|
Auteur |
Bericht |
Anne2601
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 3
|
Geplaatst: wo 14 sep 2011 17:42 Onderwerp: Annotatie arbeidsrecht |
|
|
Hallo,
Voor het vak individueel arbeidsrecht heb ik de opdracht gekregen om een annotatie te schrijven bij een rechterlijke uitspraak (geen HR & gerechtshoven). Heeft iemand een tip voor een uitspraak die geschikt is en interessant om een annotatie bij te schrijven?
Ik hoor het graag van jullie
Bedankt alvast:) |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 14 sep 2011 18:06 Onderwerp: |
|
|
Er zijn zat leuke arbeidsrechtuitspraken verschenen. Kijk gewoon eens op rechtspraak.nl:
Concurrentie-/relatiebeding: LinkedIn-zaak
Ontslag: stewardess / kapsel
Geloofsovertuiging: Trambestuurder en crucifix
Afspraak = afspraak: bonus ABN Amro
Re-integratie en verantwoordelijkheid werkgever: Centrale Raad van Beroep onlangs
(edit: typo) _________________ Mine!
Laatst aangepast door BG op wo 14 sep 2011 22:01, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 14 sep 2011 21:48 Onderwerp: |
|
|
Daarnaast is elke uitspraak geschikt om een annotatie voor te schrijven. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 14 sep 2011 22:38 Onderwerp: |
|
|
Guthman schreef: | Daarnaast is elke uitspraak geschikt om een annotatie voor te schrijven. |
Ik denk dat een groot deel van de op rechtspraak.nl gepubliceerde uitspraken inderdaad wel geschikt is, maar ik schat dat de overgrote meerderheid van de niet-gepubliceerde uitspraken vanuit een juridisch oogpunt volstrekt oninteressant is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Guthman
|
Geplaatst: do 15 sep 2011 6:07 Onderwerp: |
|
|
Niet interessant ≠ niet geschikt !
Maar laten we daarover vooral niet in discussie gaan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 15 sep 2011 11:13 Onderwerp: |
|
|
Guthman schreef: | Niet interessant ≠ niet geschikt !
Maar laten we daarover vooral niet in discussie gaan. |
Vanuit een juridisch oogpunt niet interessant = niet geschikt.
Om een annotatie te kunnen schrijven moet de uitspraak wel een rechtsvraag beantwoorden die niet compleet triviaal is. Een annotatie kan niet alleen gaan over de (wellicht zeer interessante) feitelijke omstandigheden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Guthman
|
Geplaatst: do 15 sep 2011 13:10 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het niet eens met je argumentatie. Je stelt: Vanuit een juridisch oogpunt niet interessant = niet geschikt.
Vervolgens zeg je iets wat neerkomt op: Vanuit een juridisch oogpunt niet interessant = een uitspraak die een compleet triviale rechtsvraag beantwoordt.
Ik vind dat een uitspraak die m.b.t. rechtsvragen e.d. niet interessant is prima interessant kan zijn om de reden dat het een heel ongewoon feitencomplex is (op het oog), omdat het een grappige situatie is of om vergelijkbare redenen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 15 sep 2011 13:55 Onderwerp: |
|
|
Guthman schreef: | Ik vind dat een uitspraak die m.b.t. rechtsvragen e.d. niet interessant is prima interessant kan zijn om de reden dat het een heel ongewoon feitencomplex is (op het oog), omdat het een grappige situatie is of om vergelijkbare redenen. |
Een uitspraak kan zeker prima interessant zijn zonder juridisch interessant te zijn. Dat ontken ik ook niet. Ik schreef zelfs dat dat zeer wel mogelijk is.
Wat ik zeg is dat juridisch oninteressante zaken niet geschikt zijn voor een annotatie.
Over een zaak waarvan alleen de feitelijke omstandigheden interessant zijn kun je een mooi krantenbericht of zelfs een boek schrijven, maar geen goede annotatie. Er zal juridisch toch iets aan de hand moeten zijn. De uitleg van een wetsartikel of zo. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Guthman
|
Geplaatst: do 15 sep 2011 14:26 Onderwerp: |
|
|
In de zin zoals ik dat meegekregen heb vanuit mijn opleiding en literatuur, is dat inderdaad zo. Ik moet echter eerlijk gezegd bekennen dat ik, hoewel ik uiteraard op de hoogte ben van de functie die een annotatie vaak vervult in onderzoek, een annotatie niet als heel veel meer zie als een "juridisch krantenbericht". |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 15 sep 2011 16:11 Onderwerp: |
|
|
Dat ligt eraan aan wat voor krant, waar het ene bericht blijft hangen in feitelijkheden, zal een andere noot duiding geven. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Guthman
|
Geplaatst: do 15 sep 2011 20:52 Onderwerp: |
|
|
Quote: | "[Een annotatie] is een rechtswetenschappelijke beschouwing, waarin de annotator het belang van het arrest aangeeft[...]." |
Veel zinnigs kan ik nu eigenlijk niet meer zeggen...
Voor de TS een aantal niet-triviale zaken in het arbeidsrecht:
Rechtbank Amsterdam, 8 juni 2010, LJN BM7563
Rechtbank Haarlem 24 september 2010, LJN BO2066
Rechtbank Groningen 18 oktober 2010, LJN BO2617
Rechtbank Zwolle 1 december 2010, LJN BP0213 |
|
|
|
 |
|