Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 23:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Omgevingsvergunning Pizzeria.
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Miek409

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 0:13    Onderwerp: Omgevingsvergunning Pizzeria. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumers,

Mijn naam is Annemiek en ik woon in een buitenwijk van een stad in zuid-nederland. Ik zit met de volgende kwestie aangaande het bestuursrecht, in het bijzonder de aanvraag van omgevingsvergunningen.

Het is voor velen bij ons een vrij emotionele zaak geworden dus vandaar dat ik probeer om zoveel mogelijk hulp te zoeken.

Dit is de kwestie:

- Eind maart vragen onze overburen een omgevingsvergunning (die in strijd is met het bestemmingsplan, want dat pand heeft tot nu toe enkel een 'woon' bestemming) aan om een pizzeria te beginnen in hun garage.

- Het voornemen van de gemeente om daarvoor het bestemmingsplan te wijzigen is op 3 April gepubliceerd

- Er worden dan drie e-mails om informatie gestuurd door mensen uit onze straat. Eentje krijgt als antwoord dat de vergunning er toch niet zal komen omdat het in een woon wijk is. Tweede krijgt het antwoord dat er nog te weinig informatie is om over de aanvraag maar dat hij op de hoogte zal worden gehouden. De derde krijgt een e-mail dat er geen bezwaar kan worden gemaakt tegen een voornemen. Antwoorden worden alle drie ontvangen op 8 April. Drie verschillende antwoorden, binnen anderhalf uur tijd.

- Op 11 Mei wordt de vergunning verleend. Dit word NIET gepubliceerd maar enkel per post verstuurd naar de aanvrager en 1 adres (de person van E-mail 2)

- Er wordt door 12 personen (middels 1 contactpersoon) bezwaar ingediend. Moet er bij vermelden dat we midden in een woonwijk wonen, veel kinderen, echt zo'n rustige buitenwijk zeg maar...

Wat vind jullie van deze zaak?

Wat zie jullie als potentiële klachten?

Ik heb als lijstje nu:

- het niet publiceren van de vergunning verlening
- het eigenhandig wijzigen van het bestemmingsplan zonder overleg met de omgeving; inherent daaraan het niet horen van belanghebbenden omtrent het wijzigen van het bestemmingsplan, en het niet horen omtrent het bezwaarschrift)

Wat de vergunning betreft:
- stankoverlast
- milieuvervuiling
- verkeersoverlast
- brandveiligheid (welke maatregelen worden er genomen?)
- geluidsoverlast
- veiligheid (kinderrijke buurt)
- luchtafvoer (welke maatregelen worden er genomen?)

Ik hoop dat dit voldoende informatie is en ik hoop dat jullie een helpende hand kunnen bieden.
Super bedankt voor jullie tijd en moeite!

Vriendelijke groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Miek409

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 1:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mijn lijstje inmiddels aangevuld met

- waardeverlies van omliggende woningen (zijn allemaal koopwoningen)
grmohlmann

Leeftijd: 78
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 8:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vallen alle data welke worden genoemd in hetzelfde jaar ?
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vergunning dient bekend gemaakt te worden waarna belanghebbenden bezwaar in kunnen dienen, dat ten eerste.
Daar zou de gemeente op gewezen moeten worden en dan kunnen jullie ageren.

Daarnaast is het zo dat als een aanvraag om vrijstelling/aanpassing van het bestemmingsplan voldoet aan de regels, er zit een zogenaamde Goede Ruimtelijke Onderbouwing in waarin wordt ingegaan op de aspecten die je reeds noemt. Wanneer een en ander valt binnen de grenzen van het gemeentelijke en provinciale/landelijke beleid dan kan een aanpassing plaatsvinden.

Voor milieaspecten geldt de Wet milieubeheer. Onder omstandigheden zal een vergunning aangevraagd moeten worden maar de tegenwoordige tendens is om het zoveel mogelijk met algemene regels af te doen. Wanneer de buurt het sterke vermoeden heeft dat die regels worden overtreden dan kan een verzoek tot handhaving worden ingediend (dit geldt ook bij andere overtredingen van regels uiteraard).

Maar ik snap niet helemaal wat voor een groot probleem een pizzaria oplevert voor de buurt? Of is pizza een codewoord voor cocaïne bijvoorbeeld? Dan snap ik goed dat de buurt er niet blij mee is.

Feit blijft dat de aanpassing en de omgevingsvergunning bekend gemaakt moeten worden zodat er bezwaar tegen ingediend kan worden.

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:

Maar ik snap niet helemaal wat voor een groot probleem een pizzaria oplevert voor de buurt?

Misschien een ander levensinzicht maar een horeca zaak in een woonwijk??

Nou nee dat zie ik ook niet zitten, zeker een pizzeria die vaak tot 's avonds laat jeugdige aantrekt en er een overlast zal zijn van parkerende auto's en bromfietsen.

Wil ik nog niet gaan speculeren over het probleem hang jongeren die een dergelijke zaak vaak aantrekt.
ro-er

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit kan niet.
Een omgevingsvergunning MOET altijd gepubliceerd worden.
Ten eerste als er een aanvraag binnenkomt, daarna nog 1 of twee keer afhankelijk van de procedure.

1) Als het past binnen het bestemmingsplan, of past in bijlage 2, art 3 of 4 (vroeger binnenplanse/buitenplanse ontheffing) is het ene reguliere procedure en moet bij vergunningeverlening met bezwaarclausule gepubliceerd worden.

2) Indien niet het vorige (namelijk bij een uitgebreide procedure)dan als voornemen over te gaan tot verlenen met een zienswijze clausule en daarna nog eens bij verlening met beroepsclausule (let op: alleen beroep mogelijk als je ook al een zienswijze had ingediend!).

Teken ZSM bezwaar aan als de vergunning verleend is. Als er onjuist gepubliceerd is is er sprake van een verschoonbare termijn. Toch heb je dan de plicht zsm te reageren.

Verder inhoudelijk:
Als een plan niet past in het bestemmingsplan draait alles om een belangenafweging. Daarbij heeft B&W dus ruime vrijheid, mits redelijk en voldoende gemotiveerd.

Parkeeroverlast is reeel als er nu al een parkeerdrukte is, of het een nauw straatje betreft.

Waardedaling is nooit een ruimtelijke afweging. Wordt vaak door omwonenden aangevoerd, maar heeft geen enkel nut.

Overleg is met de buurt is niet noodzakelijk, daar zijn immers de inspraakprocedures voor.

Stank, milieu, brandveiligheid, geluid, luchtafvoer e,.d zijn allemaal onderdeel van de bouwvergunning, het pand moet aan allerlei vereisten voldoen. Verkeersveiligheid is volgens mij geen issue, want ik neem aan dat er een straat ligt.

Angst voor overlast is geen feit en vaak niet reeel, maar meestal emotioneel. Een woonomgeving is vertrouwd en elke wijziging daaraan zorgt vaak voor allerlei NIMBY reacties. Kortom: je moet van sterke huize komen wil je een zaak kunnen maken gebaseerd op angst voor evt overlast.

Zorg dus dat je argumenten zoveel mogelijk objectief zijn.
Miek409

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grmohlmann schreef:
Vallen alle data welke worden genoemd in hetzelfde jaar ?

Ja, allemaal 2011.
Miek409

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Een vergunning dient bekend gemaakt te worden waarna belanghebbenden bezwaar in kunnen dienen, dat ten eerste.
Daar zou de gemeente op gewezen moeten worden en dan kunnen jullie ageren.

Daarnaast is het zo dat als een aanvraag om vrijstelling/aanpassing van het bestemmingsplan voldoet aan de regels, er zit een zogenaamde Goede Ruimtelijke Onderbouwing in waarin wordt ingegaan op de aspecten die je reeds noemt. Wanneer een en ander valt binnen de grenzen van het gemeentelijke en provinciale/landelijke beleid dan kan een aanpassing plaatsvinden.

Voor milieaspecten geldt de Wet milieubeheer. Onder omstandigheden zal een vergunning aangevraagd moeten worden maar de tegenwoordige tendens is om het zoveel mogelijk met algemene regels af te doen. Wanneer de buurt het sterke vermoeden heeft dat die regels worden overtreden dan kan een verzoek tot handhaving worden ingediend (dit geldt ook bij andere overtredingen van regels uiteraard).

Maar ik snap niet helemaal wat voor een groot probleem een pizzaria oplevert voor de buurt? Of is pizza een codewoord voor cocaïne bijvoorbeeld? Dan snap ik goed dat de buurt er niet blij mee is.

Feit blijft dat de aanpassing en de omgevingsvergunning bekend gemaakt moeten worden zodat er bezwaar tegen ingediend kan worden.

Ok. Nou die bekendmaking is er sowieso niet geweest.
En het blijft gewoon bizar dat mensen lukraak overal een restaurant mogen beginnen.
De huizen staan hier heel dicht op elkaar. Er is weinig verkeer, en we hebben geen zin in 16 jarige ettertjes die de hele dag met hun brommer door de straat scheuren. Er wonen veel kinderen in de buurt die rustig buiten willen spelen. Sterker nog, zij delen de oprit van de garage met een ander huis, waar 4 kleine kinderen wonen.
Hun garage, waar ze dus de pizzeria willen beginnen, staat aan de achterkant in de tuin van de achterburen. Die zijn ziedend, want die zitten in die gore stank.
Dus vandaar (en zo kan ik nog wel even doorgaan)
BG

BG

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem een adviseur in de hand want uit je reactie maak ik op dat je er veel te emotioneel in zit. Daardoor sneeuwen je wellicht redelijke argumenten helemaal onder.
ro-er

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals: verkeersveiligheid is geen ruimtelijke afweging. Ieder moet zich immers aan de verkeersregels houden; d.w.z. op een straat heeft verkeer voorrang, op een woonerf hoort er stapvoets gereden te worden.

Geurhinder zou normaal gesproken beperkt moeten blijven, dara zijn allerlei filters voor.

In veelk bestemmingsplannen is geregeld dat er een beroep ana huis mag plaatsvinden, mits ondergeschikt aan de bijhorende woonfunctie. Is daar misschien sprake van?
grmohlmann

Leeftijd: 78
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp ik nu goed uit je eerste verhaal dat er eerst een bestemmingsplanwijziging moest komen voordat de vergunning kan worden verleend ?
Is het bestemmingsplan inmiddels gewijzigd dan ?
ro-er

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij was het slechts de publicatie van de aanvraag met darabij vermeld dat er strijd is met het bestemmingsplan.
Als dit echter met artikel 4 van bijlage 2 van de Bor te omzeilen is (bijvoorbeeld art 4 sub 9; afwijkend gebruik tot max. 1500m2), is er toch sprake van een reguliere procedure. Dan is er dus geen bestemmingsplanwijziging nodig.

Dit moet wel gepubliceerd worden.
Miek409

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het voornemen om het bestemmingsplan te wijzigen is gepubliceerd in een lokale krant.
De verlening van de vergunning niet.
En daar heeft de gemeente een ontheffing gegeven van het bestemmingsplan.

Maar er is nooit iemand gehoord.
Miek409

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
Nogmaals: verkeersveiligheid is geen ruimtelijke afweging. Ieder moet zich immers aan de verkeersregels houden; d.w.z. op een straat heeft verkeer voorrang, op een woonerf hoort er stapvoets gereden te worden.

Geurhinder zou normaal gesproken beperkt moeten blijven, dara zijn allerlei filters voor.

In veelk bestemmingsplannen is geregeld dat er een beroep ana huis mag plaatsvinden, mits ondergeschikt aan de bijhorende woonfunctie. Is daar misschien sprake van?

Ja maar in deze buurt wonen echt veel kleine kinderen enzo. Hun beide buren hebben samen al 9 kinderen van onder de 8.
En ze delen zelfs een oprit van de garage.
Daar moet toch rekening mee gehouden worden?
Miek409

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Neem een adviseur in de hand want uit je reactie maak ik op dat je er veel te emotioneel in zit. Daardoor sneeuwen je wellicht redelijke argumenten helemaal onder.

Je hebt wel gelijk. Het is voor iedereen een emotionele situatie. Sommige mensen zijn al echt door het lint gegaan toen ze ervan hoorde.

Ze voelen zich ook een beetje verraden, omdat de mensen het gewoon zo aangevraagd hebben, niet eens terloops gemeld hebben.

En anderen, die hebben een bouwvergunning aan moeten vragen voor een woning, en die hebben allemaal fijnstof onderzoeken moeten doen etc. En dan is het oneerlijk dat zei dat niet hoeven.

Maar goed, ik wil jullie langs deze weg toch allemaal onwijs bedanken voor jullie hulp. Morgen komt de hele actiegroep bij elkaar, dus dan maar even kijken hoe het loopt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds