|
Auteur |
Bericht |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 29 mrt 2011 18:29 Onderwerp: De politierechter: mag ik namens een ander pleiten? |
|
|
Hallo,
Ik zit met een procedurele vraag. Een vriend van me heeft een transactievoorstel voor iets gekregen en hij is van mening dat hij niet schuldig is. Derhalve komt zijn zaak nu voor de rechter. Aangezien hij veel vertrouwen in mij heeft wil hij graag dat ik het woord voer namens hem tijdens de zitting. Ik ben geen advocaat. Mag ik namens hem pleiten? En zo ja, wat zijn de voorwaarden?
Bij voorbaat dank, |
|
|
|
 |
Lesleytje.
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: di 29 mrt 2011 19:16 Onderwerp: |
|
|
Artikel 374 lid 1 Wetboek van Strafvordering heeft het over 'raadsman', dus ik vrees dat een advocaat is benodigd. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 10:30 Onderwerp: |
|
|
Bedankt. Iemand die dit kan bevestigen? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 11:49 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Artikel 37 Wetboek van Strafvordering
Als raadslieden worden slechts toegelaten in Nederland ingeschreven advocaten. Eveneens worden toegelaten de personen bedoeld in artikel 16b dan wel 16h van de Advocatenwet, indien zij samenwerken met een in Nederland ingeschreven advocaat, overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 16e respectievelijk 16j van de Advocatenwet.
Artikel 38
1.De verdachte is te allen tijde bevoegd een of meer raadslieden te kiezen. |
|
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 21:55 Onderwerp: |
|
|
Ik was onder de indruk dat je bij de politierechter / kantongerecht geen raadman nodig hebt, dat je zelf je zaak mag bepleiten. En in dat geval zou een andere het toch ook voor je kunnen doen? |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: wo 17 aug 2011 12:22 Onderwerp: |
|
|
Een niet-advocaat mogen machtigen kost teveel geld voor oa de Staat.
De kans, dat verdachten die nu geen advocaat kunnen betalen, straks strafzaken gaan winnen, als ze wel een niet-advocaat mogen inschakelen wordt dan immers ook groter en dan moet Staat oa meer schade betalen.
Ook hoger-beroep-zaken gaan dan toenemen en ook dat kost extra geld.
Je kan verdachten immers geen bijv. 1000 euro griffierecht laten betalen.
Meer door verdachten gewonnen zaken is wellicht ook slecht voor het imago van politie, openbaar ministerie etc.
Advocaten worden goedkoper bij meer concurrentie en ook dat, mag niet. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 17 aug 2011 14:22 Onderwerp: |
|
|
xs schreef: | Een niet-advocaat mogen machtigen kost teveel geld voor oa de Staat.
De kans, dat verdachten die nu geen advocaat kunnen betalen, straks strafzaken gaan winnen, als ze wel een niet-advocaat mogen inschakelen wordt dan immers ook groter en dan moet Staat oa meer schade betalen.
Meer door verdachten gewonnen zaken is wellicht ook slecht voor het imago van politie, openbaar ministerie etc.
HUH?? HUH?!??!
Ik dacht dat het eerder lag aan het feit dat strafzaken nou eenmaal juridisch complex zijn, veel leerstukken, en emotioneel. Net als bij echtscheidingen, waar je ook een advocaat voor dient in te schakelen. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: wo 17 aug 2011 22:03 Onderwerp: |
|
|
xs schreef: | Een niet-advocaat mogen machtigen kost teveel geld voor oa de Staat.
Wat maak je jezelf toch weer belachelijk met bovenstaande onzin. Jou is toch wel heel veel onrecht aangedaan he? |
|
|
|
 |
xs
|
Geplaatst: wo 17 aug 2011 23:35 Onderwerp: |
|
|
Onzin? Wie bepaalt dat? Getuigt niet van respect voor andermens mening.
(Strafrecht)-advocaten zijn deskundigen op hun vakgebied, maar dat zijn er wel meer.
(Strafrecht)-consumenten moeten desgewenst mogen kiezen voor (iets) minder deskundigheid tegen enorm lager tarief afhankelijk van het belang
Dit soort discussies is uiteraard ongewenst voor de Gevestigde Orde met uurtarieven waar miljoenen nederlanders een week voor moeten werken |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 3:00 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Onzin? Wie bepaalt dat? Getuigt niet van respect voor andermens mening. |
Wat jij verkondigt is geen mening, het is feitelijk onjuist. Onzin, dus. |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 7:44 Onderwerp: |
|
|
Ik was onder de indruk dat iemand zijn eigen zaak mag bepleiten bij een politierechter/kantonrechter. Dat je daar dus geen advocaat voor nodig hebt. Dan mag je toch ook iemand anders vragen om voor jou het woord te voeren? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 9:42 Onderwerp: |
|
|
Thessa schreef: | Ik was onder de indruk dat iemand zijn eigen zaak mag bepleiten bij een politierechter/kantonrechter. Dat je daar dus geen advocaat voor nodig hebt. Dan mag je toch ook iemand anders vragen om voor jou het woord te voeren? |
Ik neem aan dat je de indruk had en niet direct onder de indruk was?
Er is altijd nog een verschil tussen zelf je zaak afdoen en je laten vertegenwoordigen.
Je hebt gelijk dat je bij de rechtbank, sector kanton, geen advocaat hoeft in te schakelen en je mag ook je eigen zaak bepleiten. In het bestuursrecht mag je ook worden vertegenwoordigd door een ander dan een advocaat. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
xs
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 12:37 Onderwerp: |
|
|
Wat bij de kantonrechter en bestuursrechter wordt toegestaan, zou speciaal ook bij de strafrechter mogelijk moeten zijn, temeer nu Overheid bij strafrechtzaken zelf partij is in de gedaante van de officier van justitie.
Enkel toestaan van onbetaalbare advocaten of helemaal niks is onredelijk
Ik heb sinds kort een adviesburo bestuursrecht op basis no cure no pay
Mijn eerste 20 beroepzaken heb ik allen gewonnen met 20 x toekenning salaris. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 12:50 Onderwerp: |
|
|
pacta sunt servanda schreef: | Ik neem aan dat je de indruk had en niet direct onder de indruk was? |
Onder de indruk zijn maakt in dit geval inderdaad geen zin  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 21 aug 2011 17:19 Onderwerp: |
|
|
Thessa schreef: | Ik was onder de indruk dat iemand zijn eigen zaak mag bepleiten bij een politierechter/kantonrechter. Dat je daar dus geen advocaat voor nodig hebt. Dan mag je toch ook iemand anders vragen om voor jou het woord te voeren? |
Nee dus. Waar je overigens wel iets omheen kunt werken, door die ander een stuk te laten schrijven en dat stuk ter zitting te overhandigen of het vooraf toe te sturen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|