Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 10:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

"Oprot" premie bij huurwoning
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bor

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 14 jun 2011 20:24    Onderwerp: "Oprot" premie bij huurwoning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn ouders zijn een bepaald bedrag aangeboden om uit hun huurwoning te gaan. Er is een nieuwe huisbaas. Zij wonen voor een heel lekker bedrag in een heel lekker buurt. Het huidige huur is boven de 650 euro, dus het is een "liberaliseerde woning". Natuurlijk wil de huisbaas van hun afkomen.

Een kennis van mij had het over een soort kantonrechtersformule. Hoe kan ik een eerlijke oprotpremie berekenen? Ik heb het over rond 25 jaar wonen in een luxe buurt van A'dam, en mijn ouders zijn "goede" huurders: huur op tijd betalen, geen schade, etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 14 jun 2011 21:26    Onderwerp: Re: "Oprot" premie bij huurwoning Reageer met quote Naar onder Naar boven

bor schreef:
Het huidige huur is boven de 650 euro, dus het is een "liberaliseerde woning".

Zie echter art. 7:247 BW:
Quote:
De volgende artikelen van deze onderafdeling zijn, behoudens de artikelen 249, 251, 259, 261 lid 1 en 264, niet van toepassing op een overeenkomst van huur en verhuur, die betrekking heeft op een zelfstandige woning, ten aanzien waarvan bij de aanvang van de bewoning een huurprijs gold of geldt, die, indien nodig herleid tot een bedrag per jaar, hoger is dan het krachtens artikel 3 lid 2 van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte vastgesteld bedrag, indien
a. die overeenkomst op of na 1 juli 1994 is totstandgekomen, dan wel,
b. die overeenkomst betrekking heeft op een woning die is totstandgekomen op of na 1 juli 1989.

Gelet op het feit dat je ouders de woning al 25 jaar huren, lijkt er mij sprake van niet-geliberaliseerde huur.

Dit is onder meer van belang voor de opzeggrond van art. 7:274 lid 1 sub d BW:
Quote:
indien de huurder niet toestemt in een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst met betrekking tot dezelfde woonruimte, voor zover, in het geval dat onderafdeling 2 op de opgezegde huurovereenkomst van toepassing is, dit aanbod niet een wijziging inhoudt van de huurprijs of van de servicekosten;

Bij geliberaliseerde huur is de weigering van de huurder om in te stemmen met een redelijk aanbod voor een nieuwe huurprijs voor de verhuurder een grond om de overeenkomst op te zeggen. Bij niet-geliberaliseerde huur is dit niet het geval.

Ik neem aan dat de verhuurder je ouders weg wil hebben vanwege een lager dan marktconforme huurprijs. De verhuurder heeft voor zover ik zie echter weinig mogelijkheden.

Je ouders kunnen dus vragen wat ze maar willen. Gaat de verhuurder niet akkoord, dan blijven je ouders daar lekker wonen. De verhuurder kan (normaal gesproken) de huur verhogen met het door de minister bepaalde percentage.

BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Er is een huurontbindingsovereenkomst gemaakt tussen een huurder en de nieuwe eigenaren. Dit is een notarieel akte. De woning is niet volledig bezicht voor deze akte, maar erna. Toevallig genoeg nadat de nieuwe eigenaren de woning bezicht hebben en fotos genomen hebben, is er nog niks van hun gehoord, en ze antwoorden telefoontjes ook niet. Dit is wel verdacht aangezien ze op een telefoon wachten waar wij aankondigen dat wij de woning per direkt kunnen verlaten.

Vraag is: geld het regel van verborgen gebreken bij een ontbinding van huurovereenkomst? Kunnen de nieuwe eigenaren de afspraak afzeggen en vervolgens naar de rechtszaak gaan?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is er precies gebeurd? Je ouders waren tevreden met de geboden oprotpremie en hebben een ontbindingsvoorstel aanvaard?

Wat voor rechtszaak heb je het over?

Wij kunnen geen gedachten lezen.

BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wat is er precies gebeurd? Je ouders waren tevreden met de geboden oprotpremie en hebben een ontbindingsvoorstel aanvaard?

Wat voor rechtszaak heb je het over?

Wij kunnen geen gedachten lezen.

Inderdaad, excuus. Mijn ouders zijn tevreden. Er is een grote som aangeboden om de woning te verlaten. Dit is wel getekend. (een notarieel akte, met 3 maanden maximum tijd om op te rotten) Er staat in deze akte ook niks over de "toestand" van het woning. Dus er zijn geen condities wat betreffende hoe de woning eruit moet zien.

Mijn vraag is of de nieuwe eigenaar dit zomaar kan afzeggen, obv verborgen gebreken. Natuurlijk kom ik met deze vraag omdat ik zelf geen wetenschap heb over rechten.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Proberen de nieuwe eigenaren (ook) de koop ongedaan te maken?

BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, de koop is al maanden geleden gedaan en is definitief. Bijvoorbeeld zij krijgen nu de huur elke maand. Het is de bedoeling dat zij een etage gaan bouwen op het dakterras en vervolgens de woning met hogere waarde doorverkopen. Hiervoor moeten wij uit de woning gaan omdat de dakterras naast het reguliere (2e) etage ook onze woonrecht is.

Mijn vader; de hoofdbewoner op wiens naam de huur contract staat, werkt in het buitenland. Zij hebben met hem een opzegging huurovereenkomst met schadevergoeding gemaakt.

Deze overeenkomst houdt in dat de enige voorwaarde is dat wij de woning achterlaten vrij van gebruik. 30 dagen van de 90 zijn al voorbij. De huiseigenaar wou (voor kozijnen) de woning bezichtigen, en dit heb ik toegestaan, en sleutels gegeven van de woning omdat er niemand was door de week om de deur te openen. Nadat deze afspraak over was en ik een bericht had ontvangen dat zij klaar waren, hebben wij niks meer gehoord van de huiseigenaren, en onze telefonen worden ook niet beantwoord gedurende twee weken. Aangezien dat wij het aan hun moeten doorgeven dat wij bereid zijn om het huis te verlaten, is dit verdacht.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, misschien vakantie of zo?

Als is afgesproken dat jullie binnen 90 dagen de woning ontruimen, dan verwacht men misschien niet dat jullie al na 30 dagen willen vertrekken?

In wat je schrijft zie ik in ieder geval geen aanleiding om te denken dat ze van de overeenkomst af willen. Hoe dan ook zie ik niet hoe ze met een beroep op verborgen gebreken van de uitkoopovereenkomst af kunnen. Met gebreken moeten ze bij de vorige eigenaars zijn. Sowieso zijn er geen verborgen gebreken als die tijdens een eenvoudige inspectie zouden zijn waargenomen.

BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2011 7:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds