|
Auteur |
Bericht |
Lea
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 18
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 9:32 Onderwerp: Studievraagje :) |
|
|
Hallo iedereen!
Ik zit met de volgende vraag:
Is de minister bevoegd algemene regels vast te stellen waarbij een gemeente in de zin van art. 23 Wwik wordt aangegeven?
Artikel 23. Woonplaats en aanvraag
1.
Het recht op uitkering bestaat jegens het college van een daartoe bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen gemeente waartoe de kunstenaar, gelet op zijn woonplaats als bedoeld in de artikelen 10, eerste lid, en 11 van het Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, behoort.
2.
De aanvraag wordt ingediend bij het college.
3.
Indien de kunstenaar gehuwd is, wordt de aanvraag door de echtgenoten gezamenlijk ingediend, dan wel door een van hen met schriftelijke toestemming van de ander.
4.
Het college stelt het recht op uitkering op aanvraag vast.
5.
Het college besluit, gehoord de adviserende instelling, of:
a. de aanvraag is ingediend door een kunstenaar, en of aan de eisen, bedoeld in artikel 8, onderdelen b en c, voldaan wordt, of
b. de uitkering moet worden beëindigd om de reden, bedoeld in artikel 11, eerste lid, aanhef en onderdeel c.
Nu heb ik zelf hier al over nagedacht en ik raak een beetje van mijzelf in de war. Algemene regels zijn toch gewoon beleidsregels zoals art. 1:3 lid 4 Awb? Het lijkt mij dat het gewoon kan, maar dan kan ik niet uitleggen waarom. Het lijkt mij dat ze deze vraag stellen omdat er wat achter zit. Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 11:31 Onderwerp: |
|
|
"algemene maatregel van bestuur"
Het is geen strikvraag, maar een normale vraag die iedere jurist zou moeten kunnen beantwoorden door de wet goed te lezen (en te begrijpen wat één en ander betekent). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lea
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 18
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 11:35 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je daarmee dat er alleen via AMvB vastgesteld kan worden? Dus dat er geen algemene regels kunnen worden opgesteld omdat er al een AMvB is die volstaat? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 11:50 Onderwerp: |
|
|
Een AMvB bevat algemene regels: algemene maatregelen.
Beleidsregels hebben weinig met de vraag te maken. Waarom dat zo is? Lees in je boek wat beleidsregels precies zijn.
Een orgaan kan pas bindende regels stellen als het daartoe wettelijk bevoegd is. Uit art. 23 volgt dat de gemeente bij AMvB is aan te wijzen. Dat betekent dat het orgaan dat een AMvB kan aannemen daartoe in dit geval bevoegd is. Welk orgaan is dat? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lea
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 11:57 Onderwerp: |
|
|
AMvB's worden bij koninklijk besluit vastgesteld (89 GW) Koninklijk besluit is de regering, dus in dit geval de (betrokken) minister(s) en de koningin tezamen. De minister kan dus niet zelf deze algemene regels vaststellen als ik het goed begrijp. Jeetje voel me wel beetje stom nu... |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 15:42 Onderwerp: |
|
|
BF bedoelt het altijd goed hoor. Voel je vooral niet dom.
De vraag is of de minister regels mag stellen. Er wordt een Algemene maatregel van bestuur gevraagd. Jij verteld netjes hoe deze tot stand komt en kunt daardoor concluderen dat de minister niet zelfstandig bevoegd is. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Lea
|
Geplaatst: vr 09 sep 2011 16:10 Onderwerp: |
|
|
pacta sunt servanda en Bona Fides heel erg bedankt. Kwam er echt even niet meer uit, maakte voornamelijk mezelf in de war denk ik.
In ieder geval heel erg bedankt! |
|
|
|
 |
|