Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 4:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

stalking
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marianne123

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 13:58    Onderwerp: stalking Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds een kleine maand word ik ernstig gestalkt en lastig gevallen. Mijn auto en fiets zijn 's nachts voor mijn deur gestolen, ik heb enorm veel anonieme telefoontjes gekregen met name 's nachts, er is 's nachts een steen tegen mijn raam gegooid en er is 's nachts een dreigbrief in mijn brievenbus gestopt. Het is wsch wel begrijpelijk dat ik niet goed meer slaap.

Uiteraard heb ik aangifte gedaan, van zowel het wegnemen van mijn auto en fiets en de schade aan mijn ruit, maar ook melding van de stalking gedaan (deze kan na een maand stalking worden omgezet in een aangifte).

Het is geen 100% duidelijkheid over wie mij lastig valt, het gebeurt anoniem, 's nachts en buiten het zicht. Er zijn tot nu toe geen bewijzen. Er is wél een verdachte, nl. mijn ex-vriend. Tot nu toe heeft de politie nog geen enkele actie ondernomen voor zover ik weet. De politie gaf mij aan dat ik zelf geen contact mag zoeken met deze verdachte, en dus niet mag reageren op mails, telefoontjes etc., omdat het dan niet mogelijk is om er een strafzaak van te maken. Nu heb ik zelf ook geen behoefte om contact te zoeken, maar ik heb er voor mijn gemoedsrust en verwerking wél belang bij dat de ellende zo snel mogelijk stopt.

Het geval wil nu dat die ex-vriend mij mailde dat hij bij zijn psycholoog een afsluitend gesprek zou willen, dat is goed voor zijn verwerking zegt hij (ik heb de relatie verbroken, hij vindt het moeilijk). Ik twijfel enorm. Ik heb er zelf op zich niet zoveel behoefte aan, maar voor mij zou zo'n gesprek misschien kunnen opleveren dat ik misschien meer duidelijkheid krijg of hij inderdaad degene is die mij stalkt (zolang de politie geen onderzoek opstart).

Ten 2e: ik heb hem inmiddels 5 keer een mail gestuurd met de mededeling dat ik geen contact meer wil (in reactie op de 51 keren dat hij met mij -niet anoniem- contact gezocht heeft), en geen relatie meer aan wil gaan. Zou zo'n face to face gesprek kunnen helpen om hem dit duidelijker te maken, of hem juist aanmoedigen?

Mijn belangrijkste vraag:
om een goed besluit te kunnen nemen, zou ik allereerst graag willen weten of zo'n gesprek een eventuele strafzaak in de weg zou kunnen staan. Weet iemand dat? Wat mag je als slachtoffer wel of niet doen? Ik wil graag dat deze ellende zo snel mogelijk stopt, dus als daar een goed gesprek met de politie of rechter voor nodig is, wil ik dit natuurlijk niet dwarsbomen door zelf met hem te praten.

Alvast bedankt voor de moeite,
Marianne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thessa

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2011 7:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit je verhaal begrijp ik dat jij een verdachte hebt voor alles dat er gebeurd. maar voordat iemand voor de politie een verdachte is moeten er sprake zijn van feiten en omstandigheden. Als er niet meer is dan jouw vermoeden, dan heeft de politie niks om mee te handelen.

Ik vermoed dat de politie niet heeft gezegd dat je geen contact mag hebben met de verdachte, maar eerder dat het verstandig is dat je zelf geen actie onder neemt en het aan de politie overlaat.

Een afsluitend gesprek tussen jou en je ex met een derde daarbij zal een eventuele strafzaak niet in de weg staan. Als jou ex inderdaad een stalker is dan zal een gesprek niet alle bestanddelen van de delictsomschrijving onderuit halen.

Zijn er verder belemmeringen om naar zo'n gesprek te gaan. Je hebt ooit van je ex gehouden. Wat houdt je tegen om hem te helpen met zijn verwerking?
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2011 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thessa schreef:

Zijn er verder belemmeringen om naar zo'n gesprek te gaan. Je hebt ooit van je ex gehouden. Wat houdt je tegen om hem te helpen met zijn verwerking?

Ooit stalkte mijn ex-vriend mij ook. Ook ik ben uiteindelijk met hem in gesprek gegaan om voor de laatste keer een punt van mijn punt te kunnen maken en hem zo verder op weg te helpen.

Dit werd uitgelegd als: Zie je wel... ze gaat met mij in gesprek dus ze houdt nog van mij... Dan kan ik ook wel contact blijven zoeken want eens komt ze weer bij me terug.

Uiteindelijk is hij door de politie in mijn tuin gearresteerd en heeft hij drie dagen vast gezeten.
Hij dacht serieus dat wij nog een relatie hadden en kon het niet verkroppen dat er een mannelijke vriend van mij door het huis liep.
Huisvredebreuk, stalking, vernieling van mijn huisraad, mishandeling... Het hele pakket kreeg hij voor zijn kiezen.

Wees dus voorzichtig met je beslissing. Alleen jij kan je ex-vriend inschatten.

Ook ik hield eens van mijn ex-vriend. Heel veel zelfs.
LM

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2011 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stalking is strafbaar gesteld in art. 285 b Strafrecht en wordt daar "belaging" genoemd.

Strafbare stalking moet in de eerste plaats "stelselmatig" plaatsvinden. De periode van een maand is vermoedelijk de termijn waarvan de politie op grond van ervaring weet dat dit voldoende kan zijn voor een succesvolle vervolging. Verder moet er sprake zijn van een "wederrechtelijke opzettelijke inbreuk". Op het moment dat je zelf contact zoekt en reageert op zijn contact kan hij aanvoeren dat hij slechts reageerde waardoor het lastiger wordt te bewijzen dat er sprake is van een wederrechtelijke inbreuk.

Een geconditioneerde afspraak bij een psycholoog lijkt mij geen probleem mits je dit echt zelf wel en je dan wel alle afspraken en correspondentie daarover via de psycholoog laat verlopen en uitdrukkelijk aangeeft hierover niet rechtstreeks met hem te willen communiceren.

Heb je de KPN al gevraag na te gaan welk nummer je belt? Dit kun je aanvragen als je telefonisch lastig gevallen wordt. Ik heb het zelf ook een keer gehad. Je weet dan in ieder geval door welk nummer je wordt gebeld. Als het een prepaidnr. is geeft het nog niet al te veel informatie, maar soms kan de politie er wel wat mee.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 6:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:

Een geconditioneerde afspraak bij een psycholoog lijkt mij geen probleem mits je dit echt zelf wel en je dan wel alle afspraken en correspondentie daarover via de psycholoog laat verlopen en uitdrukkelijk aangeeft hierover niet rechtstreeks met hem te willen communiceren.

Waar ik toch bij wil toevoegen dat de psychiater meer in het belang van jouw ex werkt dan naar jou belang.
dododo

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 19 aug 2011 22:21    Onderwerp: gestoord gedrag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat Jet zegt daar ben ik het mee eens. Ik zou het niet doen.

Met zo iemand in gesprek gaan heeft geen enkele zin.

Die vriend is gestoord en met gestoorde mensen kun je geen dialoog krijgen.

Onmogelijk ik zou nergens op in gaan. Maar de keus is uiteraard aan jou.
vr gr
Do
marianne123

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 23 aug 2011 7:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor alle goede tips. Ik heb besloten het niet te doen!
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 23 aug 2011 7:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor ervaringen van anderen met stalking zie b.v. hier.
Ed2

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 25 aug 2011 1:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt al besloten niet deel te nemen aan het gesprek. Goed besluit! Een paar korte reacties op citaten:
<<Het geval wil nu dat die ex-vriend mij mailde dat hij bij zijn psycholoog een afsluitend gesprek zou willen, dat is goed voor zijn verwerking zegt hij >>
Voor zíjn verwerking, niet voor de jouwe. Je komst gaat hij opvatten als kans op hernieuwd contact. Hij denkt heel anders dan jij!

<<Ik heb er zelf op zich niet zoveel behoefte aan, maar voor mij zou zo'n gesprek misschien kunnen opleveren dat ik misschien meer duidelijkheid krijg of hij inderdaad degene is die mij stalkt (zolang de politie geen onderzoek opstart).>>
Nee, daar zal het gesprek niet over gaan.

<<ik heb hem inmiddels 5 keer een mail gestuurd met de mededeling dat ik geen contact meer wil (in reactie op de 51 keren dat hij met mij -niet anoniem- contact gezocht heeft), en geen relatie meer aan wil gaan. Zou zo'n face to face gesprek kunnen helpen om hem dit duidelijker te maken, of hem juist aanmoedigen?>>
Waar het om gaat is dat hij moet weten dat hij je niet langer lastig moet vallen. Hij weet het nu. Stuur hem geen zesde mail, want als er steeds een laatste waarschuwing is, dan is er nooit een laatste waarschuwing.

Los van dit: waar twee mensen gewoon contact hebben zal het nooit als stalking worden opgevat. Plat gezegd: hoe kan het vrijwillig verschijnen bij zo'n gesprek ooit als stalking worden opgevat.

Voor Thessa: het is feiten of omstandigheden. Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds