, althans in de regel niet zonder dat de werkgever zijn reconventioneel verzoek intrekt. Bovendien is een werknemersverzoek uitkeringstechnisch niet handig. Dit middel zou ik aan de kant van de werknemer alleen inzetten in uiterst ernstige situaties (geweld e.d.) en na intrekking door een werkgever, omdat er een hoge vergoeding is toegekend.
www.advocatenkantoor-brosius.nl |
|
|
|
 |
mr. J.J. Brosius
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 11 sep 2011 4:18 Onderwerp: |
|
|
Of het jaar moet worden uitgediend, hangt af van de omstandigheid of er een opzegtermijn in het contract is opgenomen. Als dat niet zo is, heeft een ontbindingsverzoek van de werkgever niet zoveel zin, behoudens in het geval een dringende reden aan het verzoek ten grondslag kan worden gelegd.
Wedertewerkstelling wordt middels dagvaarding ingeleid. Onbinding middels een verzoekschrift. Ik raad een werknemer af om dit beide (al dan niet subsidiair) te doen. Zeker omdat een recontventioneel verzoek van de werkgever is te verwachten, waardoor de intrekkingsmogelijkheid niet effectief kan worden ingezet, althans in de regel niet zonder dat de werkgever zijn reconventioneel verzoek intrekt. Bovendien is een werknemersverzoek uitkeringstechnisch niet handig. Dit middel zou ik aan de kant van de werknemer alleen inzetten in uiterst ernstige situaties (geweld e.d.) en na intrekking door een werkgever, omdat er een hoge vergoeding is toegekend.
www.advocatenkantoor-brosius.nl |
|
|
|
 |
|