pfwolter
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 21 aug 2011 20:37 Onderwerp: Huur/erfrecht: Thuiswonend kind langstlevende echtgenoot. |
|
|
Beste juristen,
Hierbij een casus waar ik niet uit kom. Graag vraag ik om jullie hulp in deze zaak.
In 1998 (<2003 = oud erfrecht) is de vader des huizes overleden. Zijn nalatenschap bestond onder meer uit een groot huis in het Gooi en een geldbedrag. De weduwe heeft op grond van een testament voor de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik op het pand in het Gooi gekregen. Uit de voormalige relatie zijn twee zonen geboren, waarvan er één het ouderlijk huis nooit verlaten heeft. Deze zoon, x, is inmiddels de 60 gepasseerd en heeft sinds zijn 25e levensjaar een maandelijks geldbedrag van 300 gulden betaald, in 2002 bijgesteld naar 300 euro, voor kost- en inwoning. De laatste 7 jaar heeft deze zoon de zorg op zich genomen voor de weduwe, die vanwege haar hoge leeftijd (94 jaar) niet meer zelfstandig kon functioneren.
In 2011 heeft de weduwe besloten te verhuizen naar een verzorgingstehuis in verband met haar fysieke toestand, mede om haar thuiswonende zoon te ontlasten. Zij is bij de gemeente ingeschreven op haar nieuwe adres en woont dus officieel niet meer in het hiervoor genoemde Gooise pand.
De thuiswonende zoon is niet van plan te vertrekken uit het pand, hij is inmiddels bezig met de inrichting van het gehele pand en ziet zijn kans schoon om daar te blijven wonen voor de prijs van 300e per maand (wat overeen komt met de kosten voor gas en elektra).
De vraag die vervolgens rijst is wat er met het grote pand moet gebeuren.
Graag zou ik van jullie vernemen wat de opties zijn voor de 2e zoon.
Kan het pand verkocht worden nu de weduwe afstand heeft gedaan van haar recht op vruchtgebruik? Kan de verkoop afgedwongen worden door de tweede zoon, die daarmee zijn erfdeel wil opeisen nu de weduwe, zijn moeder, verhuisd is? En hoe zit het als de weduwe mocht komen te overlijden, kan de thuiswonende zoon dan aanspraak maken op een huurrecht omdat hij het grootste gedeelte van zijn leven in het pand heef gewoond?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden. Alvast zeer veel dank. |
|