Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 23:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gemeente en vergunning controle/handhaving
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gulio

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 13:01    Onderwerp: Gemeente en vergunning controle/handhaving Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik heb komende week een tentamen bestuursrecht dat is gekoppeld aan een stukje civielrecht. Ik heb een oefencasus gekregen maar ik kom er in de verste verte niet uit. De casus luidt:

In de nacht van 31 december 2000 en 1 januari 2001 vindt er een brand plaats in café De Hemel in Volendam. Bij deze brand komen 14 jongeren om het leven, daarnaast vallen er nog tientallen gewonden.
De brand leidde tot (extra) slachtoffers vanwege blokkade van nooduitgangen en brandgevaarlijke kerstversiering.
Bovendien blijkt dat de gemeente Edam-Volendam tekort is geschoten bij het ontwikkelen van brandveiligheidsbeleid. Er zijn nooit gebruiksvergunningen afgegeven voor café ‘De Hemel’, laat staan dat er sprake was van handhaving. De gemeente heeft meer dan 10 jaar gedoogd dat zonder vergunning een café werd uitgebaat. Bovendien blijkt dat er sprake was van gebrekkige controle en handhaving.
De slachtoffers van de Nieuwjaarsbrand zijn van mening dat de overheid (meer in het bijzonder de gemeente) verplicht is tot betaling van schadevergoeding.

1. Op welke juridische grond kan deze vordering worden gebaseerd?

Ik dacht dat het op basis van de onrechtmatige daad zou kunnen. Alleen ik kan het niet uitwerken. Ik kan dus nergens vinden op basis waarvan de gemeente verplicht zou zijn tot het handhaven en controleren van vergunningen. Met andere woorden, is er een inbreuk gemaakt op een recht? Is er iets gebeurd in strijd met de wet? Of is er sprake van gevaarzetting? En is het mogelijk dat de gemeente op basis daarvan een schade vergoeding moet betalent? Over dat laatste (gevaarzetting) zei een klasgenoot dat je daarvoor eventueel het kelderluikarrest kan gebruiken. Ik kan dat echter niet uitwerken op basis van 6:162 BW. Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de relativiteit als je op basis van een arrest werkt?

Is er iemand die verstand heeft van dit onderwerp? Want ik kom er echt helemaal niet meer uit en de docent wil heel flauwtjes geen informatie verschaffen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sjoerdotter

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 15:35    Onderwerp: onrechtmatige overheidsdaad Reageer met quote Naar onder Naar boven

De casus gaat over een onrechtmatige overheidsdaad. Artikel 6:162 is hierop van toepassing maar de casus gaat veel dieper dan het kederluikarrest.
Zoek in de bibliotheek en in je handboek bestuursrecht eens naar 'onrechtmatige overheidsdaad'.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 2:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoek op wat het verschil is tussen algemeen toezichtsfalen en concreet toezichtsfalen en bezie vervolgens wanneer in jurisprudentie aansprakelijkheid van de overheid wordt aangenomen bij toezichtsfalen.
Hierin ligt het antwoord m.i besloten.

Zie bijvoorbeeld deze link. Maar kijk vooral in je leerboek of andere goede literatuur waarin dit onderwerp besproken wordt.
Chocky

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk ook eens op:

http://www.pelsrijcken.nl/?store=nieuws_detail&id=68&pageID=150
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds