Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Ner้e
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 7:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

tweede hypotheek om ex partner uit te kopen bij scheiding
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dododo

Leeftijd: 68
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 25 jul 2011 19:14    Onderwerp: tweede hypotheek om ex partner uit te kopen bij scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Mijn scheiding staat op de rol. Mijn ex heeft mijn dochter gebeld dat ik hem het huis uit wil hebben.

Dat is helemaal niet waar, want in het echtscheidingsverzoek staat dat ik graag alles goed op wil lossen en dat hij wat mij betreft gewoon in het huis kan blijven.

Het huis is 310.000 waard en afbetaald. Hij wordt 65 en krijgt straks aow plus pensioen en doordat hij maar 15 % belasting hoeft te betalen heeft hij nog meer dan nu. Een aow plus een pensioen tesamen heeft ie na belastingaftrek plus ouderentoeslag een bedrag van 1681 euro waarvan dan 400 afgaat voor het betalen van de hypotheek om mij uit te kopen. Lijkt mij voldoende om van te leven. Ik ga uit van een rente op de hypotheek van 5,5 %

Hij doet nu net alsof ie het niet meer kan betalen. Terwijl hij tezamen met de spaargelden van mij ( die van hem komen niet boven water, maar daar ga ik niet meer achteraan) maar 110.000 euro hoeft te lenen om mij uit te kopen.

Hoe gaat nu zoiets? Kan ie dat lang ophouden en wat kan ik het beste doen om hem te overtuigen gewoon mee te werken ook in zn eigen belang?

Ik kan t aan mn advocaat vragen, maar ik heb al zoveel vragen en ze zijn zo duur. Dus probeer ik t eerst hier

Dat is de eerste vraag.

Zijn gezondheid schijnt naar de knoppen te zijn (door de drank) en hoe gaat het als hij komt te overlijden als we gescheiden zijn en de boedel nog niet verdeeld is? Want daar moet ik niet aan denken dat ik daarmee te maken krijg.

vriendelijke groeten Do
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 26 jul 2011 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan de bedragen niet helemaal volgen. 1681 netto betekent dat hij bruto boven de grens van het 15,1%-tarief IB/PVV uitkomt. Met een inkomen dat onder die grens blijft, kan ik me goed voorstellen dat de bank geen 110.000 euro wil (c.q. op grond van de hypotheekregels: mag) lenen. Op basis van deze informatie is dus niet te zeggen wat zijn leencapaciteit is.

Mocht hij komen te overlijden tussen het uitspreken/inschrijven van de echtscheiding en de verdeling, dan moet er nog steeds worden verdeeld. Ook als hij zou overlijden voor de scheiding, moet er worden verdeeld. Of dat problemen oplevert, hang een beetje af van de erfgenamen en/of de executeur-testamentair.

Vergeet ook niet een deel van zijn pensioen op te eisen ('pensioenverevening').

BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011 21:06    Onderwerp: ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat kun je dan niet volgen? Huis 310.000 waard en geheel afbetaald.

Spaargeld mijnerzijds waardoor ex maar 110.000 hoeft te lenen om mij uit te kopen met zijn netto maandlast van 1681,--
Ik vind dat ie wel erg zielig zit te doen met zon maandinkomen

Snap niet waarom hij geen hypotheek zou kunnen krijgen. Maar goed een huurhuis is ook niks mis mee. Ik zit er zelf ook in en ik leef nog steeds

Do
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het tarief van 15% geldt alleen voor het bruto inkomen tot (afgerond) € 18.000. De 65e jarige en ouder betaalt dus alleen minder belasting in de laagste inkomensschijf. Daarna (d.w.z. vanaf € 18.000 bruto) stijgen de tarieven. Als uw man netto € 1.681 overhoudt moet hij lijkt mij meer inkomen hebben dan € 18.000 en dus met een deel van zijn inkomen ook in de 2e schijf vallen.

Hoeveel iemand kan lenen bepaalt de lener niet zelf, maar de bank. Hiervoor zijn regels. Een richtinggevende norm is 4,5 keer het jaarinkomen, hoeveel het precies is hangt sterk af van de persoonlijke omstandigheden en rente stand. Om € 110.000 te lenen moet er minimaal een bruto jaarinkomen zijn van € 25.000.
dododo

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 16:03    Onderwerp: huis afbetaald en waard plus minus 300.000 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap het LM Overigens bedankt voor de moeite om antwoord te geven.

Ik dacht dat dat tarief tot 30.000 gold. Hij krijgt een jaainkomen van 22.000 bruto.

Het huis is waard 300.000. Speelt dat ook niet een rol voor het verkrijgen van een hypoptheek van 110.000 euro? Ik bedoel het huis is volledig afbetaald.

Of speelt dat geen enkele rol?

do
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de tarieven zie:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/overig2010/overig2010-09.html#P655_10310

Ik denk dat je bij nader inzien gelijk kan hebben voor wat betreft zijn netto inkomen:

Een 65e jarige betaald ook geen AOW premie meer, waardoor de AOW-er per per saldo netto meer overhoudt.

Ik vergeet vast wat maar volgens mij betaalt u ex partner ongeveer

€ 18.000 x 15,55% = € 2.799
€ 4.000 x 24,05% = € 962

-/- Alg. heffingsk. € 925
Ouderenkorting € 418

Te betalen € 2.418

€ 22.000 - € 2.418 = € 19.582 / 12 mnd = € 1.631 per maand (geen vakantietoeslag). Uiteraard kunnen andere aftrekposten nog een rol spelen. Trouwens zou zijn spaargeld bekend moeten zijn bij de belastingdienst. Als het spaargeld op een Nederlandse bankrekening staat worden het saldo automatisch doorgegeven aan de belastingdienst, als het om een buitenlandse bankrekening gaat niet, dan behoort de belastingplichtige dit zelf aan te geven.

De overwaarde speelt een rol, vaak bieden financiers bij overwaarde een lagere rente. Een grote overwaarde verkleint het risico van de financier bij een gedwongen verkoop, maar uiteraard zit een financier daar niet op te wachten. Doorslaggevend voor financier is de financi๋le ruimte om de rente en eventueel een stukje aflossing nu en in de toekomst te kunnen betalen. Aflossen wordt minder belangrijk gevonden als er sprake is van een forse overwaarde. Ik zou zeker niet om voorhand zeggen dat u man € 110.000 kan lenen. Gelet op zijn leeftijd en de huidige markt vermoed ik dat dit nog wel eens moeilijk kan worden.
dododo

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 21:57    Onderwerp: Dank Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankuwel nog voor de uitgebreide informatie.

Dododo
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds