|
Auteur |
Bericht |
Ratofer
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 aug 2011 17:25 Onderwerp: Vraag over naamsrecht |
|
|
Hallo,
Sinds een aantal jaren ben ik onderdeel van een keten, dit omdat mijn baas in het faillisement terecht kwam en ik hierdoor 1 van de winkels kon overnemen.
Nu is het zo dat een goede vriend van hem destijds de domeinnaam + logo's en naam heeft laten vastleggen bij daarvoor bestemde bureau. Dit heeft mijn baas dus blijkbaar nooit gedaan.
Nu is die persoon in kwestie (in mijn ogen) uit op geld... Kan ik hier een stokje voor steken ? Mijn winkel is er langer dan die van hem, ook de andere vestigingen bestaan al langer.
Kortom kan een net beginnende winkel zomaar de domeinnaam overnemen en hier zijn recht aan claimen. (hij kan geen bewijs tonen van aankoop of dergelijke) |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 25 aug 2011 10:44 Onderwerp: Re: Vraag over naamsrecht |
|
|
Ratofer schreef: | Hallo,
Sinds een aantal jaren ben ik onderdeel van een keten, dit omdat mijn baas in het faillisement terecht kwam en ik hierdoor 1 van de winkels kon overnemen.
| als franchise? Kan de franchisegever hier niet bij helpen Quote: |
Nu is het zo dat een goede vriend van hem destijds de domeinnaam + logo's en naam heeft laten vastleggen bij daarvoor bestemde bureau. Dit heeft mijn baas dus blijkbaar nooit gedaan.
| Wat heeft hij vast laten leggen en als wat? Domein geregistreerd, merk gedeponeerd? Quote: |
Nu is die persoon in kwestie (in mijn ogen) uit op geld... Kan ik hier een stokje voor steken ? Mijn winkel is er langer dan die van hem, ook de andere vestigingen bestaan al langer.
| Dat ligt er aan wie welke rechten in handen heeft en daar gebruik van maakt. Als onderdeel van een franchiseformule heb je doorgaans weinig merkenrechten zelf in handen, maar slechts een licentie. De franchisegever heeft de rechten. Wellicht dat die goede vriend van je ex-werkgever daar inbreuk op maakt? Dan zou melding maken bij de franchisegever voor jou voldoende kunnen zijn. Quote: |
Kortom kan een net beginnende winkel zomaar de domeinnaam overnemen en hier zijn recht aan claimen. (hij kan geen bewijs tonen van aankoop of dergelijke) | Een domeinnaam overnemen is niet zo ingewikkeld. Een domeinnaam overnemen van iemand die failliet is, zonder medewerking van de curator, is al wat lastiger. Een ongeregistreerde domeinnaam registreren kan iedereen, ook als die domeinnaam overeenkomt met een bepaalde handelsnaam of een merk. Die domeinnaam gebruiken kan dan inbreuk maken op de rechten van anderen en heel soms kunnen anderen die domeinnaam opeisen.
In casu valt er weinig over te concluderen, omdat er nog het een en ander aan informatie ontbreekt. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Ratofer
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 aug 2011 14:41 Onderwerp: |
|
|
Zal even het 1 en ander proberen toe te lichten.
We zijn een groep van 6 personen, met ieder hun eigen vestiging. Geen franchise formule, allemaal zelfstandig. Voorheen was het wel op franchise basis.
Domein staat op z'n naam geregistreerd (op z'n extra handelsnaam). Naam en logo zijn ook geponeerd via hem.
Hij heeft sinds kort zijn eigen winkel gesloten en is dus niet langer in bezit van een winkel met de geregistreerde naam (alleen nog website). Maar deze wil hij niet afstaan in een vereniging... (dit is ons verzoek). Momenteel word de domein niet tot nauwelijks gebruikt maar dat gene wat erop staat is totaal niet meer actueel. En stoort ook verschrikkelijk.
Hij heeft de domein overgenomen, zodat de domeinnaam niet in het faillisement terecht zou komen.
Hoop dat bovenstaande iets verduidelijkt |
|
|
|
 |
|