|
Auteur |
Bericht |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 29 mrt 2011 18:29 Onderwerp: De politierechter: mag ik namens een ander pleiten? |
|
|
Hallo,
Ik zit met een procedurele vraag. Een vriend van me heeft een transactievoorstel voor iets gekregen en hij is van mening dat hij niet schuldig is. Derhalve komt zijn zaak nu voor de rechter. Aangezien hij veel vertrouwen in mij heeft wil hij graag dat ik het woord voer namens hem tijdens de zitting. Ik ben geen advocaat. Mag ik namens hem pleiten? En zo ja, wat zijn de voorwaarden?
Bij voorbaat dank, |
|
|
|
 |
Lesleytje.
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: di 29 mrt 2011 19:16 Onderwerp: |
|
|
Artikel 374 lid 1 Wetboek van Strafvordering heeft het over 'raadsman', dus ik vrees dat een advocaat is benodigd. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 10:30 Onderwerp: |
|
|
Bedankt. Iemand die dit kan bevestigen? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 11:49 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Artikel 37 Wetboek van Strafvordering
Als raadslieden worden slechts toegelaten in Nederland ingeschreven advocaten. Eveneens worden toegelaten de personen bedoeld in artikel 16b dan wel 16h van de Advocatenwet, indien zij samenwerken met een in Nederland ingeschreven advocaat, overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 16e respectievelijk 16j van de Advocatenwet.
Artikel 38
1.De verdachte is te allen tijde bevoegd een of meer raadslieden te kiezen. |
|
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 21:55 Onderwerp: |
|
|