|
Auteur |
Bericht |
woody
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 06 aug 2011 14:46 Onderwerp: ADV-uren |
|
|
\hallo,
Bouw je als je 50% ziek bent ook 50% van je ADV-uren op?
M.a.w. bouw je adv-uren op voor het gedeelte (%-age)dat je arbeidsgeschikt bent.
Alvast bedankt |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 08 aug 2011 9:14 Onderwerp: |
|
|
Wat wordt daar in de arbeidsovereenkomst c.q. CAO over gezegd? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
woody
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 10 aug 2011 9:05 Onderwerp: ADV-uren |
|
|
Hallo Ronald,
Art. 13 lid 2: de werknemer bouwt tijdens ziekte geen compensatie-uren op.
Tijdens 100% ziekte oké.
Maar als je 50% ziek bent, werk je ook weer voor 50% en tijdens werken bouw je ADV op.
Met vriendelijke groet, |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 11 aug 2011 13:46 Onderwerp: |
|
|
Geachte TS,
ADV moet u zien als compensatie voor teveel gewerkte uren. Tijdens ziekte bouwt u geen ADV op. Dit ligt aan het volgende: U werkt in 1 week 40 uur, terwijl u een werkweek heeft van 36 of 38 uur. Ik zet voor de duidelijkheid overal 38 uur neer, maar daar kan ook een ander getal staan.
Dus in een normale week bouwt u 2 uur ADV op (40 uur werken, terwijl u per week 38 uur hoeft te werken).
In uw voorbeeld: u bent ziek, werkt 20 uur (50%). Dan komt u nog steeds niet aan de 38 uur die u volgens uw contract zou moeten werken. Dus is er geen sprake van teveel gewerkte uren en hoeft er dus niets gecompenseerd te worden.
Dit veranderd alleen als er in uw contract of CAO staat dat er sowieso een x aantal uren per jaar ADV wordt toegekend. Helaas ken ik geen CAO waar dat instaat. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 11 aug 2011 15:32 Onderwerp: |
|
|
Wat is de oorsprong van de compensatie-uren? In welk kader is de regeling tot stand gekomen? Het kan immers ook een andere achtergrond hebben. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 11 aug 2011 16:40 Onderwerp: |
|
|
Evil-cliniclown schreef: | Dus in een normale week bouwt u 2 uur ADV op (40 uur werken, terwijl u per week 38 uur hoeft te werken).
In uw voorbeeld: u bent ziek, werkt 20 uur (50%). Dan komt u nog steeds niet aan de 38 uur die u volgens uw contract zou moeten werken. Dus is er geen sprake van teveel gewerkte uren en hoeft er dus niets gecompenseerd te worden. |
Toch klopt het voorbeeld dan niet helemaal. Als je 50% ziek bent en de normale werkduur is 36 uur, dan hoef je bij 50% ziek maar 18 uur te werken. Werk je dan toch 20 uur, dan werk je eigenlijk nog steeds een beetje teveel en dan heb je volgens mij wel gewoon recht op 50% opbouw van de ADV.
Meestal wordt de mate van ongeschiktheid echter andersom berekend, en geeft de bedrijfsarts een concreet aantal uren dat de medewerker weer in staat wordt geacht om te kunnen functioneren. De BA zegt dan bijvoorbeeld 20 uur werken en 16 uur ziek. Het juiste verzuimpercentage zou dan moeten zijn 44%.
Het komt er in ieder geval op neer dat je erg goed moet kijken naar de wijze waarop jouw arbeidsongeschiktheidspercentage tot stand is gekomen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: ma 15 aug 2011 14:51 Onderwerp: |
|
|
[/quote]Toch klopt het voorbeeld dan niet helemaal. Als je 50% ziek bent en de normale werkduur is 36 uur, dan hoef je bij 50% ziek maar 18 uur te werken. Werk je dan toch 20 uur, dan werk je eigenlijk nog steeds een beetje teveel en dan heb je volgens mij wel gewoon recht op 50% opbouw van de ADV. [quote]
Dan veranderd alleen je arbeidsongeschiktheids percentage. Want als je voor een deel van je tijd door ziekte o.i.d. je werk niet kan verrichten, dan moet je wel naar vermogen werken, of te wel: kun je 30 uur werken, dan moet je 30 uur werken. |
|
|
|
 |
|