Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 13 jul 2025 8:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag over naamsrecht
Moderators: StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ratofer

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 24 aug 2011 17:25    Onderwerp: Vraag over naamsrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Sinds een aantal jaren ben ik onderdeel van een keten, dit omdat mijn baas in het faillisement terecht kwam en ik hierdoor 1 van de winkels kon overnemen.

Nu is het zo dat een goede vriend van hem destijds de domeinnaam + logo's en naam heeft laten vastleggen bij daarvoor bestemde bureau. Dit heeft mijn baas dus blijkbaar nooit gedaan.

Nu is die persoon in kwestie (in mijn ogen) uit op geld... Kan ik hier een stokje voor steken ? Mijn winkel is er langer dan die van hem, ook de andere vestigingen bestaan al langer.

Kortom kan een net beginnende winkel zomaar de domeinnaam overnemen en hier zijn recht aan claimen. (hij kan geen bewijs tonen van aankoop of dergelijke)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 25 aug 2011 10:44    Onderwerp: Re: Vraag over naamsrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ratofer schreef:
Hallo,

Sinds een aantal jaren ben ik onderdeel van een keten, dit omdat mijn baas in het faillisement terecht kwam en ik hierdoor 1 van de winkels kon overnemen.
als franchise? Kan de franchisegever hier niet bij helpen
Quote:

Nu is het zo dat een goede vriend van hem destijds de domeinnaam + logo's en naam heeft laten vastleggen bij daarvoor bestemde bureau. Dit heeft mijn baas dus blijkbaar nooit gedaan.
Wat heeft hij vast laten leggen en als wat? Domein geregistreerd, merk gedeponeerd?
Quote:

Nu is die persoon in kwestie (in mijn ogen) uit op geld... Kan ik hier een stokje voor steken ? Mijn winkel is er langer dan die van hem, ook de andere vestigingen bestaan al langer.
Dat ligt er aan wie welke rechten in handen heeft en daar gebruik van maakt. Als onderdeel van een franchiseformule heb je doorgaans weinig merkenrechten zelf in handen, maar slechts een licentie. De franchisegever heeft de rechten. Wellicht dat die goede vriend van je ex-werkgever daar inbreuk op maakt? Dan zou melding maken bij de franchisegever voor jou voldoende kunnen zijn.
Quote:

Kortom kan een net beginnende winkel zomaar de domeinnaam overnemen en hier zijn recht aan claimen. (hij kan geen bewijs tonen van aankoop of dergelijke)
Een domeinnaam overnemen is niet zo ingewikkeld. Een domeinnaam overnemen van iemand die failliet is, zonder medewerking van de curator, is al wat lastiger. Een ongeregistreerde domeinnaam registreren kan iedereen, ook als die domeinnaam overeenkomt met een bepaalde handelsnaam of een merk. Die domeinnaam gebruiken kan dan inbreuk maken op de rechten van anderen en heel soms kunnen anderen die domeinnaam opeisen.

In casu valt er weinig over te concluderen, omdat er nog het een en ander aan informatie ontbreekt.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 25 aug 2011 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zal even het 1 en ander proberen toe te lichten.

We zijn een groep van 6 personen, met ieder hun eigen vestiging. Geen franchise formule, allemaal zelfstandig. Voorheen was het wel op franchise basis.

Domein staat op z'n naam geregistreerd (op z'n extra handelsnaam). Naam en logo zijn ook geponeerd via hem.

Hij heeft sinds kort zijn eigen winkel gesloten en is dus niet langer in bezit van een winkel met de geregistreerde naam (alleen nog website). Maar deze wil hij niet afstaan in een vereniging... (dit is ons verzoek). Momenteel word de domein niet tot nauwelijks gebruikt maar dat gene wat erop staat is totaal niet meer actueel. En stoort ook verschrikkelijk.

Hij heeft de domein overgenomen, zodat de domeinnaam niet in het faillisement terecht zou komen.

Hoop dat bovenstaande iets verduidelijkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds