|
Auteur |
Bericht |
MMA
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 8:19 Onderwerp: Verstandelijk gehandicapte dochter huis uit? |
|
|
Goededag,
Ik heb de volgende vraag:
Een moeder zorgt al jarenlang voor haar verstandelijk gehandicapte dochter. Ze wonen in een huurhuis. Ik weet dat de dochter handelingsonbekwaam is en in principe geen huurovereenkomst mag sluiten. Wat gebeurt er met de dochter als de moeder komt te overlijden? Wordt zij het huis uitgezet? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 10:45 Onderwerp: |
|
|
Eventuele handelingsonbekwaamheid lijkt me hier geen rol te spelen, want er is altijd wel een manier waarop door of namens haar rechtshandelingen kunnen worden verricht.
Kinderen van huurders hebben normaal gesproken niet het recht om de huur over te nemen na overlijden van de ouder. Voor het overnemen van de huur is daarom instemming vereist van de verhuurder.
Los van het juridische, gelet op de verstandelijke handicap kun je je natuurlijk afvragen hoe realistisch het is dat de dochter daar zelfstandig blijft wonen. Er zal een oplossing moeten worden gevonden door familie en/of hulpverleners. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MMA
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 13:06 Onderwerp: |
|
|
Bona, bedankt voor je antwoord. Hier kan ik iets mee.
Verder heb ik nog een vraag:
Een echtpaar heeft veel overlast veroorzaakt en zal de huurwoning moeten verlaten. De deurwaarder heeft alleen de man gedagvaard (foutje, want de vrouw moest ook gedagvaard worden). De rechter heeft ontruiming uitgesproken dus de man zal in ieder geval de woning moeten verlaten. Zij wil de woning niet verlaten. Wat gebeurt er met de vrouw? Staat zij in haar recht? (Zij heeft immers ook overlast veroorzaakt.) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 13:17 Onderwerp: |
|
|
Zijn dit huiswerkvragen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MMA
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 13:33 Onderwerp: |
|
|
Nee. |
|
|
|
 |
MMA
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 13:37 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Zijn dit huiswerkvragen? |
En trouwens, ik hoef niet eens een concreet antwoord. Ik vraag me af waar ik dit (ongeveer) kan vinden in de wet en welke stappen er eventueel genomen kunnen worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 13:37 Onderwerp: |
|
|
De vrouw kan natuurlijk alsnog worden gedagvaard. (Niet door de deurwaarder, maar door de verhuurder.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MMA
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 13:48 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De vrouw kan natuurlijk alsnog worden gedagvaard. (Niet door de deurwaarder, maar door de verhuurder.) |
Nogmaals bedankt. Ik vroeg me gewoon af, waarom dit koppel niet als een eenheid kan worden gezien. Zeg maar: 2 vliegen in 1 klap met 1 dagvaarding. Ze hebben namelijk samen de overlast veroorzaakt en ook nog samen een schuld opgebouwd. In het faillisimentsrecht werkt dat toch ook zo? Dan ben je samen aansprakelijk voor de schulden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 15:29 Onderwerp: |
|
|
Echtparen vormen geen juridische eenheid. Hooguit is er sprake van een gezamenlijk vermogen (nl. wanneer ze getrouwd zijn in gemeenschap van goederen). Het gaat hier te ver om in detail uit te leggen hoe het precies zit als bijv. de man schade veroorzaakt en in gemeenschap van goederen is getrouwd. Zie daarvoor je studieboeken.
Wat betreft de situatie die je beschrijft: als de man uit huis wordt gezet, zal de vrouw in de praktijk natuurlijk ook vertrekken en niet in haar eentje achterblijven.
Overigens vermoed ik dat een deurwaarder ook tot ontruiming kan overgaan als slechts één van de bewoners tot ontruiming is veroordeeld, als het tenminste volgens art. 555 Rv en verder gebeurt. Dus in jouw casus is er voor de verhuurder wellicht geen vuiltje aan de lucht, maar dat staat dan los van het feit dat de twee getrouwd zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|