Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 27 jun 2025 20:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Collegegeld en onderscheid op leeftijd
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 20 aug 2005 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Die legt men naast zich neer ("De CGB is formeel een adviesorgaan aan de regering. Die uitspraken van de Commissie hebben geen (wettelijk) dwingend karakter.")

Verder wordt verwezen naar de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek en dan met name artikel 7.43 lid 2 WHW, alsmede naar een eerdere uitspraak van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs. en de parlementaire behandeling van een voorstel voor wijziging van art. 7.43 WHW in 2000.

(om de antwoordbrief even in een notedopje weer te geven)

Heb je een referentie naar die uitspraak van het College van Beroep? Vermoedelijk stamt die van vóór de wet tegen leeftijdsdisciminatie, want die is pas op 1 mei 2004 in werking getreden. Die wet is overigens de implementatie van een Europese richtlijn, dus kan niet zomaar opzij worden gezet als je het voor de rechter laat komen (zonder Straatsburg e.d.). Of anders doe ik dat wel Smile.

Wat zijn nu de mogelijkheden? Bezwaar of beroep?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De desbetreffende uitspraak van het College van Beroep wordt niet met name genoemd. De brief die ik ontving vermeldt:"Dit College heeft in een eerdere beroepszaak uitgesproken dat de opvatting dat na het bereiken van een bepaalde leeftijd, in casu 30 jaar, de grotere eigen verantwoordelijkheid van de student tot uitdrukking komt in de hoogte van het verschuldigde tarief en in een afname van de bijdrage aan de studiekosten uit de algemene middelen, niet onbegrijpelijk of onredelijk is. Overigens is precies dit uitgangspunt ook aan de orde geweest bij de parlementaire behandeling van een voorstel voor wijziging van art. 7.43 WHW in 2000. Tegen de uitspraken van het CBHO is geen verder beroep meer mogelijk."

Onder het tweede punt van de brief (het stukje over de WHW) wordt gewoonweg gesteld "Het College van Bestuur van de EUR is derhalve bevoegd om het collegegeld voor studenten ouder dan 30 jaar vast te stellen. Het is aan de student om te beslissen of hij/zij dit bedrag wil betalen voor het volgen van onderwijs aan de EUR."

Hm, 't is dat u dat maar even weet Laughing

De brief vermeldt dat de differentiatie van collegegeldtarieven legitiem is. Wanneer ik de recente uitspraak van de Cie. Gelijke Behandeling nog even snel doorlees lijkt het er op dat er wel iets meer nodig is dan dat.

Ik zou moeten uitzoeken waar je beroep of bewaar moet aantekenen (waarschijnlijk is dat eerst bij een Cie. voor Beroep/Bezwaar van de EUR zelf). Zo ver was ik echter nog niet.

bona fides: wat wil jij voor de rechter brengen, dan? Je bent toch immers niet direct-belanghebbende?? Of heb je zelf ook een brief gestuurd en een afwijzing ontvangen Laughing
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een update, want ik heb inmiddels even het studentenstatuut bekeken en volgens mij is de procedure nu zo:

Ik zal eerst binnen 6 weken bezwaar moeten maken bij het College van Bestuur (mijn aanvankelijke brief was nl. een verzoek en daar heb ik een afwijzing op ontvangen). Het CvB zal dan binnen 6-10 weken na ontvangst van mijn bezwaarschrift een beslissing nemen.

Mocht er geen nieuw besluit vallen, dan kan ik (wederom binnen 6 weken) beroep instellen bij het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs.

Tegen een mij onwelgevallige uitspraak van dit college staat geen hoger beroep open.

Overigens zou ik het wel interessant vinden te weten wat de universiteit in de zaak die voor de Cie. Gelijke Behandeling diende heeft gedaan met het oordeel ..... (naast zich neergelegd? toch collegegeld gelijkgetrokken?)

Zijn er nog andere RF'ers boven de 30 die iets met deze kwestie doen?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
bona fides: wat wil jij voor de rechter brengen, dan? Je bent toch immers niet direct-belanghebbende?? Of heb je zelf ook een brief gestuurd en een afwijzing ontvangen Laughing

Zoals je weet zit ik in hetzelfde schuitje, al gaat het voor de UL om nog wat hogere bedragen. Ik ga nu snel een brief sturen.

Dat tegen die eerdere niet nader aangegeven uitspraak van het CBHO geen beroep mogelijk is maakt natuurlijk helemaal niets uit, want dat gaat niet over jouw zaak.

De EUR lijkt me op grond van de Awb verplicht om aan te geven welke mogelijkheden voor jou openstaan. Het is voor jou heel gunstig dat de door de EUR aangedragen argumenten zo ontzettend zwak zijn. Vermoedelijk kunnen ze dit nog herstellen in een bezwaar of beroepsprocedure, al is het maar de vraag of er wel een goede motivering te vinden is.
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Commissie Gelijke Behandeling 13 december 2005, zaaknr. 2005-0329 (deeltijd studie)
Commissie Gelijke Behandeling 13 december 2005, zaaknr. 2005-0328 (voltijd studie)
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit verbaast me:

Quote:
4.12 Verweerder heeft voorts als doel aangevoerd dat de differentiatie in de hoogte van het collegegeld is bedoeld als een stimulans voor studenten om binnen een redelijke termijn af te studeren. Dit doel acht de Commissie voldoende zwaarwegend en niet discriminerend. Het doel is derhalve legitiem.

Doen deeltijders dan langer over de studie dan de tijd die er voor staat??

Enfin, 't is allemaal leuk en aardig, maar 2 dingen:

1. Ik zie de zin van deze procedure niet zo, omdat de CGB immers in een soortgelijk geval een soortgelijke beslissing heeft gegeven.

2. Je komt toch weer uit bij de de CGB slechts een adviserende rol heeft. Niemand hoeft zich er verder aan te storen.

Van de jaargenoot die deze procedure is gestart begreep ik dat hij wel gaat doorzetten. Ik zal hem eens vragen hoe het er mee staat.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het inderdaad al bekend dat de universiteit zich ook van deze oordelen weer niets aantrekt?

Wat is de volgende stap die je jaargenoot gaat zetten? Een civiele procedure op grond van onrechtmatige daad?
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij zag meerdere wegen, waaronder een strafrechtelijke (op basis 90 quater Sr.), maar hij dacht aan de bestuursrechtelijke weg en had 6:162 BW ook in gedachten.

Overigens staat in ons studentenstatuut de weg gewoon aangegeven. Die heb ik volegens mij hier al eens gepost.

Als het goed is zie ik hem vanavond en dan zal ik het wel vragen. Leuker zou zijn als hij het hier zelf post. Ook dat zal ik vragen.
arthur56

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, het het belangrijk te protesteren. Erasmus denk na wat ze met de recente oordelen aanmoet, dit op "verzoek"van de CGB
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja je hebt die weg inderdaad al eens gepost. Ik volg op de UL zelf ook de bestuursrechtelijke weg. Waar ik nog niet helemaal van overtuigd ben is dat dit ook de juiste weg is. Ik heb gevraagd om verlaging van mijn collegegeld. Had ik het besluit tot vaststelling van het collegegeld zelf niet moeten aanvechten? Maar als dat zo is, dan ben ik te laat, en dan heeft de civielrechtelijke procedure ook geen zin meer wegens het beginsel van de formele rechtskracht?

Waarschijnlijk zie ik spoken Wink. Hopelijk wordt het één en ander me de komende weken duidelijker nu de staatsrechtscolleges overgaan in bestuursrecht. Intussen wacht ik nog steeds op het besluit in bezwaar.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arthur56 schreef:
Ja, het het belangrijk te protesteren. Erasmus denk na wat ze met de recente oordelen aanmoet, dit op "verzoek"van de CGB

De universiteiten lijken van plan te zijn het te proberen uit te zingen totdat de nieuwe wet van krachts is waarin iedere student een portie leerjaren krijgt waarna het collegegeld voor hem/haar vrij wordt gegeven. Ik denk daarom dat bindende uitspraken nodig zijn.
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 18:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Realiseer je wel dat je hooguit een individueel voordeel hebt, vanaf 2007 is het systeem van de leerrechten (waarschijnlijk) ingevoerd.
Collegegelddifferentiatie is dan niet meer mogelijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Realiseer je wel dat je hooguit een individueel voordeel hebt, vanaf 2007 is het systeem van de leerrechten (waarschijnlijk) ingevoerd.
Collegegelddifferentiatie is dan niet meer mogelijk.

Klopt, maar wat is er mis met een individueel voordeel? Wink
En mocht er een uitspraak komen, dan neem ik toch aan dat de universiteiten niet iedere 30+-er afzonderlijk het bezwaar- en beroepstraject zal laten aflopen.

Verder kan het geen kwaad om duidelijkheid op dit punt te krijgen. Er is al eerder sprake geweest van een verhoging tot 6500 euro/jaar voor 30+-ers. Dat is toen na prinsjesdag 2004 door de kamer ongedaan gemaakt, maar niet direct omdat er hier niet gediscrimineerd zou mogen worden op leeftijd.
arthur56

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 22:57    Onderwerp: Collegeld Reageer met quote Naar onder Naar boven

arthur56 schreef:

Inmiddels heeft Erasmus Razz aan CGB brief gestuurd (ik zal deze morgen er bij stoppen) dat zij vanaf 2006 collegeld gelijk trekken voor EU onderdanen. Dus geen onderscheid vol- en deeltijd en leeftijd....

Arthur Laughing
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben zeer benieuwd naar die brief, alsmede de reden om dat vanaf 2006 te gaan doen en niet met terugwerkende kracht (zoals jij ongetwijfeld gevraagd zult hebben).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds