buffydear
Leeftijd: 83 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 17 jul 2011 8:11 Onderwerp: Beslag op aow en pensioen in het buitenland. Volledig uit de |
|
|
Zondag 17 juli 2011
Beslag op aow en pensioen in het buitenland. Volledig uit de hand gelopen gevolgen.
Ik woon en werkte in Thailand ( export sector ) Mijn leeftijd is thans 69 Jaar
Eerste helft van 2005 verbleef ik in Nederland. Mijn secretaresse, die na mijn pensioen de zaak over zou nemen zou de zaken regelen. Vanuit Nederland had ik regelmatig contact met haar en ik bezocht in Nederland ook onze klanten.
Bij terugkomst in Thailand bleek er financieel niets te kloppen, bovendien hadden klanten verkeerde artikelen ontvangen en sommige had de rekening niet voldaan. Ik trof slechts 800 Euro op de bankrekening en inplaats van orders alleen maar klachten van de afnemers. Maar ook een fikse schuld aan de belastingdienst in Thailand, alsmede aan financiering op de bedrijfs auto, men kon niet duidelijk verklaren wat er met het geleende geld gebeurd was. Het bleek een onontwarbare knoop en het bedrijf was op sterven na dood. Maar ik zette alsnog de schouders er onder.
Ik was gedwongen om geld van de bank te lenen om zodoende tot mijn pensioen ingang eerste kwartaal van 2007 in leven te blijven. Vanaf 2007 heb ik zoveel mogelijk aan
bank en belastingen afgelost. Reserves die ik had heb ik daardoor niet meer verder op kunnen bouwen.
Om tot de kern van de zaak te komen :
In april 2008 heeft de dienst SoZaWe totaal onverwachts 100 % beslag op mijn aow en pensioen laten leggen.Ik raakte door het beslag van de SoZaWe maanden lang zonder geld en inkomstenEn kon zodoende mijn verplichtingen tegenover bank en belastingdienst niet meer na komen. Deze daagde mij voor de rechter c.q. legde beslag, ik mocht tevens Thailand niet meer verlaten
Ik werd hierdoor gedwongen, om o.a inboedel, voorraden en bedrijfsmiddelen te verkopen om zodoende in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien.
Eerst na tussenkomst van het kantongerecht wilde SoZaWe concessies doen. De rechter merkte nog wel fijntjes op dat wanneer ik in Nederland zou wonen er bij mij niets te halen zou zijn. Hij had zoiets nog nooit aan de hand gehad en er was ook geen jurisprudentie. Hij besliste dat beide partijen om de tafel moesten gaan zitten.
De daarbij gemaakte afspraak is SoZaWe echter ook nog eens tegen de afspraak in een maand te laat nagekomen.
Momenteel bedraagt het maandelijks opnieuw herzien beslag bedrag 49,73 Euro. Daar valt normaal gesproken mee te leven.
Helaas is per vorige maand de jaarlijkse aow toeslag voor de in het buitenland wonende Nederlander komen te vervallen ( ruim 33 Euro per maand ) terwijl de prijzen in Thailand precies zo hard stijgen. Veel heeft immers te maken met de wereld economie.
Terwijl ik wegens verblijf in het buitenland reeds 22 % op mijn basis aow gekort ben.
En de Euro die in 2008 bijna 50 Thb was inmiddels naar 42 Thb gekelderd is.
Ik ben aan een uiterst dringende oogoperatie toe, bovendien is er prostaat kanker met uitzaaiing geconstateerd.Voor die medicatie heb ik 300 Euro per maand nodig dan blijft er dus bijna niets meer over om van te leven. De oogoperatie kost c.a 2400 Euro.
Op het verzoek aan de SoZaWe om het huidige beslag met terugwerkende kracht per april 2008 in te laten gaan. Reageert men door te melden dat dit niet in overeenstemming met de miv 1 juli 2008 gemaakte afspraken.
Ik ben echter van mening de afspraak om het gehele beslag beduidend te verlagen niet tevens inhoud dat ik met het voorgaande onredelijke totaal beslag van enkele maanden + vakantiegeld akkoord ga.
Door de buitensporige actie van de SoZaWe is mijn leven sinds april 2008 volledig ineen gestort .Dit beslag heeft mij ten gronde gebracht, zonder werk en zonder inkomen, nauwelijks tot geen financieele reserve, bedrijfs en prive bezittingen heb ik geheel of gedeeltelijk tegen spot prijs moeten verkopen.Ik moest bovendien gedwongen verhuizen. Een raakte doordat ik bank en belasting niet meer kon betalen al mijn goodwill bij beide instellingen kwijt.
Verzekeringen kan ik nu b.v. ook niet meer afsluiten. Laat staan geld reserveren. Dat is niet goed als je in Thailand woont en aan een medische behandeling toe bent of een ongeval al dan niet door schuld krijgt.
Je bent een rund als je zonder redelijke reserves, verdiensten of pensioen op oudere leeftijd in Thailandwoont, in mijn geval ben ik door derden in deze situatie gebracht, terug naar Holland, onvoldoende geld geen huis ,geen inboedel dus geen optie. Bovendien zou ik daar aanvullend aow aan moeten vragen.
Heeft de SoZaWe het recht om het buitensporig beslag van de eerste maanden , die tot mijn volledige ondergang leidde vast te houden. ? |
|