Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 6:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geschil met verhuurder, waarborg niet teruggekregen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cas8799

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2011 20:48    Onderwerp: Geschil met verhuurder, waarborg niet teruggekregen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allen! Hopelijk kan iemand mij wat advies geven.

Al sinds juli 2010 heb ik een conflict met de verhuurder van mijn vorige kamer in Groningen in verband met servicekosten. Toen ik in juli 2010 mijn kamer heb opgezegd, wilde de verhuurder mijn waarborg niet volledig terugbetalen omdat ik zogezegd te weinig servicekosten had betaald. Ik geloofde dit niet en heb om een specificatie van de kosten gevraagd. Ik kreeg een vrij ongedetailleerd overzichtje toegestuurd maar het was al snel duidelijk dat er veel meer kostenposten stonden genoteerd dan overeengekomen in mijn huurcontract. Na aangetekend schrijven geen reactie meer ontvangen. Heb via het Juridisch Loket een advocaat toegewezen gekregen. Na meer dan een jaar heb ik vorige week over de hele lijn gelijk gekregen van de kantonrechter. De verhuurder moet alle teveel betaalde servicekosten binnen 7 dagen aan mij terugbetalen.

Echter, mijn advocaat had ook gemeld dat ik de waarborg nooit heb teruggekregen. De kantonrechter heeft in zijn vonnis niet aangegeven dat de verhuurder deze moet terugbetalen. Ik weet eigenlijk niet waarom hij dat niet heeft gedaan, uiteraard wil ik de waarborg ook graag terug, bovenop de teveel betaalde servicekosten. Op welke manier zou ik dit kunnen regelen?

Mijn advocaat zegt dat het teleurstellen is dat de kantonrechter de waarborg niet heeft opgenomen in zijn vonnis maar dat er nu niets meer aan te doen is. Ik hoop eigenlijk dat dit niet zo is..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2011 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat dit onder art. 32 Rv valt:
art. 32 lid 1 Rv schreef:
De rechter vult te allen tijde op verzoek van een partij zijn vonnis, arrest of beschikking aan indien hij heeft verzuimd te beslissen over een onderdeel van het gevorderde of verzochte. De rechter gaat niet tot de aanvulling over dan na partijen in de gelegenheid te hebben gesteld zich daarover uit te laten.

BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2011 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb dit via e-mail ook besproken met mijn advocaat. Ik vroeg of ik nog iets kon doen om de waarborg ook terug te krijgen maar dit was zijn antwoord;

"Voor wat betreft de waarborgsom is de uitspraak teleurstellend, daar hier niets over is gezegd door de kantonrechter. Helaas staat er tegen deze omissie geen rechtsmiddelen meer open."
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2011 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoger beroep is niet mogelijk als het bij elkaar gaat om minder dan (als ik mij niet vergis) € 1750, maar een verzoek om herstel (art. 31 Rv) of aanvulling (art. 32 Rv) van het vonnis kan wel degelijk. En in dit geval lijkt herstel (wanneer uit de overwegingen van het vonnis wel blijkt dat de rechter de vordering tot terugbetaling van de waarborgsom wilde toekennen en slechts onder "beslissing" iets ontbreekt) of aanvulling (wanneer dit terugbetaling wel is gevorderd maar de rechter heeft verzuimd op dit verzoek te beslissen) mij aangewezen.

Bel anders met de rechtbank of stuur een briefje waarin je met wat uitleg om herstel en/of aanvulling verzoekt.

BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2011 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel erg bedankt voor de informatie! Ik zal morgen nog een keer contact opnemen met mijn advocaat om te vragen of hij een verzoek tot aanvulling/herstel wilt indienen bij de rechtbank. Indien hij hier niet op ingaat, zal ik dit zelf doen.

Mag ik zelf zo'n verzoek indienen, zonder advocaat als gemachtigde? Of gaat het dan al snel te ingewikkeld worden voor iemand zonder achtergrond in de rechten?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2011 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat er in het dictum (onder "beslissing") toevallig iets als "wijst het meer of anders gevorderde af"? In dat geval is er op je vordering wel beslist, heeft een verzoek om aanvulling geen zin en is er waarschijnlijk niets meer aan te doen...

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 9:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het even nagekeken en ja, helaas! Er staat:

in conventie:

- veroordeelt Nauta c.s. om tegen kwijting aan Kalin te betalen xxx euro vermeerderd met wettelijke rente vanaf 1 augustus 2010 tot de dag der algehele voldoening.

- veroordeelt Nauta c.s. tevens in de kosten van het geding, aan de zijde van Kalin tot aan deze uitspraak vastgelegd xxx euro vastrecht, xxx euro explootkosten en xxx euro voor salaris van de gemachtigde

in reconventie:

- wijst de vordering af

-veroordeelt Nauta c.s. tevens in de kosten van het geding, aan de zijde van Kalin tot aan deze uitspraak vastgelegd xxx euro salaris voor de gemachtigde

in conventie en reconventie:

-verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad;

-wijst af het meer of anders gevorderde

Dus m.a.w. mijn waarborgsom kan ik vergeten? Mag ik dan ook vragen bij de rechtbank in Groningen waarom dit is beslist, of heb ik daar geen inzage in? Ik vind het vreemd dat de kantonrechter beslist dat ik geen recht heb op mijn waarborg, terwijl in eerste instantie de verhuurder zelf al aangaf dat ik het bedrag terugkreeg omdat de kamer netjes was opgeleverd..
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar ik benieuwd naar ben: je hebt een borg betaald. Vervolgens heb je servicekosten in rekening gekregen, die je niet hebt betaald, maar die verrekend zijn met de borg.

Als je nu de betwiste servicekosten terugkrijgt, dan heb je feitelijk toch ook (in ieder geval een deel van) de borg terug (althans, op het moment dat je daadwerkelijk het geld op je rekening hebt staan)?

Het eventuele, resterende deel van je borg had je al terug kunnen/moeten krijgen, omdat daar geen (betwiste) rekening tegenover stond.

Of mist er ergens nog iets in het verhaal?

Leeftijd: 45

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Staat er in het dictum (onder "beslissing") toevallig iets als "wijst het meer of anders gevorderde af"? In dat geval is er op je vordering wel beslist, heeft een verzoek om aanvulling geen zin en is er waarschijnlijk niets meer aan te doen...

Tenzij uit de argumentatie overduidelijk blijkt dat de rechter van plan was om de vordering van het terugbetalen van de borg ook toe te kennen, maar hij dit kennelijk in het dictum is vergeten op te nemen.

De toevoeging "wijst het meer of anders gevorderde af" is min of meer een standaard toevoeging, waarvan ik overigens vind dat het niet correct is om dat toe te voegen aan een vonnis. Het wordt meestal gebruikt als een soort vangnet waarmee de rechter zichzelf indekt. Terwijl toch juist verwacht mag worden dat een rechter zodanig secuur werkt dat een dergelijke standaardzin niet nodig is!

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Waar ik benieuwd naar ben: je hebt een borg betaald. Vervolgens heb je servicekosten in rekening gekregen, die je niet hebt betaald, maar die verrekend zijn met de borg.

Als je nu de betwiste servicekosten terugkrijgt, dan heb je feitelijk toch ook (in ieder geval een deel van) de borg terug (althans, op het moment dat je daadwerkelijk het geld op je rekening hebt staan)?

Het eventuele, resterende deel van je borg had je al terug kunnen/moeten krijgen, omdat daar geen (betwiste) rekening tegenover stond.

Ik heb een waarborgsom betaald toen ik de kamer huurde. Tijdens de huurperiode heb ik steeds kale huur + een vast bedrag aan servicekosten betaald.

Toen ik de huurovereenkomst heb beëindigd, gaf de verhuurder aan dat het vaste bedrag aan servicekosten niet voldoende was voor de werkelijk gemaakte kosten. Het te weinig betaalde bedrag wilde hij inhouden van mijn waarborg. Ik ging hiermee niet akkoord en gaf aan dat ik eerst een kostenoverzicht wilde zien.

Toen de verhuurder merkte dat ik "moeilijk zou doen" over die servicekosten, heeft hij nooit de waarborg terugbetaald, ook niet het verrekende gedeelte. De volledige waarborgsom staat dus nog steeds op zijn bankrekening.
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:

Volgens mij niet.

Heb er tot nu toe eigenlijk overheen gelezen, dacht dat TS de servicekosten had betaald (bovenop de borg), maar ze zijn ingehouden van de borg.

Dus schematisch (als ik het verhaal goed lees):

Borg 100 betaald.
Servicekosten ingehouden 70.
Borg terugbetaald 30.

Servicekosten moeten terugbetaald worden = 70.
Dan borg in totaal terug bij TS.
Cas8799

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar er zijn geen kosten ingehouden op de borg. De verhuurder wilde dit doen, maar ik ging niet akkoord. Ik vroeg eerst om een kostenoverzicht om na te gaan of ik inderdaad zoveel kosten had gemaakt, dat het nodig was om een extra bedrag van mijn borg in te houden.

Toen ik het kostenoverzicht ontving, bleek dat ik niet te weinig kosten had betaald maar juist veel te veel! Toen heeft de kantonrechter geoordeeld dat ik inderdaad teveel servicekosten heb betaald tijdens mijn huurperiode. Daarnaast is ook de waarborg niet terugbetaald.

Onder het kopje "1. De vaststaande feiten" in het vonnis, staat ook dat ik de volledige waarborgsom niet heb teruggekregen.
DENNIS79

Leeftijd: 45

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat was de vordering in reconventie overigens?

Wellicht is het mogelijk om de uitspraak integraal hier te plaatsen?

Ik denk dat er in potentie meerdere wegen zijn te bewandelen om jouw recht op de waarborgsom te doen gelden.

Mogelijk was verrekening van de waarnorgsom de eis in reconventie van de verhuurder. In dat geval staat vast dat waarborgsom terugbetaald dient te worden.

Mogelijk is de rechter vergeten wat de vaststaande feiten waren en heeft hij per abuis gedacht dat jij de servicekosten al betaald had.

De beoordeling van het geschil moet wel in overeenstemming zijn met de beslissing op het geschil.

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou graag wel het vonnis hier willen plaatsen maar ik weet niet hoe dat moet Smile Ik heb het vonnis in een PDF-bestand van mijn advocaat doorgestuurd gekregen maar ik kan er niks uit kopiëren. Alles overtypen zie ik ook niet echt zitten. Smile

De vordering in reconventie bedroeg 134 euro voor de medebewoners van het pand omdat ik zogezegd geen bijdrage heb geleverd voor gebruik van een huurwasmachine en internet. Ik had daar echter nooit voor getekend. Daarnaast nog een tweede vordering van 10 euro "huurachterstand". De kantonrechter vond dat beide vorderingen onvoldoende onderbouwd waren en heeft ze beiden afgewezen.
Cas8799

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou graag wel het vonnis hier willen plaatsen maar ik weet niet hoe dat moet Smile Ik heb het vonnis in een PDF-bestand van mijn advocaat doorgestuurd gekregen maar ik kan er niks uit kopiëren. Alles overtypen zie ik ook niet echt zitten. Smile

De vordering in reconventie bedroeg 134 euro voor de medebewoners van het pand omdat ik zogezegd geen bijdrage heb geleverd voor gebruik van een huurwasmachine en internet. Ik had daar echter nooit voor getekend. Daarnaast nog een tweede vordering van 10 euro "huurachterstand". De kantonrechter vond dat beide vorderingen onvoldoende onderbouwd waren en heeft ze beiden afgewezen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds