|
Auteur |
Bericht |
anouk2008
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 15:25 Onderwerp: is WOZ-waarde de basis voor vaststelling legitieme portie? |
|
|
Mijn man is onterfd door zijn vader. Zes maanden na zijn overlijden heeft mijn man zijn legitieme portie opgeeist. Vorige maand heeft de advocaat van zijn moeder een aantal stukken toegezonden met een berekening van de legitieme portie.
Uit de stukken blijkt dat de legitieme portie is berekend op basis van de WOZ-waarde van de woning.
Nu rijzen er twee vragen.
-Wordt de legitieme portie idd gebaseerd op de WOZ-waarde of op basis van de getaxeerde waarde, en
-moet voor de vaststelling van de leg. portie ook de waarde van de inboedel worden getaxeerd (dit is niet meegenomen in de berekening van de advocaat)? |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 18:32 Onderwerp: |
|
|
Art. 4:6 BW stelt de waarde van de nalatenschap op de waarde onmiddellijk na het overlijden van de erflater. Het gaat dus om de waarde in het economisch verkeer, zonder rekening te houden met een eventueel vruchtgebruik van zijn moeder. Of de WOZ waarde gelijk is aan de waarde in het economisch verkeer is in deze tijd lastig te zeggen. In de regel is de WOZ waarde wat lager, maar het hangt sterk af van de situatie. Als ik bijv. mijn huis nu kon verkopen tegen de WOZ waarde zou ik het direct doen. |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 aug 2011 6:44 Onderwerp: Re: is WOZ-waarde de basis voor vaststelling legitieme portie? |
|
|
anouk2008 schreef: | -moet voor de vaststelling van de leg. portie ook de waarde van de inboedel worden getaxeerd (dit is niet meegenomen in de berekening van de advocaat)? |
Het gaat om de economische waarde van de gehele erfenis, dus ook de inboedel, alle roerende en onroerende goederen. |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 aug 2011 13:17 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij hanteert de belastingdienst de WOZ-waarde voor het bepalen van de verschuldigde belasting.
Het lijkt mij dan ook logisch om hier mee te rekenen. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 17 aug 2011 13:52 Onderwerp: |
|
|
De Belastingdienst hanteert de WOZ-waarde omdat dat in de Successiewet staat. Er is geen reden om de WOZ-waarde ook te gebruiken voor de berekening van de legitieme portie. De WOZ-waarde hoeft niet gelijk te zijn aan de waarde in het economisch verkeer, bijvoorbeeld omdat de Wet WOZ eigen waarderingscriteria kent en omdat in veel gevallen de peildatum niet gelijk zal zijn aan de overlijdensdatum. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 aug 2011 16:39 Onderwerp: |
|
|
ok.
Het gezegde "schoenmaker blijf bij je je leest" is dit keer van toepassing op mijzelf... |
|
|
|
 |
|