|
Auteur |
Bericht |
burger
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 25 aug 2011 2:15 Onderwerp: Bevooroordeling ambtenaren/koningin in de wet |
|
|
De Nederlandse wet kent zwaardere straffen in het geval dat het om een ambtenaar of de koningin gaat. Naar mijn mening druist dit volledig in tegen het gelijkheidsbeginsel. Waarom worden deze personen door de wet bevooroordeeld ten opzichte van de gewone burger? Bestaat hierover jurisprudentie en hoe is dit in het buitenland geregeld?
Er zullen nu waarschijnlijk allemaal reacties komen dat als ik een ambtenaar in functie zou beledigen dat ik daarmee bijvoorbeeld een belediging jegens de politie uit. Maar in dat geval kun je net zo goed extra voordelen toekennen aan medewerkers van een commercieel bedrijf die vitale diensten aan onze samenleving leveren.
Als we kijken naar art. 111 W.v.S. dan is er ook helemaal geen sprake van een organisatie maar een enkel persoon dat in de wet extra bescherming geniet. Ik zie het verschil niet tussen het uitschelden van mijn buurman en de koningin. Waarschijnlijk zou dit zelfs meer 'schade' bij mijn buurman veroorzaken dan bij de koningin. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 aug 2011 9:29 Onderwerp: |
|
|
Anderzijds wordt ook zwaarder getild aan het feit dat iemand ambtenaar is als hij/zij over de schreef gaat (bijv. ambtsmisdrijven).
Dat ambtenaren in de uitoefening van bepaalde functies extra beschermd worden vind ik een goede zaak, maar dat is persoonlijk. Dit geldt ook voor hulpverleners etc.
De positie van het koningshuis kent een lange traditie en daar zal ongetwijfeld ook de wat belachelijke strafmaat vandaan komen van max. 5jr voor belediging van de Koning. Ik kan mij niet voorstellen dat dit in onze tijd nog wordt opgelegd. Het verschil tussen je buurman en de koningin is dat zij een belangrijke maatschappelijke (eerbiedwaardige) positie bekleed. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 25 aug 2011 10:57 Onderwerp: |
|
|
Sommige mensen lopen vanuit hun titel of functie meer risico dan anderen. Het komt vaker voor dat een ambtenaar van de sociale dienst over de tafel heen getrokken wordt omdat hij een beslissing moet nemen die zijn gesprekspartner niet aanstaat, dan dat dat bij bijvoorbeeld een intercedent van een uitzendbureau gebeurt. Om de potentiele daders te ontmoedigen om dit te doen, zijn er hogere straffen mogelijk. Immers, onderdeel van de strafmaat is de preventieve werking (die wellicht niet bepaald goed werkt, maar dat is een andere discussie).
Zodra de aanranding niet gericht is tegen de functie, maar tegen de persoon, is iedereen gelijk. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|