|
Auteur |
Bericht |
Desjaak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 jul 2011 21:45 Onderwerp: Hond overlijdt na eten van bot, is de gever aansprakelijk? |
|
|
Hoi,
Ik heb vorige week iets afschuwelijks meegemaakt.
De honden van een familielid waren bij mij in huis. Ik geef mijn eigen honden regelmatig een runder 'knook' die ik bij de slager haal en dan zelf uitkook. Zo'n 'knook' heb ik ook aan de honden van mijn familielid gegeven. In haar gulzigheid slikte 1 van die honden de knook in een keer door. Er leek niets aan de hand maar later kreeg de hond hier toch last van. Na een bezoek aan de plaatselijke dierenarts bleek de knook 'muurvast' in de slokdarm te zitten. We werden doorverwezen naar de factulteit in Utrecht waar na uitgebreide onderzoeken en pogingen om de knook uit de slokdarm te krijgen we in overleg met de dierenarts tot de verschkkelijke conclusie kwamen dat de knook niet meer te verwijderen was. Een operatie was ook geen optie door de ongelukkige plek in de slokdarm. We hebben de, verder gezonde, hond helaas in moeten laten slapen. Dit is opzich natuurlijk al erg genoeg maar gisteren kwam ook nog eens (terecht) de rekening van de dierenarts; ruim 1400 euro.
Nu is mijn vraag; ben ik aansprakelijk voor de schade die mijn familielid geleden heeft, doordat ik de hond een bot heb gegeven? En van mij uit; valt dit dan onder de dekking van mijn WA verzekering? |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 jul 2011 22:06 Onderwerp: |
|
|
Was de eigenaar van deze hond ook bij jou in huis ten tijde van het geven van die knook en zo ja, gaf de eigenaar van deze hond toestemming voor het geven van die knook? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 29 jul 2011 22:18 Onderwerp: |
|
|
Het bezoek aan en de behandeling door de dierenarts lijken me te zijn gebeurd op basis van zaakwaarneming. Dit betekent dat de rekening of direct naar de eigenaar van de honden gaat, of in beginsel door jou kan worden verhaald op de eigenaar. De 1400 euro vormt dus schade voor de eigenaar van de hond.
De vraag is vervolgens of jij jegens de eigenaar aansprakelijk bent voor die schade. Dat is het geval als je onrechtmatig hebt gehandeld door de hond een knook te geven. Ik denk van niet, maar ik heb verder geen verstand van honden dus kan dit niet beoordelen.
Mocht je wel aansprakelijk zijn, dan dien je de schade van de eigenaar te vergoeden (rekening dierenarts, wellicht de aanschaf van een vergelijkbare hond). Je zou in de voorwaarden van je WA verzekering moeten kijken, maar dit soort schade lijkt me onder de dekking te vallen, zodat je die weer kunt verhalen op de verzekering.
Je kunt proberen een schadeclaim van je familielid naar de verzekering te sturen. Als de verzekering van mening is dat je aansprakelijk bent, zal zij tot uitkering overgaan (tenzij de situatie om één of andere reden niet onder de dekking valt). Vindt de verzekering van niet en je familielid van wel, dan is het verder in principe een zaak tussen de verzekering en het familielid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Desjaak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 30 jul 2011 0:23 Onderwerp: |
|
|
Jet schreef: | Was de eigenaar van deze hond ook bij jou in huis ten tijde van het geven van die knook en zo ja, gaf de eigenaar van deze hond toestemming voor het geven van die knook? |
Nee, ze was op dat moment niet aanwezig, ik paste even op de honden. Ze heeft geen toestemming gegeven en die heb ik ook niet gevraagd. |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 30 jul 2011 12:24 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet of de zaken met elkaar vergelijkbaar zijn, maar 20 jaar geleden zat de hond van een familie-lid in onze auto met medeweten van zowel mij als dat familielid.
De hond zal toen een half uur alleen in de auto gezeten hebben toen wij terug kwamen en daar een totaal vernielde binnenkant van de auto aantroffen. En met totaal bedoel ik ook totaal.
Onze verzekering dekte de schade niet omdat de eigenaar van de hond had ingestemd met het alleen laten van haar hond in onze auto dus moest haar verzekering het maar oplossen.
Dat deed haar verzekering dan ook.
Ik weet wel dat de dood van een hond niet te vergelijken is met een totaal vernield interieur van een auto, maar dit even om aan te geven hoe een verzekering zich ook in kan dekken.
Een issue met een familielid is altijd lastig in het nemen van beslissingen.
Misschien is het een idee om ieder de helft te betalen, mochten beide verzekeringen niet uit willen keren. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 14:32 Onderwerp: |
|
|
Jet schreef: | Ik weet wel dat de dood van een hond niet te vergelijken is met een totaal vernield interieur van een auto, maar dit even om aan te geven hoe een verzekering zich ook in kan dekken. |
Hoe cru dan ook, maar juridisch (civielrechtelijk) gezien laat de dood van een hond zich zeer goed vergelijken met schade aan een zaak.
Onbedoeld heb jij schade veroorzaakt aan "een zaak" van jouw familielid. Althans bestaat er, zoals jij het beschrijft, een "conditio sine qua non" verband tussen jouw handeling (bot geven) en de dood van de hond. In beginsel lijkt mij die schade (de economische (niet emotionele) waarde van de hond) voor vergoeding door jouw verzekeraar in aanmerking te komen.
De kosten voor de dierenarts zijn dan weer iets lastiger. Het verhaal van bona fides klopt helemaal. Jij hebt weliswaar opdracht gegeven aan de dierenarts, maar dat heb je gedaan als zaakwaarnemer voor jouw familielid. Die kosten zouden dus ook door familielid betaald moeten worden.
Ik kan me echter wel voorstellen dat de verzekering niet klakkeloos zal uitkeren aan jouw familielid nu die geen "eigen factuur" heeft, en de verzekering zal ook niet zo snel aan jou zelf uitkeren. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 15:33 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: |
Onbedoeld heb jij schade veroorzaakt aan "een zaak" van jouw familielid. Althans bestaat er, zoals jij het beschrijft, een "conditio sine qua non" verband tussen jouw handeling (bot geven) en de dood van de hond. In beginsel lijkt mij die schade (de economische (niet emotionele) waarde van de hond) voor vergoeding door jouw verzekeraar in aanmerking te komen.
|
Blijft toch de vraag in hoeverre TS schuldig is.
Is hier sprake van verwijtbaar gedrag?
Ben bang dat de verzekering het standpunt in neemt dat er geen verwijtbaar handelen is geweest daar de honden van TS zelf er geen problemen mee hebben. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 15:37 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | DENNIS79 schreef: |
|
Blijft toch de vraag in hoeverre TS schuldig is.
Is hier sprake van verwijtbaar gedrag?
Ben bang dat de verzekering het standpunt in neemt dat er geen verwijtbaar handelen is geweest daar de honden van TS zelf er geen problemen mee hebben. |
Dat is geen criterium. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 16:09 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De vraag is vervolgens of jij jegens de eigenaar aansprakelijk bent voor die schade. Dat is het geval als je onrechtmatig hebt gehandeld door de hond een knook te geven. Ik denk van niet, maar ik heb verder geen verstand van honden dus kan dit niet beoordelen. |
Ik ben geneigd om juist uit te gaan van wel degelijk een onrechtmatig handelen. Dit vanwege het feit dat de hond kennelijk niet om wist te gaan met dat formaat bot, en de TS ook niet tijdig heeft gesignaleerd dat het bot volledig werd ingeslikt. Ook gezien de gevolgen lijkt mij dat de waarnemende taak niet goed (genoeg) is uitgevoerd.
NOTA BENE
Het is niet mijn bedoeling om de TS zwart te maken of de "schuld in te wrijven". Het gaat er mij om hoe je juridisch tegen deze gang van zaken aan kunt kijken. Daarnaast probeer ik een scenario te schetsen zodat de TS aannemelijk kan maken dat zij de schade en kosten kan laten vergoeden door de verzekeraar. De dood van een hond kan niet meer teruggedraaid worden, maar het voorkomen en/of oplossen van problemen in de familiesfeer is nog wel mogelijk, en de gevolgen daarvan zijn op de lange termijn minstens zo ingrijpend. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 17:28 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Ik ben geneigd om juist uit te gaan van wel degelijk een onrechtmatig handelen. Dit vanwege het feit dat de hond kennelijk niet om wist te gaan met dat formaat bot, en de TS ook niet tijdig heeft gesignaleerd dat het bot volledig werd ingeslikt. |
Een beetje gegoogle leert mij dat er inderdaad vaak wordt aangeraden om voorzichtig te zijn met botten, zeker bij honden die er niet aan gewend zijn. Zonder voorafgaand overleg met de eigenaar van de honden een knook geven zou dus inderdaad wel eens onrechtmatig kunnen zijn.
Quote: | De dood van een hond kan niet meer teruggedraaid worden, maar het voorkomen en/of oplossen van problemen in de familiesfeer is nog wel mogelijk, en de gevolgen daarvan zijn op de lange termijn minstens zo ingrijpend. |
Nu ja, ideaal gesproken is TS juist wél aansprakelijk, want dan wordt het een verzekeringskwestie. TS heeft weinig te verliezen bij aansprakelijkheid (misschien een bedrag aan eigen risico), dus doet er m.i. verstandig aan de zaak gewoon voor te leggen aan de verzekering.
Quote: | Ik kan me echter wel voorstellen dat de verzekering niet klakkeloos zal uitkeren aan jouw familielid nu die geen "eigen factuur" heeft, en de verzekering zal ook niet zo snel aan jou zelf uitkeren. |
We weten niet of de factuur op naam van TS of op naam van het familielid is gezet; beide is mogelijk. Verder maakt het niet veel uit. Als TS het familielid schade heeft berokkend, dient de verzekering die schade te vergoeden. Dat is wat anders dan het betalen van een factuur. De factuur dient enkel voor het bewijs van de omvang van een deel van de schade van het familielid, nl. de kosten van de dierenarts. Dat die voor rekening van de eigenaar komen, en dus schade voor de eigenaar vormen, volgt uit zaakwaarneming. (Daarnaast kan vergoeding worden gevraagd voor de "waarde" van de hond, waarbij het ook niet nodig is om een factuur voor de aanschaf van een nieuwe hond te overhandigen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|