|
Auteur |
Bericht |
ScorpionWoman
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 9:33 Onderwerp: Akte registreren door/bij belastingdienst wel of niet |
|
|
Hallo allemaal,
Ik zit met een vraag.
Pas geleden kwam ik tegen dat als men een Akte registreren door/bij belastingdienst opstelt dat dit rechtsgeldend zou zijn.
Klopt dit?
De rede waarom ik dit vraag is,wij zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden en hebben daarbij een aantal goederen op papier laten vastleggen maar veel van deze dingen zijn er niet meer of zijn vervangen.
Nieuwe via internet, maar ook door ze 2e hands over te nemen via de welbekende sites (MP) is daar ook geen aankoopbon van aanwezig maar hebben wel waarde.
En deze willen wij toch graag laten vastleggen om aan te tonen van wie iets is.
We hebben al gekeken en nagevraagd bij het notariskantoor waar wij onze eerste akte hebben laten opstellen ofdat het mogelijk was om een andere op te laten stellen zonodig toevoegingen aan te brengen...maar deze gaven aan dat dit niet kon...evenals een paar andere kantoren bij ons in de buurt.Zij gaven allen hetzelfde aan.
Ons werd aangeraden om zelf een schrijven op te stellen met toevoegingen en deze beide te tekenen en die bij de originele te leggen.
Maar dat heeft geen enkele zin want mocht het er ooit van komen dat je uit elkaar gaat(niet dat dit de bedoeling is maar kan altijd) dan kun je nog spullen van elkaar meenemen want voor de rechter heb je poot om op te staan.
Daarom is mijn vraag...zou het rechtsgeldend zijn als we bvb een akte laten registreren bij de belastingdienst?
Want het zou wel fijn zijn als je toch een beetje zekerheid hebt over je eigen spulletjes ook al ben je getrouwd het is ook voor je eigen veiligheid om dit toch vast te laten leggen.
Ben ook op een ander forum geweest dat over dit onderwerp ging en deze gaven aan dat als er bvb deurwaarders zijn en er 1 van de 2 schulden heeft, je toch aan moet kunnen tonen van wie wat is.
Maar dan heb je weer een probleem dat als je meerendeels spullen hebt van waarde die 2e hands zijn aangeschaft,er geen aankoopbon van hebt en dus ook niet aan kunt tonen van wie wat is.
Is dan zo'n akte ook rechtsgeldend?
Een heel verhaal en meer dan 1 vraag uiteindelijk maar misschien dat er iemand weet hoe dit werkt? |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 9:42 Onderwerp: |
|
|
Als je een overeenkomst bij de belastingdienst laat registeren dan ligt die overeenkomst gewoon vast en je kunt aantonen dat er een overeenkomst is. Het registreren heeft geen fiscaaltechnische werking behoudens om aan te tonen dat er een overeenkomst is.
Ik snap de opmerking van de notarissen niet, willen zeker geen omzet. In een overeenkomst leg je vast welk goed aan wie toekomt en tegen welke waarde. Let wel op het aspect van mogelijke schenkingen onderling. |
|
|
|
 |
ScorpionWoman
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 9:57 Onderwerp: |
|
|
TP schreef: | Als je een overeenkomst bij de belastingdienst laat registeren dan ligt die overeenkomst gewoon vast en je kunt aantonen dat er een overeenkomst is. Het registreren heeft geen fiscaaltechnische werking behoudens om aan te tonen dat er een overeenkomst is.. |
Bedankt voor dit snelle antwoord.Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoeld met
Heeft geen fiscaaltechnische werking..?
En hoe zit het dan precies als er bvb deurwaarders komen en deze willen bvb beslag leggen?
Nemen ze dan genoegen als je deze akte aan ze geeft ?
Zeg er alvast bij dat dit niet aan de orde is maar omdat ik dit las op het andere forum en er daar een hele discussie over is onstaan.
Ben ik daar wel nieuwsgierig naar geworden eigenlijk. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 13:13 Onderwerp: |
|
|
Als je bij de belastingdienst een gezamenlijke verklaring registreert betreffende wat van wie is, dan zal die verklaring later bij een eventuele echtscheiding zeker nuttig zijn als bewijs voor wat van wie is, en normaal gesproken ook de doorslag geven.
Bij beslag door een deurwaarder kan het iets lastiger zijn omdat daarbij de belangen van derden een rol spelen en er rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid dat die verklaring is opgesteld om die derden te benadelen. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat er twee verklaringen zijn geregistreerd: volgens de eerste verklaring is alles van de één, volgens de tweede verklaring is alles van de ander.
Rechtsgeldigheid is hier het verkeerde begrip. Het is meer een kwestie van gezond verstand: wat bewijst zo'n verklaring nu helemaal. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 14:16 Onderwerp: |
|
|
[quote="ScorpionWoman]Heeft geen fiscaaltechnische werking..?[/b]
[/quote]
Ik bedoel daarmee dat de overeenkomst wel door de belastingdienst is geregistreerd maar niet door de belastingdienst op fiscale aspecten is beoordeeld. Het is niet meer dat de overeenkomst bij een derde partij is vastgelegd, niet meer maar ook niet minder. Je kunt er geen fiscale rechten aan ontlenen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 15:49 Onderwerp: |
|
|
Het is TS ook niet te doen om fiscale aspecten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|