|
Auteur |
Bericht |
Fabian89
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 20 jun 2011 18:33 Onderwerp: Gemeente privaat of publiek? |
|
|
Ik heb een korte vraag betreffende een geschil tussen twee gemeenten.
Op het moment dat twee gemeenten een geschil hebben over de grensafscheiding van de gemeenten, is er dan sprake van een privaatrechtelijke handeling omdat de gemeenten optreden als rechtspersonen of zal hierover een bestuursrechter moeten gaan beslissen?
Mij lijkt het een privaatrechtelijke handeling.
Ik hoor graag van jullie! |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 21 jun 2011 10:30 Onderwerp: |
|
|
Privaatrechtelijke eigendom lijkt mij niet terzake doen. De gemeente hoeft geen eigenaar van de grond te zijn (veel grond is immers eigendom van particulieren of bedrijven) om deze toch tot het grondgebied te kunnen rekenen. En een gemeente kan ook eigenaar zijn van een stuk grond dat tot een andere gemeente behoort.
Gemeentegrenzen worden bij wet vastgesteld, dus lijkt het mij een publiekrechtelijke zaak. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 21 jun 2011 16:21 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het helemaal eens met Ronald78: dit is een publiekrechtelijke aangelegenheid, en met eigendom heeft dit niet veel te maken.
Dit betekent niet dat zo'n vraag automatisch naar de bestuursrechter zal gaan. Welke rechter bevoegd is hangt af van het grotere geschil waar deze vraag onderdeel van is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|