Camickaeze
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 31 aug 2011 16:15 Onderwerp: Waar betaal je voor bij het 'kopen' van een parkeerkaartje? |
|
|
Leuke discussie op werk, wie weet kunnen jullie ons uit de brand helpen.
De discussie is 'waar betaal je voor als je een parkeerkaartje uit een automaat haalt?'. Mag ik een parkeerkaartje uit de automaat halen voor bijvoorbeeld 4 uur en gaan picknicken op die plek? Als het antwoor daarop nee is door bijv. het bestemmingsplan van een parkeerplaats, begrijp ik dat..
Maar, als ik een kaartje haal voor 4 uur (geen specifieke plek) mag ik dan auto's weigeren op een plek te gaan staan omdat ik die 'tijdelijk huur'? Kan het helaas niet duidelijker uitleggen, maar jullie snappen het vast Oftewel.. Waar betaal je voor als je een parkeerkaartje haalt? |
|
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 31 aug 2011 16:27 Onderwerp: |
|
|
Het kan afhangen van de gemeente en de parkeerplaats, maar vaak zal het neerkomen op het betalen van parkeerbelasting. Uit een willekeurige gemeentelijke verordening:
Quote: | Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam “parkeerbelastingen” worden de volgende belastingen geheven:
a. Een belasting ter zake van het parkeren van een voertuig op een bij, dan wel krachtens deze verordening in de daarin aangewezen gevallen door het college te bepalen plaats, tijdstip en wijze;
b. Een belasting ter zake van een van gemeentewege verleende parkeervergunning voor het parkeren van een voertuig op de in die parkeervergunning aangegeven plaats en wijze.
Artikel 3 Belastingplicht
1. De belasting bedoeld in artikel 2, onderdeel a, wordt geheven van degene die het voertuig heeft geparkeerd.
2. Als degene die het voertuig heeft geparkeerd wordt mede aangemerkt:
a. Degene die de belasting voldoet, dan wel te kennen geeft of heeft gegeven de belasting te willen voldoen;
b. Zolang geen voldoening van de belasting genoemd artikel 2, onderdeel a, heeft plaats-gevonden: de houder van het voertuig, met dien verstande dat:
I. Als een voor ten hoogste drie maanden aangegane huurovereenkomst wordt overgelegd waaruit blijkt wie ten tijde van het parkeren ingegevolge deze overeenkomst de huurder van het voertuig was, niet de houder maar de huurder wordt aangemerkt als degene die het voertuig heeft geparkeerd;
II. Als blijkt dat een ander in het kentekenregister had moeten staan ingeschreven, die ander wordt aangemerkt als degene die het voertuig heeft geparkeerd.
3. De belasting als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, wordt niet geheven van degene die op de voet van het tweede lid, onderdeel b, als degene die het voertuig heeft geparkeerd wordt aangemerkt, als deze aannemelijk maakt dat ten tijde van het parkeren een ander tegen zijn wil van het voertuig heeft gebruik gemaakt en dat hij dit gebruik redelijkerwijs niet heeft kunnen voorkomen.
4. De belasting bedoeld in artikel 2, onderdeel b, wordt geheven van degene die de parkeerver-gunning heeft aangevraagd. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|